BibTex RIS Kaynak Göster

ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİNDE YABANCI UZMAN RAPORLARINA GÖRE TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN EZBERCİLİK SORUNU

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 1, 42 - 59, 01.12.2016

Öz

Bu araştırma ile 1924–1960 yılları arasındaki dönemde Türkiye’ye gelen yabancı uzmanların verdiği raporlar araştırılmış, ulaşılan tüm raporlar detaylıca incelenmiş ve objektif bir açıyla değerlendirilmiştir. İncelenen raporlarda Türk eğitim sisteminin ezbercilik sorunu ile ilgili tespitleri ortaya koyulmuş, çözüm önerileri analiz edilmiş ve günümüzde de devam etmekte olan ezbercilik sorunu ile ilişkilendirilmiştir. Çalışmada John Dewey, Alfred Kühne, Omer Buyse, Albret Malche, Beryl Parker, ve Kate V. Wofford’in raporlarında, Türk eğitim sistemindeki sorunları tespit etmek için yapılan araştırmalarda da önemli derecede yer alan "ezbercilik sorunu" araştırılmış ve sunulan çözüm önerileri tespit edilmiştir. Araştırmanın sonuçları Türk eğitim sisteminde geçmişte başlayan ezbercilik sorununun günümüzde de devam ettiğini göstermektedir. Araştırmanın sonucunda yabancı uzman raporlarının Türk eğitim sisteminin ezbercilik sorunu ile ilgili sunduğu çözüm önerileri analiz edilmiştir. Böylece bugün ve gelecekte Türk eğitim sistemine ışık tutabilecek sonuçlara ulaşılmıştır

Kaynakça

  • Akkutay, Ü. (1996). Milli Eğitimde Yabancı Uzman Raporları Atatürk Dönemi, Ankara: Avni Akyol Kültür ve Eğitim Vakfı.
  • Akyüz, Y. ( 2001).Türk Eğitim Tarihi, İstanbul:Alfa.
  • ------------(1994).Türk Eğitim Tarihinde Öğretimde Ezbercilik ve Kaynakları, XI. Türk Tarih Kongresi, Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Bal, H.(1991).1924 Raporunun Türk Eğitimine Etkileri ve John Dewey’in Eğitim Felsefesi, İstanbul:Aydınlar.
  • Buyse, O.(1939).Teknik Öğretim Hakkında Rapor, İstanbul: Maarif Vekilliği Devlet Basımevi.
  • Çakır, T. (1999). Cumhuriyet’in Yirmi Beşinci Yılı’nda Türk Milli Eğitiminde İlköğretim. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Dewey, J.(1939).Türkiye Maarif Hakkında Rapor, İstanbul: Maarif Vekilliği Devlet Basımevi.
  • Gorvine, E. S. (1957). Kız Teknik Öğretim Programlarının Değerlendirilmesi ve Teklifler, (C. Zorlu,Çev.), Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Karasar, N. (2002).Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara:Nobel.
  • Koç, M. Ş. ( 1970).Eğitimde Emperyalizm ve Yabancılaşma, Ankara: Güven.
  • Kösterelioğlu, İ. & A. Bayar (2014). Türk Eğitim Sisteminin Sorunlarına İlişkin Güncel Bir Değerlendirme,The Journal of Academic Social Science Studies, 25,177-187.
  • Kühne, A. (1939).Mesleki Terbiyenin İnkişafına Dair Rapor, İstanbul. Maarif Vekilliği Devlet Basımevi.
  • Lewis,B. (2014).Tarih Notları - Bir Orta Doğu Tarihçisinin Notları,(S.Çağdaş,Çev.). Ankara: Arkadaş.
  • Locke,J.(2003). Eğitim Üzerine Düşünceler, (H. Zengin,Çev.). İstanbul:Morpa Kültür.
  • Malche, A. (1939).İstanbul Üniversitesi Hakkında Rapor, İstanbul:Maarif Vekilliği Devlet Basımevi.
  • MEB. (1991). Birinci Maarif Şûrası. 17-29 Temmuz 1939. Tıpkı Basım. İstanbul.
  • Özavcı,H. O. (2007). Prens Sabahaddin’in Fikrî Kaynakları: Le Play ve Toplum Bilim,Doğu- Batı Düşünce Dergisi, 41, 231-258.
  • Özyılmaz, Ö. (2013). Türk Milli Eğitim Sisteminin Sorunları Ve Çözüm Arayışları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Parker, B. (1939). Türkiye’de İlk Tahsil Hakkında Rapor, İstanbul: Maarif Vekilliği Devlet Basımevi.
  • Rousseau,J. J.,(2003).Emile, Haz. Ülkü Akagündüz, İstanbul:Selis.
  • Şahin, M. (1996). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Uygulamalarında Yabancı Uzmanların Yeri, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü, İzmir.
  • Taşdemir, M. (2015). Öğretmen Adaylarının Türk Mili Eğitim Sistemi Üzerine Algıladıkları Sorunlar, Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History, 10 (7), 881-898.
  • Titiz, M. T., (1998). Ezbersiz Eğitim Yol Haritası, İstanbul:Beyaz.
  • Tompkins, E.(1956). Türkiye Cumhuriyeti Orta Dereceli Okullarda Organizasyon, İdare, Teftiş, VI. Maarif Şurası Dokümanları, Ankara: MEB Basımevi.
  • Wofford, K. V. (1952). Türkiye Köy İlkokulları Hakkında Rapor, (F. Varış,Çev.). Ankara:Milli Eğitim Basımevi.
  • Yılmaz, K. &AltınkurtY. (2011). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin sorunlarına İlişkin görüşleri. Uluslararası insan bilimleri dergisi,8(1), 942-973.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin.

ROTE LEARNING PROBLEMS OF TURKISH EDUCATION SYSTEM ACCORDING TO THE REPORTS OF FOREIGN EXPERTS IN THE EARLY PERIODS OF TURKISH REPUBLIC

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 1, 42 - 59, 01.12.2016

Öz

In this research, reports prepared by foreign experts who came toTurkey in the early periods between 1924 and 1960 are analyzed, all of the obtained reports are examined in detail and evaluated with an objective approach. In scrutinized reports, identified findings about rote learning issues of Turkish education system are revealed, solution proposals are analyzed and the results concerning to rote learning issue which is still a continuous problem of the present days. John Dewey, Alfred Kühne, Omer Buyse, Albert Malche, Beryl Parker and Kate V. Wofford’s reports that were prepared as a result of extensive research in order to detect the problems of Turkish education system are taken into consideration and it is concluded that rote learning is a significant problem. In the consideration of evaluations, the solution offers are identified. Results of the study shows that rote learning problem of Turkish education system which began in the past has been still an issue recently. As a consequence, the solution proposals which are related to the rote learning problem of Turkish education system presented by the foreign experts are analyzed and some conclusions which can shed light on the present and future quality of Turkish education system have been reached

Kaynakça

  • Akkutay, Ü. (1996). Milli Eğitimde Yabancı Uzman Raporları Atatürk Dönemi, Ankara: Avni Akyol Kültür ve Eğitim Vakfı.
  • Akyüz, Y. ( 2001).Türk Eğitim Tarihi, İstanbul:Alfa.
  • ------------(1994).Türk Eğitim Tarihinde Öğretimde Ezbercilik ve Kaynakları, XI. Türk Tarih Kongresi, Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Bal, H.(1991).1924 Raporunun Türk Eğitimine Etkileri ve John Dewey’in Eğitim Felsefesi, İstanbul:Aydınlar.
  • Buyse, O.(1939).Teknik Öğretim Hakkında Rapor, İstanbul: Maarif Vekilliği Devlet Basımevi.
  • Çakır, T. (1999). Cumhuriyet’in Yirmi Beşinci Yılı’nda Türk Milli Eğitiminde İlköğretim. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Dewey, J.(1939).Türkiye Maarif Hakkında Rapor, İstanbul: Maarif Vekilliği Devlet Basımevi.
  • Gorvine, E. S. (1957). Kız Teknik Öğretim Programlarının Değerlendirilmesi ve Teklifler, (C. Zorlu,Çev.), Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Karasar, N. (2002).Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara:Nobel.
  • Koç, M. Ş. ( 1970).Eğitimde Emperyalizm ve Yabancılaşma, Ankara: Güven.
  • Kösterelioğlu, İ. & A. Bayar (2014). Türk Eğitim Sisteminin Sorunlarına İlişkin Güncel Bir Değerlendirme,The Journal of Academic Social Science Studies, 25,177-187.
  • Kühne, A. (1939).Mesleki Terbiyenin İnkişafına Dair Rapor, İstanbul. Maarif Vekilliği Devlet Basımevi.
  • Lewis,B. (2014).Tarih Notları - Bir Orta Doğu Tarihçisinin Notları,(S.Çağdaş,Çev.). Ankara: Arkadaş.
  • Locke,J.(2003). Eğitim Üzerine Düşünceler, (H. Zengin,Çev.). İstanbul:Morpa Kültür.
  • Malche, A. (1939).İstanbul Üniversitesi Hakkında Rapor, İstanbul:Maarif Vekilliği Devlet Basımevi.
  • MEB. (1991). Birinci Maarif Şûrası. 17-29 Temmuz 1939. Tıpkı Basım. İstanbul.
  • Özavcı,H. O. (2007). Prens Sabahaddin’in Fikrî Kaynakları: Le Play ve Toplum Bilim,Doğu- Batı Düşünce Dergisi, 41, 231-258.
  • Özyılmaz, Ö. (2013). Türk Milli Eğitim Sisteminin Sorunları Ve Çözüm Arayışları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Parker, B. (1939). Türkiye’de İlk Tahsil Hakkında Rapor, İstanbul: Maarif Vekilliği Devlet Basımevi.
  • Rousseau,J. J.,(2003).Emile, Haz. Ülkü Akagündüz, İstanbul:Selis.
  • Şahin, M. (1996). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Uygulamalarında Yabancı Uzmanların Yeri, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü, İzmir.
  • Taşdemir, M. (2015). Öğretmen Adaylarının Türk Mili Eğitim Sistemi Üzerine Algıladıkları Sorunlar, Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History, 10 (7), 881-898.
  • Titiz, M. T., (1998). Ezbersiz Eğitim Yol Haritası, İstanbul:Beyaz.
  • Tompkins, E.(1956). Türkiye Cumhuriyeti Orta Dereceli Okullarda Organizasyon, İdare, Teftiş, VI. Maarif Şurası Dokümanları, Ankara: MEB Basımevi.
  • Wofford, K. V. (1952). Türkiye Köy İlkokulları Hakkında Rapor, (F. Varış,Çev.). Ankara:Milli Eğitim Basımevi.
  • Yılmaz, K. &AltınkurtY. (2011). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin sorunlarına İlişkin görüşleri. Uluslararası insan bilimleri dergisi,8(1), 942-973.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA49CS69MP
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Öznur Kartal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kartal, Ö. (2016). ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİNDE YABANCI UZMAN RAPORLARINA GÖRE TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN EZBERCİLİK SORUNU. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 3(1), 42-59.