Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ YARATICI DRAMA YÖNTEMİNİ KULLANMAYA YÖNELİK ÖZYETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 2, 124 - 134, 28.12.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmen
adaylarının yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterlikleri ve bu
özyeterlikleri ile  çeşitli değişkenler
arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden
betimleyici ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini
2013 yılında okul öncesi eğitimi lisans programına devam eden drama dersi almış
216 öğrenci oluşturmuştur. Veriler “Yaratıcı Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik
Özyeterlik Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre
öğretmen adaylarının drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterlik düzeylerinin
cinsiyet açısından değişmediği ancak, sınıf düzeyi açısından değiştiği
bulunmuştur.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 16-27.
  • Akar-Vural, R. & Somers, W.J. (2011). İlköğretimde drama: kuram ve uygulama. Ankara: Pegem.
  • Akyüz, Y. (2004). Anaokullarının Osmanlı’da ilk programları ve ders uygulamaları ile yaratıcı dramanın ilk izleri. Aklın ve Bilimin Aydınlığında Eğitim Dergisi, 51, 19-24.
  • Altıntaş, E. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının drama yöntemiyle fen ve teknoloji dersinin işlenmesine yönelik öz yeterlik ve tutumlarının belirlenmesi. (Yüksek lisanstezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından alındı.
  • Aslan, G. (2014). Öğretmen adaylarının yaratıcı drama yönteminikullanmaya yönelik öz yeterlik algılarının incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından alındı.
  • Aslan, N. (2011). Dramatik eğitimin ülkemizdeki tarihi. A.Köksal-Akyol (Ed). İlköğretimde drama içinde (s.41-58). İstanbul: Kriter.
  • Bertiz, H. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumları ve öyküleme çalışmalarına ilişkin görüşleri. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından alındı.
  • Bulut-Pedük, Ş. & Erdoğan, S. (2014). Okul öncesi eğitimde drama etkinliklerinin planlanması. A. Köksal-Akyol (Ed). Her yönüyle okul öncesi eğitim-3 içinde (s.117-130). Ankara: Hedef.
  • Can, B. & Cantürk-Günhan, B. (2009). Yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterlik ölçeği. e-Journal of New World Sciences Academy, 4(1).
  • Ceylan, Ş. & Ömeroğlu, E. (2011). Okul öncesi eğitimi öğretmenliği programındaki öğrencilerin ve dersi veren öğretim elemanlarının okul öncesi eğitimde drama dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 12(4), 225-242.
  • Erbay, F. & Ömeroğlu, E. (2013). Okul öncesi öğretmenlerin demokratik tutumlarının drama uygulama yeterlilikleri açısından incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171, 171-188.
  • Fenli, A. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı drama dersine yönelik tutumları (Makü Örneği). (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonuc Yeni.jsp sayfasından alındı.
  • Fleming, M., Merrell, C. & Timms, P. (2004). The impact of drama on pupils language, mathematics, and attitude in two primary schools? Research in Drama Education, 9(2), 177-96.
  • Gürol, A. (2002). Okulöncesi eğitim öğretmenleri ile okulöncesi öğretmen adaylarının eğitimde dramaya ilişkin kendilerini yeterli bulma düzeylerinin belirlenmesi. (Doktora Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından alındı.
  • Hui, A. & Lau, S. (2006). Drama education: a touch of the creative mind and communicative expressive ability of elementary school children in Hong Kong. Thinking Skills and Creativity, 1(1), 34-40.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Koç, İ. (2013). Öğretmenlerin sosyal bilgiler dersinde drama yöntemini uygulama ve drama tekniklerine ilişkin yeterliliklerinin belirlenmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok. gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından alındı.
  • Kraemer, K. (2002). Creative dramatics understanding teachers' perspectives. (Master of arts). Sanjose State University.
  • Ormancı, Ü. & Şaşmaz-Ören, F. (2010). Dramanın ilköğretimde kullanılabilirliğine yönelik sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri: Demirci Eğitim Fakültesi örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43(1), 165-191.
  • Ömeroğlu E., Yayla-Ceylan Ş., Erbay F. & Özyürek A. (2013). Dramatik etkinliklerden dramaya teoriden uygulamaya. Ankara: Eğiten.
  • Parlak-Rakap, A. (2014). Türkiye’de dramanın tarihsel gelişimi. A. Köksal-Akyol (Ed). Her yönüyle okul öncesi eğitim – 3 içinde (s.27-44). Ankara: Hedef.
  • Morrow, M.L. & Gambrell, B.L. (2004). Using children’s literature in preschool comprehending and enjoying books. USA: International Reading Association.
  • Neuman, S.B. & Dickinson, D.K. (2002). Handbook of early literacy development. New York: Guilford.
  • Nunez, L. (2003). Mental imagery: training students through drama to use imagery in text recall. (Doctoral dissertation). Arizona State University.
  • Özgür-İşyar, Ö. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde drama kullanımına ilişkin yeterlilik algıları ve drama kavramına yönelik metaforları ile görüşlerinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından alındı.
  • San, İ. (1991). Yaratıcı dramanın eğitsel boyutları. H.Ö.Adıgüzel (Ed). Yaratıcı drama 1985–1998 yazılar içinde (s. 113-122). Ankara: Naturel.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştirilen bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye, Eğitim Özel Sayısı 2(7), 148- 161.
  • Sextou, P. (2002). Drama teacher training in Greece: a survey of attitudes of teachers towars drama teachers. Journal of Education for Teaching, 28(2), 123- 133.
  • Tanrıseven, I. (2013) Okul uygulamalarının öğretmen adaylarının eğitimde drama kullanımına ilişkin yeterlik algıları üzerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 389-412.
  • Thornton, J. S., Crim, C. L. & Hawkins, J. (2009). The impact of an ongoing professional development program on prekindergarten teachers' mathematics practices'. Journal of Early Childhood Teacher Education, 30(2), 150-161.
  • Tran, N. A, Schneider, S., Duran, L., Conley, A.M., Richland, L., Burchinal, M., … Martinez., M. (2012). The effects of mathematics instruction using spatial temporal cognition on teacher efficacy and instructional practices. Computers in Human Behavior, 28, 340–349.
  • Tuluk, N. (2004). Yaratıcı drama. Pivolka, 3(15), 10–12.
  • Tutuman, O. Y. (2011). Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama uygulama yeterlilikleri. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından alındı.
  • Veach, L. J. & Gladdıng, S. T. (2007). Using creative group techniques in high schools. The Journal For Specialists in Group Work, 32(1), 71-81.
  • Yıldırım, İ. N. (2008). İlköğretim birinci kademe sınıf öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemine ilişkin yeterlilik ve uygulama düzeylerinin belirlenmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından alındı.
  • Yıldırım, Y. (2011) Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının yaratıcı drama dersine ilişkin tutumlarının incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından alındı.
  • Yıldız, E. (2011) Yaratıcı dramayı matematik öğretiminde yöntem olarak kullanan öğretmenlerin ve öğretim elemanlarının yönteme ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından alındı.
Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 2, 124 - 134, 28.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 16-27.
  • Akar-Vural, R. & Somers, W.J. (2011). İlköğretimde drama: kuram ve uygulama. Ankara: Pegem.
  • Akyüz, Y. (2004). Anaokullarının Osmanlı’da ilk programları ve ders uygulamaları ile yaratıcı dramanın ilk izleri. Aklın ve Bilimin Aydınlığında Eğitim Dergisi, 51, 19-24.
  • Altıntaş, E. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının drama yöntemiyle fen ve teknoloji dersinin işlenmesine yönelik öz yeterlik ve tutumlarının belirlenmesi. (Yüksek lisanstezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından alındı.
  • Aslan, G. (2014). Öğretmen adaylarının yaratıcı drama yönteminikullanmaya yönelik öz yeterlik algılarının incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından alındı.
  • Aslan, N. (2011). Dramatik eğitimin ülkemizdeki tarihi. A.Köksal-Akyol (Ed). İlköğretimde drama içinde (s.41-58). İstanbul: Kriter.
  • Bertiz, H. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumları ve öyküleme çalışmalarına ilişkin görüşleri. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından alındı.
  • Bulut-Pedük, Ş. & Erdoğan, S. (2014). Okul öncesi eğitimde drama etkinliklerinin planlanması. A. Köksal-Akyol (Ed). Her yönüyle okul öncesi eğitim-3 içinde (s.117-130). Ankara: Hedef.
  • Can, B. & Cantürk-Günhan, B. (2009). Yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterlik ölçeği. e-Journal of New World Sciences Academy, 4(1).
  • Ceylan, Ş. & Ömeroğlu, E. (2011). Okul öncesi eğitimi öğretmenliği programındaki öğrencilerin ve dersi veren öğretim elemanlarının okul öncesi eğitimde drama dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 12(4), 225-242.
  • Erbay, F. & Ömeroğlu, E. (2013). Okul öncesi öğretmenlerin demokratik tutumlarının drama uygulama yeterlilikleri açısından incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171, 171-188.
  • Fenli, A. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı drama dersine yönelik tutumları (Makü Örneği). (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonuc Yeni.jsp sayfasından alındı.
  • Fleming, M., Merrell, C. & Timms, P. (2004). The impact of drama on pupils language, mathematics, and attitude in two primary schools? Research in Drama Education, 9(2), 177-96.
  • Gürol, A. (2002). Okulöncesi eğitim öğretmenleri ile okulöncesi öğretmen adaylarının eğitimde dramaya ilişkin kendilerini yeterli bulma düzeylerinin belirlenmesi. (Doktora Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından alındı.
  • Hui, A. & Lau, S. (2006). Drama education: a touch of the creative mind and communicative expressive ability of elementary school children in Hong Kong. Thinking Skills and Creativity, 1(1), 34-40.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Koç, İ. (2013). Öğretmenlerin sosyal bilgiler dersinde drama yöntemini uygulama ve drama tekniklerine ilişkin yeterliliklerinin belirlenmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok. gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından alındı.
  • Kraemer, K. (2002). Creative dramatics understanding teachers' perspectives. (Master of arts). Sanjose State University.
  • Ormancı, Ü. & Şaşmaz-Ören, F. (2010). Dramanın ilköğretimde kullanılabilirliğine yönelik sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri: Demirci Eğitim Fakültesi örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43(1), 165-191.
  • Ömeroğlu E., Yayla-Ceylan Ş., Erbay F. & Özyürek A. (2013). Dramatik etkinliklerden dramaya teoriden uygulamaya. Ankara: Eğiten.
  • Parlak-Rakap, A. (2014). Türkiye’de dramanın tarihsel gelişimi. A. Köksal-Akyol (Ed). Her yönüyle okul öncesi eğitim – 3 içinde (s.27-44). Ankara: Hedef.
  • Morrow, M.L. & Gambrell, B.L. (2004). Using children’s literature in preschool comprehending and enjoying books. USA: International Reading Association.
  • Neuman, S.B. & Dickinson, D.K. (2002). Handbook of early literacy development. New York: Guilford.
  • Nunez, L. (2003). Mental imagery: training students through drama to use imagery in text recall. (Doctoral dissertation). Arizona State University.
  • Özgür-İşyar, Ö. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde drama kullanımına ilişkin yeterlilik algıları ve drama kavramına yönelik metaforları ile görüşlerinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından alındı.
  • San, İ. (1991). Yaratıcı dramanın eğitsel boyutları. H.Ö.Adıgüzel (Ed). Yaratıcı drama 1985–1998 yazılar içinde (s. 113-122). Ankara: Naturel.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştirilen bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye, Eğitim Özel Sayısı 2(7), 148- 161.
  • Sextou, P. (2002). Drama teacher training in Greece: a survey of attitudes of teachers towars drama teachers. Journal of Education for Teaching, 28(2), 123- 133.
  • Tanrıseven, I. (2013) Okul uygulamalarının öğretmen adaylarının eğitimde drama kullanımına ilişkin yeterlik algıları üzerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 389-412.
  • Thornton, J. S., Crim, C. L. & Hawkins, J. (2009). The impact of an ongoing professional development program on prekindergarten teachers' mathematics practices'. Journal of Early Childhood Teacher Education, 30(2), 150-161.
  • Tran, N. A, Schneider, S., Duran, L., Conley, A.M., Richland, L., Burchinal, M., … Martinez., M. (2012). The effects of mathematics instruction using spatial temporal cognition on teacher efficacy and instructional practices. Computers in Human Behavior, 28, 340–349.
  • Tuluk, N. (2004). Yaratıcı drama. Pivolka, 3(15), 10–12.
  • Tutuman, O. Y. (2011). Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama uygulama yeterlilikleri. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından alındı.
  • Veach, L. J. & Gladdıng, S. T. (2007). Using creative group techniques in high schools. The Journal For Specialists in Group Work, 32(1), 71-81.
  • Yıldırım, İ. N. (2008). İlköğretim birinci kademe sınıf öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemine ilişkin yeterlilik ve uygulama düzeylerinin belirlenmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından alındı.
  • Yıldırım, Y. (2011) Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının yaratıcı drama dersine ilişkin tutumlarının incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından alındı.
  • Yıldız, E. (2011) Yaratıcı dramayı matematik öğretiminde yöntem olarak kullanan öğretmenlerin ve öğretim elemanlarının yönteme ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp sayfasından alındı.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meryem Çelik

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çelik, M. (2017). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ YARATICI DRAMA YÖNTEMİNİ KULLANMAYA YÖNELİK ÖZYETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 4(2), 124-134.