Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation Of The Meanings That 8th Grade Students Attribute To The Concepts Of Law And Justices

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 2, 585 - 608, 29.12.2020

Öz

The aim of the research is to investigate the meanings attributed to the concepts of law and justice by the 8th grade students who will take the course of ‘Secondary School Elective Law and Justice’. For this purpose, basic interpretative qualitative research design was used. 13 students from the 8th grade of a secondary school affiliated to MEB, located in Sakarya, participated in the study. Study group were determined according to the criterion of the case sampling method. For this purpose, the study group was chosen among the students who will take the Secondary Elective Law and Justice course for the first time. Data were collected in the first semester of 2019/2020 academic year. Semi-structured interview and documents were used as data collection tools. Descriptive interpretative analyses were performed on the collected data. As a result of the analysis of the data, it was determined that the students attribute the following meaning to the concept of law: judiciary makes equal decisions within the framework of laws. The students attribute the following meaning to the concept of justice: an authority makes judgment, taking into account certain values such as fairness, cooperation and compassion.

Kaynakça

  • Aktaş, S. (2018). Hukuk kavramının analizi. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 67(2), 227-252.
  • Alıcı, A. H. (2015). Ortaokul Hukuk ve Adalet dersinin öğrencilerdeki hukuk bilincini geliştirmeye etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Alıcı, A. H. ve Van, N. (2016). Ortaokullarda okutulan “Hukuk ve Adalet” dersinin öğrenciler üzerinde hukuka yönelik duyuşsal eğilimler algısına etkisi. The Journal Of Europe-Middle East Social Science Studies, 2(1), 107-131.
  • Alkayış, M. (2019). Ortaokul Seçmeli Hukuk ve Adalet Dersi Öğretim Programı ve uygulamasının öğrenci ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adıyaman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman.
  • Altındağ, A. (2013). Tek parti döneminde (1924-1946) ilkokullarda vatandaşlık eğitimi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Anayurt, Ö. (2011). Hukuka giriş ve hukukun temel kavramları. Ankara: Seçkin.
  • Andaç, F. (2008). Hukukun temel kavramları. Ankara: Detay.
  • Anderson, E. H., & Spencer, M. H. (2002). Cognitive Representations of AIDS: A phenomenological study. Qualitative Health Research, 12(10), 1338-1352.
  • Aral, V. (1985). Hukuk ve hukuk bilimi üzerine. İstanbul: Filiz.
  • Aycıl, S. (2017). Ortaokul öğrencilerinin Hukuk ve Adalet dersine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Brian Simpson, A. W. (2011). Reflections on the concept of law. New York: Oxford University.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çengelci Köse, T. (2017). Hukuk ve Adalet dersi öğretim programı ve öğretim materyalinde değerler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(51), 656-664.
  • Doğan, O. (2020). Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin hukuk ve adalet kavramlarına ilişkin algılarının incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Giddens, T. (Ed.) (2015). Graphic justice: Intersections of comics and law. Abingdon: Routledge.
  • Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş (Çev. Ed. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu). Ankara: Anı.
  • Gülener, S. (2013). Türkiye’de hukuk ve adalet bilincinin geliştirilmesine yönelik önemli bir adım: Hukuk ve Adalet dersi. Güncel Hukuk.
  • Güven, S. (2014). Demokrasi eğitimi. R. Turan, A. M. Sünbül ve H. Akdağ (Ed.). Sosyal bilgiler öğretiminde yeni yaklaşımlar-1 içinde (s. 415-436). Ankara: Pegem Akademi.
  • Hatch, J. A. (2002). Doing qualitative research in education settings. Albany: State University of New York.
  • Ildır, G. (2006). Hukuka giriş. Ankara: Nobel
  • İnel, Y., Urhan, E. ve Ünal, A. İ. (2018). Ortaokul öğrencilerinin adalet kavramına ilişkin metaforik algıları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(2), 379-402.
  • İrşi, E. ve Sönmez, Ö.F. (2019). Ortaokul hukuk ve adalet dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Education Journal, 27(4), 1457-1469.
  • Kara, H. ve Tangülü, Z. (2017). Sosyal bilgiler öğretim programında hukuk ve politik okuryazarlığı üzerine bir durum incelemesi. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 2(1), 1-28.
  • Kayar, İ. ve Üzülmez, İ. (2005). Hukukun temel kavramları. Ankara: Detay.
  • Kantorowicz, H. U., & Patterson, E. W. (1928). Legal science: A summary of its methodology. Columbia Law Review, 28(6), 679-707.
  • Lincoln, Y. S., Lynham, S. A., & Guba, E. G. (2011). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences, revisited. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The SAGE handbook of qualitative research (pp. 97-128). LA: SAGE.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (Çev. Ed. S. Turan). Ankara: Nobel. [Orijinal baskı 2009].
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Seçmeli Hukuk ve Adalet Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017). 17.09.2017 tarih ve 1701351279 sayılı BİMER başvurusuna ilişkin Milli Eğitim Bakanlığı İstatistik ve Performans Daire Başkanlığı’nın 06.10.2017 tarihli cevabi yazısı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Sosyal Bilgiler 4-7. sınıf programı. Ankara.
  • Oğuz, S. (2013). Ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler eğitimi çerçevesinde hukuk okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Oğuz Haçat, S. (2018). Opinions of middle school students on the justice concept within the framework of social studies education. International Journal of Higher Education, 7(2), 210-215.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Ed. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Posner, R. A. (1987). The decline of law as an autonomous discipline: 1962-1987. Harvard Law Review, 100, 761-
  • Sağlam, H. İ. (2000). Sosyal Bilgiler dersinin demokratik tutum geliştirmedeki rolü. Milli Eğitim Dergisi, 146, 67-71.
  • Silverman, D. (1993). Interpreting qualitative data: Methods for analyzing talk, text, and interaction. London & Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • Tekin Karagöz, C. ve Mamur, N. (2015). Risk altındaki kız çocukların gelecek ve meslek algılarının çizdikleri resimlere yansıma biçimleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 3(1), 26-53.
  • Ulusoy, K. ve Dilmaç, B. (2014). Değerler eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ünlütepe, M. (2016). Temel ve ortaöğretim okullarında hukuk eğitimi üzerine. Legal Hukuk Dergisi, 14(161), 2393–2407. Üzen, İ. (1998). 27 Mayıs 1960 askeri müdahalesi ve demokrasi eğitimi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.

Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Hukuk Ve Adalet Kavramlarına Yükledikleri Anlamların İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 2, 585 - 608, 29.12.2020

Öz

Araştırmanın amacı, “Ortaokul Seçmeli Hukuk ve Adalet” dersi alacak 8. sınıf öğrencilerinin hukuk ve adalet kavramlarına yükledikleri anlamları incelemektir. Bunun için temel yorumlayıcı nitel araştırma deseninden yararlanılmıştır. Araştırmaya Sakarya kentinde yer alan MEB’e bağlı resmi bir ortaokulun 8. sınıfındaki 13 öğrenci (8 kız, 5 erkek) katılmıştır. Çalışma grubu ölçüt durum örnekleme yöntemine göre belirlenmiştir. Bu amaçla çalışma grubu ilk kez “Ortaokul Seçmeli Hukuk ve Adalet” dersi alacak öğrenciler arasından seçilmiştir. Veriler, 2019/2020 eğitim-öğretim yılının 1. döneminde toplanmıştır. Veri toplama araçları olarak; yarı yapılandırılmış görüşme ve dokümanlar (sembol içeren çizimler) kullanılmıştır. Toplanan veriler üzerinde betimsel yorumlayıcı analiz yapılmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin, hukuk kavramına, kanun adamlarının, kanunlar çerçevesinde eşit bir şekilde karar vermesi; adalet kavramına, bir otoritenin; adil olma, yardımlaşma ve merhamet gibi kimi değerleri gözeterek yargılama yapması şeklinde anlamlar yükledikleri saptanmıştır.

Kaynakça

  • Aktaş, S. (2018). Hukuk kavramının analizi. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 67(2), 227-252.
  • Alıcı, A. H. (2015). Ortaokul Hukuk ve Adalet dersinin öğrencilerdeki hukuk bilincini geliştirmeye etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
  • Alıcı, A. H. ve Van, N. (2016). Ortaokullarda okutulan “Hukuk ve Adalet” dersinin öğrenciler üzerinde hukuka yönelik duyuşsal eğilimler algısına etkisi. The Journal Of Europe-Middle East Social Science Studies, 2(1), 107-131.
  • Alkayış, M. (2019). Ortaokul Seçmeli Hukuk ve Adalet Dersi Öğretim Programı ve uygulamasının öğrenci ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adıyaman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman.
  • Altındağ, A. (2013). Tek parti döneminde (1924-1946) ilkokullarda vatandaşlık eğitimi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Anayurt, Ö. (2011). Hukuka giriş ve hukukun temel kavramları. Ankara: Seçkin.
  • Andaç, F. (2008). Hukukun temel kavramları. Ankara: Detay.
  • Anderson, E. H., & Spencer, M. H. (2002). Cognitive Representations of AIDS: A phenomenological study. Qualitative Health Research, 12(10), 1338-1352.
  • Aral, V. (1985). Hukuk ve hukuk bilimi üzerine. İstanbul: Filiz.
  • Aycıl, S. (2017). Ortaokul öğrencilerinin Hukuk ve Adalet dersine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Brian Simpson, A. W. (2011). Reflections on the concept of law. New York: Oxford University.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çengelci Köse, T. (2017). Hukuk ve Adalet dersi öğretim programı ve öğretim materyalinde değerler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(51), 656-664.
  • Doğan, O. (2020). Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin hukuk ve adalet kavramlarına ilişkin algılarının incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Giddens, T. (Ed.) (2015). Graphic justice: Intersections of comics and law. Abingdon: Routledge.
  • Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş (Çev. Ed. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu). Ankara: Anı.
  • Gülener, S. (2013). Türkiye’de hukuk ve adalet bilincinin geliştirilmesine yönelik önemli bir adım: Hukuk ve Adalet dersi. Güncel Hukuk.
  • Güven, S. (2014). Demokrasi eğitimi. R. Turan, A. M. Sünbül ve H. Akdağ (Ed.). Sosyal bilgiler öğretiminde yeni yaklaşımlar-1 içinde (s. 415-436). Ankara: Pegem Akademi.
  • Hatch, J. A. (2002). Doing qualitative research in education settings. Albany: State University of New York.
  • Ildır, G. (2006). Hukuka giriş. Ankara: Nobel
  • İnel, Y., Urhan, E. ve Ünal, A. İ. (2018). Ortaokul öğrencilerinin adalet kavramına ilişkin metaforik algıları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(2), 379-402.
  • İrşi, E. ve Sönmez, Ö.F. (2019). Ortaokul hukuk ve adalet dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Education Journal, 27(4), 1457-1469.
  • Kara, H. ve Tangülü, Z. (2017). Sosyal bilgiler öğretim programında hukuk ve politik okuryazarlığı üzerine bir durum incelemesi. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 2(1), 1-28.
  • Kayar, İ. ve Üzülmez, İ. (2005). Hukukun temel kavramları. Ankara: Detay.
  • Kantorowicz, H. U., & Patterson, E. W. (1928). Legal science: A summary of its methodology. Columbia Law Review, 28(6), 679-707.
  • Lincoln, Y. S., Lynham, S. A., & Guba, E. G. (2011). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences, revisited. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The SAGE handbook of qualitative research (pp. 97-128). LA: SAGE.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (Çev. Ed. S. Turan). Ankara: Nobel. [Orijinal baskı 2009].
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Seçmeli Hukuk ve Adalet Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017). 17.09.2017 tarih ve 1701351279 sayılı BİMER başvurusuna ilişkin Milli Eğitim Bakanlığı İstatistik ve Performans Daire Başkanlığı’nın 06.10.2017 tarihli cevabi yazısı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Sosyal Bilgiler 4-7. sınıf programı. Ankara.
  • Oğuz, S. (2013). Ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler eğitimi çerçevesinde hukuk okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Oğuz Haçat, S. (2018). Opinions of middle school students on the justice concept within the framework of social studies education. International Journal of Higher Education, 7(2), 210-215.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Ed. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Posner, R. A. (1987). The decline of law as an autonomous discipline: 1962-1987. Harvard Law Review, 100, 761-
  • Sağlam, H. İ. (2000). Sosyal Bilgiler dersinin demokratik tutum geliştirmedeki rolü. Milli Eğitim Dergisi, 146, 67-71.
  • Silverman, D. (1993). Interpreting qualitative data: Methods for analyzing talk, text, and interaction. London & Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • Tekin Karagöz, C. ve Mamur, N. (2015). Risk altındaki kız çocukların gelecek ve meslek algılarının çizdikleri resimlere yansıma biçimleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 3(1), 26-53.
  • Ulusoy, K. ve Dilmaç, B. (2014). Değerler eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ünlütepe, M. (2016). Temel ve ortaöğretim okullarında hukuk eğitimi üzerine. Legal Hukuk Dergisi, 14(161), 2393–2407. Üzen, İ. (1998). 27 Mayıs 1960 askeri müdahalesi ve demokrasi eğitimi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sezgin Elbay 0000-0002-0601-8063

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 2 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Elbay, S. (2020). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Hukuk Ve Adalet Kavramlarına Yükledikleri Anlamların İncelenmesi. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(2), 585-608.