Bu çalışmada öğrencilerin bilişim teknolojileri öz-yeterlik algısı ve internet bağımlılığı incelenerek bilişim teknolojileri öz-yeterlik algısı ile internet bağımlılığı arasındaki ilişki cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, bölüm, anne-baba eğitim durumu, ailenin gelir durumu boyutları incelenmiştir. Çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, İstanbul ilinin Tuzla İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı meslek liselerinde öğrenim gören 371 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında kullanılan veri toplama araçları İnternet Bağımlılığı Testi ve Bilişim Teknolojileri Öz-Yeterlik Algısı Ölçeğidir. Elde edilen veriler ile, öğrencilerin bilişim teknolojileri öz-yeterlik algısı ile internet bağımlılığı arasındaki ilişki cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, bölüm, ailenin eğitim durumu, ailenin gelir durumu açısından incelenmiştir. Verilerin analizi ile öğrencilerin internet bağımlılık düzeylerinin yüksek olduğu ancak bilişim teknolojileri öz-yeterlik algılarının anlamlı farklılık yaratacak düzeyde düşük olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin bilişim teknolojileri öz-yeterlik algısı ile internet bağımlılıkları arasında orta düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Öğrencilerin bilişim teknolojileri öz-yeterlik algıları ile cinsiyet ve baba eğitim durumu ile arasında anlamlı farklılık olmadığı; yaş, sınıf düzeyi, bölüm, anne eğitim durumu ve gelir durum durumu ile arasında anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İnternet bağımlılığı ile öğrencilerin bölümleri arasında anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İnternet bağımlılığı çalışmalarında temel alınacak örneklem yaş grubu geniş tutulmalıdır.
Bilişim Teknolojileri Yeterlilikleri Dijital Bağımlılık Bilişim Teknolojileri Öz Yeterlik Algısı
The aim of this study examined students' perception of information technology self-efficacy and internet addiction. The correlation between self-efficacy and internet addiction was examined according to gender, age, class level, department, parents' education level, and family income status. The sample of the study is 371 students who study at Tuzla vocational high School. The data collection tools used within the scope of the study are the Internet Addiction Test and the Information Technologies Self-Efficacy Scale. With the data obtained, the correlation between students' self-efficacy perception and internet addiction was analyzed in terms of gender, age, class level, department, family's educational status, and family's income. As a result of the analysis of the data, it was determined that the internet addiction levels of the students were high. However, no significant difference was found in information technologies self-efficacy perceptions. It was concluded that there is a moderate correlation between students' information technology self-efficacy perception and their internet addiction. There is no significant difference between the information technology self-efficacy perceptions of the students and the gender and educational status of the father. On the other hand, It was concluded that there was a significant difference between the age, class level, department, mother's education level and income status. It was concluded that there is a significant difference between internet addiction and students' departments. Finally, the sample age group to be taken as a basis in internet addiction studies should be kept wide.
Internet Addiction Self-efficacy Perception, Self-efficacy, Information Technologies
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.