Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Matematik Dersinde Beyin Temelli Öğrenme Yönteminin 7. Sınıf Öğrencileri Üzerinde Akademik Başarıya Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 1, 16 - 27, 02.07.2024
https://doi.org/10.51725/etad.1430148

Öz

Bu araştırma, 7. sınıf matematik dersi MEB müfredatı “Rasyonel Sayılar ve Rasyonel Sayılarla İşlemler” konusuna ait kazanımların öğretilmesinde beyin temelli öğrenme yöntemine uygun hazırlanmış olan ders planı ile etkinliklerin öğrencilerin matematik başarısına etkisini incelemeyi amaçlamıştır. Bu araştırmada söz konusu çalışma grubu, Hatay ilindeki bir devlet okulunun 7. sınıf kademesinde eğitim gören 46 öğrenciyi ifade etmektedir. Deney grubundaki 24 öğrenciyle beyin temelli öğrenme yöntemine göre hazırlanan planlar ve etkinlikler ile dersler sürdürülürken, kontrol grubunu oluşturan 22 öğrenci ile mevcut öğretim yöntemleriyle ders işlenmiştir. Araştırmada ön test/ son test kontrol gruplu yarı-deneysel desen modeli kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testi veri toplamak amacıyla kullanılmıştır. Uygulamanın sonlanması ile elde edilen veriler SPSS programı yardımıyla analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Analiz edilen veriler sonucunda, deney grubunun ön test/ son test başarı puanları karşılaştırıldığında son teste ait puanlar arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Deney/ kontrol gruplarının son test başarı puanları karşılaştırıldığında ise deney grubu lehinde pozitif ve anlamlı farklılık bulunmuştur.

Kaynakça

  • Ada, K. (2016). Beyin temelli öğrenme kuramına yönelik tasarlanan eğitim ortamında 7. sınıf öğrencilerinin uzamsal becerilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Akyürek, E. (2012). Beyin temelli öğrenme yaklaşımının ilköğretim fen ve teknoloji dersi 8. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, derse yönelik tutum, motivasyon ve hatırlama düzeylerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Alayont, F. (2022). A case for ethics in the mathematics major curriculum. Journal of Humanistic Mathematics, 12(2), 160-177. https://doi. org/10.5642/jhummath.CXSI3022
  • Alkan, C., Deryakulu, D. ve Şimşek, N. (1995) Eğitim teknolojisine giriş. Ankara: Önder.
  • Aparna, M. (2014). Fostering student creativity using brain-based learning. Scholarly Research Journal, 1(4), 549-560.
  • Appelgate, M. H. ve Jurgenson, K. (2022). How engagement with mathematics in an integrated STEM lesson evolved over four years. Investigations in Mathematics Learning, 14(1), 63-86. https://doi.org/10.1080/19477503.2021.202 3965
  • Atılgan, H., Kan, A. ve Aydın, B. (2018). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı
  • Bano, M., Zowghi, D., Kearney, M., Schuck, S. ve Aubusson, P. (2018). Mobile learning for science and mathematics school education: A systematic review of empirical evidence. Computers & Education, 121, 30-58. https://doi.org/10.1016/j. compedu.2018.02.006
  • Baratali, M. ve Zardeini, A. Z. (2023). Identification of curriculum objectives of brain-based education and positive education. Journal of Fundamentals of Mental Health, 25(2), 69-79.
  • Baş, G. (2010). Beyin temelli öğrenme yönteminin İngilizce dersinde öğrencilerin erişilerine ve derse yönelik tutumlarına etkisi. İlköğretim Online, 9(2), 488-507, http://ilkogretim-online.org.tr/ (Erişim Tarihi: 01.05.2015).
  • Bozdağ, İ. (2015). Orta öğretim geometri öğretiminde beyin temelli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin derse yönelik tutumlarına ve akademik başarısına etkisi. (Yüksek lisans tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Büyükikiz-Kütküt, H. (2017). Gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının ortaokul matematik derslerinde kullanımının incelenmesi ve öğrenci başarısına etkisi. (Yüksek lisans tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Caine, R.N. ve Caine G. (2002). Making connections: teaching & the human brain. Ülgen G. (edit. ve çev.), Ankara: Nobel.
  • Dağdelen, S. ve Ünal, M., (2017). Matematik öğrenim ve öğretim sürecinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, XIV(I), 483-510.
  • Das, K. (2019). Role of ıct for better mathematics teaching.Shanlax International Journal of Education, 7(4), 19-28. https://doi.org/10.34293/ education.v7i4.641
  • Erol, M. (2017). Beyin temelli öğrenme modeline uygun hazırlanan öğretim aktivitelerinin öğrencilerin matematik başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Ferreira, R. A. & Rodríguez, C. (2022). Effect of a science of learning course on beliefs in neuromyths and neuroscience literacy. Brain Sciences, 12(7), 1-14. https://doi.org/10.3390/brainsci12070811
  • Glaser, J. I., Benjamin, A. S., Farhoodi, R. ve Kording, K. P. (2019). The roles of supervised machine learning in systems neuroscience. Progress in Neurobiology, 175, 126-137. https://doi.org/10.1016/j.pneurobio.2019.01.008
  • Immordino-Yang, M. H., Darling-Hammond, L. ve Krone, C. R. (2019). Nurturing nature: How brain development is inherently social and emotional, and what this means for education. Educational Psychologist, 54(3), 185-204. https://doi.org/10.10 80/00461520.2019.1633924
  • Jailani, M. (2021). Developing arabic media based on brain-based learning: Improving mufrodat in school. Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah, 6(2), 349-361. https://doi.org/10.24042/ tadris.v6i2.9921
  • Kahraman, F. (2021). Ortaokul 7. sınıf hücre ve bölünmeler ünitesi öğretiminde beyin temelli öğrenme yaklaşımının etkililiğine yönelik bir karma yöntem araştırması. Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Maass, K., Geiger, V., Ariza, M. R. ve Goos, M. (2019). The role of mathematics in interdisciplinary STEM education. ZDM, 51(6), 869-884. https://doi. org/10.1007/s11858-019-01100-5
  • Mekarina, M. ve Ningsih, Y. P. (2017). The effects of brain based learning approach on motivation and students achievement in mathematics learning. Journal of Physics: Conference Series, 895(1), 1-6. https://doi.org/10.1088/1742-6596/895/1/012057
  • Nematillayevna, J. M. (2021). Formation of methodological competencies of future mathematics teachers in the field of quality assessment of education. Asian Journal of Multidimensional Research, 10(6), 67-71. https:// doi.org/10.5958/2278-4853.2021.00504.8
  • Nureen, G., Awan, R. N. ve Fatima, H., (2017). Effect of brain-based learning on academic achievement of VII graders in mathematics. Journal of Elementary Education, 27(2), 85-97.
  • Oljayevna, O. ve Shavkatovna, S. (2020). The development of logical thinking of primary school students in mathematics.European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8(2), 235-239.
  • Özkan, U. B. (2019). Matematik ve fen başarısının belirleyicisi olarak öğretmenlerin eğitim düzeyi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(6), 29-43. https:// doi.org/10.18506/anemon.521669
  • Öztürk, T. ve Güven, B. (2012). Etkili bir matematik öğrenme ortamının sahip olması gereken özelliklerine ilişkin öğretmen görüşleri. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Pascual, E. A. (2022). Getting the answer exactly right: dealing with math misconception. International Journal of Research Publications, 93(1), 306-310. https://doi.org/10.47119/IJRP100931120222745
  • Sadık, S. (2013). Beyin temelli öğrenme kuramına dayalı matematik eğitiminin tutum üzerine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Saleh, S. ve Mazlan, A. (2019). The effects of brainbased teaching with i-think maps and brain gym approach towards physics understanding. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(1), 12-21. https://doi.org/10.15294/jpii.v8i1.16022
  • Saleh, S. ve Subramaniam, L. (2019). Effects of brain-based teaching method on physics achievementamong ordinary school students. Kasetsart Journal of Social Sciences, 40(3), 580-584. https://doi.org/10.1016/j.kjss.2017.12.025
  • Spears, A. ve Wilson, L. (2005). Brain based learning highlights. Teaching excellence newsletter. http:/www.coursehero.com/file/12125846/Brain-BasedLearning/ sayfasından erişilmiştir.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson
  • Tan, Y. S. M. ve Amiel, J. J. (2022). Teachers learning to apply neuroscience to classroom instruction: a case of professional development in British Columbia. Professional Development in Education, 48(1), 70-87. https://doi.org/10.1080/1 9415257.2019.1689522
  • Tokac, U., Novak, E. ve Thompson, C. G. (2019). Effects of game-based learning on students' mathematics achievement: A meta-analysis. Journal of Computer Assisted Learning, 35(3), 407-420. https://doi.org/10.1111/jcal.12347
  • Triana, M. ve Zubainur, C. M. (2019). Students' mathematical communication ability through the brain-based learning approach using autograph. Journal of Research and Advances in Mathematics Education, 4(1), 1-10. https://doi. org/10.23917/jramathedu.v4i1.6972
  • Udjaja, Y., Guizot, V. S. ve Chandra, N. (2018). Gamification for elementary mathematics learning in Indonesia. International Journal of Electrical and Computer Engineering (IJECE), 8(6), 3860-3865. https://doi.org/10.11591/ijece. v8i5.pp3860-3865
  • Uskun, K. ve Çil, O. (2018). Gerçekçi matematik eğitimine yönelik sınıf ve matematik öğretmenlerinin görüşleri. Türk Akademik Yayınlar Dergisi, 2(1), 25-45.
  • Varghese, M. G. ve Pandya, S. (2016). A study on the effectiveness of brain-based learning of students of secondary level on their academic achievement in biology, study habits and stress. International Journal of Humanities and Social Sciences, 5(2), 103-122.
  • Weeden, K. A., Gelbgiser, D. ve Morgan, S. L. (2020). Pipeline dreams: Occupational plans and gender differences in STEM major persistence and completion. Sociology of Education, 93(4), 297- 314. https://doi.org/10.1177/0038040720928484
  • Wilcox, G., Morett, L. M., Hawes, Z. ve Dommett, E. J. (2021). Why educational neuroscience needs educational and school psychology to effectively translate neuroscience to educational practice. Frontiers in Psychology, 11, 618449. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.618449

The Effect of Brain-Based Learning Method in Mathematics Class on Academic Achievement of 7th Grade Students

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 1, 16 - 27, 02.07.2024
https://doi.org/10.51725/etad.1430148

Öz

The aim of this research is to examine the effect of the lesson plan and activities prepared in accordance with the brain-based learning method on students' mathematics achievement in teaching the achievements of the 7th grade mathematics course "Rational Numbers and Operations with Rational Numbers". In this research, the study group in question represents 46 students studying in the 7th grade of a public school in Hatay. While the lessons were continued with plans and activities prepared according to the brain-based learning method with 24 students in the experimental group, the lesson was taught with existing teaching methods with 22 students in the control group. A pre test/ post test control group quasi-experimental design model was used in the research. The achievement test developed by the researcher was used to collect data. The data obtained at the end of the application was analyzed and interpreted with the help of SPSS program. As a result of the analyzed data, when the pre test/ post test success scores of the experimental group were compared, a significant difference was found between the post test scores. When the post test success scores of the experimental and control groups were compared, a positive and significant difference was found in favor of the experimental group.

Kaynakça

  • Ada, K. (2016). Beyin temelli öğrenme kuramına yönelik tasarlanan eğitim ortamında 7. sınıf öğrencilerinin uzamsal becerilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Akyürek, E. (2012). Beyin temelli öğrenme yaklaşımının ilköğretim fen ve teknoloji dersi 8. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, derse yönelik tutum, motivasyon ve hatırlama düzeylerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Alayont, F. (2022). A case for ethics in the mathematics major curriculum. Journal of Humanistic Mathematics, 12(2), 160-177. https://doi. org/10.5642/jhummath.CXSI3022
  • Alkan, C., Deryakulu, D. ve Şimşek, N. (1995) Eğitim teknolojisine giriş. Ankara: Önder.
  • Aparna, M. (2014). Fostering student creativity using brain-based learning. Scholarly Research Journal, 1(4), 549-560.
  • Appelgate, M. H. ve Jurgenson, K. (2022). How engagement with mathematics in an integrated STEM lesson evolved over four years. Investigations in Mathematics Learning, 14(1), 63-86. https://doi.org/10.1080/19477503.2021.202 3965
  • Atılgan, H., Kan, A. ve Aydın, B. (2018). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı
  • Bano, M., Zowghi, D., Kearney, M., Schuck, S. ve Aubusson, P. (2018). Mobile learning for science and mathematics school education: A systematic review of empirical evidence. Computers & Education, 121, 30-58. https://doi.org/10.1016/j. compedu.2018.02.006
  • Baratali, M. ve Zardeini, A. Z. (2023). Identification of curriculum objectives of brain-based education and positive education. Journal of Fundamentals of Mental Health, 25(2), 69-79.
  • Baş, G. (2010). Beyin temelli öğrenme yönteminin İngilizce dersinde öğrencilerin erişilerine ve derse yönelik tutumlarına etkisi. İlköğretim Online, 9(2), 488-507, http://ilkogretim-online.org.tr/ (Erişim Tarihi: 01.05.2015).
  • Bozdağ, İ. (2015). Orta öğretim geometri öğretiminde beyin temelli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin derse yönelik tutumlarına ve akademik başarısına etkisi. (Yüksek lisans tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Büyükikiz-Kütküt, H. (2017). Gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının ortaokul matematik derslerinde kullanımının incelenmesi ve öğrenci başarısına etkisi. (Yüksek lisans tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Caine, R.N. ve Caine G. (2002). Making connections: teaching & the human brain. Ülgen G. (edit. ve çev.), Ankara: Nobel.
  • Dağdelen, S. ve Ünal, M., (2017). Matematik öğrenim ve öğretim sürecinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, XIV(I), 483-510.
  • Das, K. (2019). Role of ıct for better mathematics teaching.Shanlax International Journal of Education, 7(4), 19-28. https://doi.org/10.34293/ education.v7i4.641
  • Erol, M. (2017). Beyin temelli öğrenme modeline uygun hazırlanan öğretim aktivitelerinin öğrencilerin matematik başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Ferreira, R. A. & Rodríguez, C. (2022). Effect of a science of learning course on beliefs in neuromyths and neuroscience literacy. Brain Sciences, 12(7), 1-14. https://doi.org/10.3390/brainsci12070811
  • Glaser, J. I., Benjamin, A. S., Farhoodi, R. ve Kording, K. P. (2019). The roles of supervised machine learning in systems neuroscience. Progress in Neurobiology, 175, 126-137. https://doi.org/10.1016/j.pneurobio.2019.01.008
  • Immordino-Yang, M. H., Darling-Hammond, L. ve Krone, C. R. (2019). Nurturing nature: How brain development is inherently social and emotional, and what this means for education. Educational Psychologist, 54(3), 185-204. https://doi.org/10.10 80/00461520.2019.1633924
  • Jailani, M. (2021). Developing arabic media based on brain-based learning: Improving mufrodat in school. Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah, 6(2), 349-361. https://doi.org/10.24042/ tadris.v6i2.9921
  • Kahraman, F. (2021). Ortaokul 7. sınıf hücre ve bölünmeler ünitesi öğretiminde beyin temelli öğrenme yaklaşımının etkililiğine yönelik bir karma yöntem araştırması. Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Maass, K., Geiger, V., Ariza, M. R. ve Goos, M. (2019). The role of mathematics in interdisciplinary STEM education. ZDM, 51(6), 869-884. https://doi. org/10.1007/s11858-019-01100-5
  • Mekarina, M. ve Ningsih, Y. P. (2017). The effects of brain based learning approach on motivation and students achievement in mathematics learning. Journal of Physics: Conference Series, 895(1), 1-6. https://doi.org/10.1088/1742-6596/895/1/012057
  • Nematillayevna, J. M. (2021). Formation of methodological competencies of future mathematics teachers in the field of quality assessment of education. Asian Journal of Multidimensional Research, 10(6), 67-71. https:// doi.org/10.5958/2278-4853.2021.00504.8
  • Nureen, G., Awan, R. N. ve Fatima, H., (2017). Effect of brain-based learning on academic achievement of VII graders in mathematics. Journal of Elementary Education, 27(2), 85-97.
  • Oljayevna, O. ve Shavkatovna, S. (2020). The development of logical thinking of primary school students in mathematics.European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8(2), 235-239.
  • Özkan, U. B. (2019). Matematik ve fen başarısının belirleyicisi olarak öğretmenlerin eğitim düzeyi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(6), 29-43. https:// doi.org/10.18506/anemon.521669
  • Öztürk, T. ve Güven, B. (2012). Etkili bir matematik öğrenme ortamının sahip olması gereken özelliklerine ilişkin öğretmen görüşleri. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Pascual, E. A. (2022). Getting the answer exactly right: dealing with math misconception. International Journal of Research Publications, 93(1), 306-310. https://doi.org/10.47119/IJRP100931120222745
  • Sadık, S. (2013). Beyin temelli öğrenme kuramına dayalı matematik eğitiminin tutum üzerine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Saleh, S. ve Mazlan, A. (2019). The effects of brainbased teaching with i-think maps and brain gym approach towards physics understanding. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(1), 12-21. https://doi.org/10.15294/jpii.v8i1.16022
  • Saleh, S. ve Subramaniam, L. (2019). Effects of brain-based teaching method on physics achievementamong ordinary school students. Kasetsart Journal of Social Sciences, 40(3), 580-584. https://doi.org/10.1016/j.kjss.2017.12.025
  • Spears, A. ve Wilson, L. (2005). Brain based learning highlights. Teaching excellence newsletter. http:/www.coursehero.com/file/12125846/Brain-BasedLearning/ sayfasından erişilmiştir.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson
  • Tan, Y. S. M. ve Amiel, J. J. (2022). Teachers learning to apply neuroscience to classroom instruction: a case of professional development in British Columbia. Professional Development in Education, 48(1), 70-87. https://doi.org/10.1080/1 9415257.2019.1689522
  • Tokac, U., Novak, E. ve Thompson, C. G. (2019). Effects of game-based learning on students' mathematics achievement: A meta-analysis. Journal of Computer Assisted Learning, 35(3), 407-420. https://doi.org/10.1111/jcal.12347
  • Triana, M. ve Zubainur, C. M. (2019). Students' mathematical communication ability through the brain-based learning approach using autograph. Journal of Research and Advances in Mathematics Education, 4(1), 1-10. https://doi. org/10.23917/jramathedu.v4i1.6972
  • Udjaja, Y., Guizot, V. S. ve Chandra, N. (2018). Gamification for elementary mathematics learning in Indonesia. International Journal of Electrical and Computer Engineering (IJECE), 8(6), 3860-3865. https://doi.org/10.11591/ijece. v8i5.pp3860-3865
  • Uskun, K. ve Çil, O. (2018). Gerçekçi matematik eğitimine yönelik sınıf ve matematik öğretmenlerinin görüşleri. Türk Akademik Yayınlar Dergisi, 2(1), 25-45.
  • Varghese, M. G. ve Pandya, S. (2016). A study on the effectiveness of brain-based learning of students of secondary level on their academic achievement in biology, study habits and stress. International Journal of Humanities and Social Sciences, 5(2), 103-122.
  • Weeden, K. A., Gelbgiser, D. ve Morgan, S. L. (2020). Pipeline dreams: Occupational plans and gender differences in STEM major persistence and completion. Sociology of Education, 93(4), 297- 314. https://doi.org/10.1177/0038040720928484
  • Wilcox, G., Morett, L. M., Hawes, Z. ve Dommett, E. J. (2021). Why educational neuroscience needs educational and school psychology to effectively translate neuroscience to educational practice. Frontiers in Psychology, 11, 618449. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.618449
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gözde Karagöz 0009-0005-0874-659X

Mine Aktaş 0000-0001-6400-958X

Yayımlanma Tarihi 2 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 1 Şubat 2024
Kabul Tarihi 19 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karagöz, G., & Aktaş, M. (2024). Matematik Dersinde Beyin Temelli Öğrenme Yönteminin 7. Sınıf Öğrencileri Üzerinde Akademik Başarıya Etkisi. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(1), 16-27. https://doi.org/10.51725/etad.1430148