İnternette geçirilen ve kontrol edilemeyen zaman, bağımlılık düzeyinde kullanılan cep telefonları beraberinde sosyal ilişkilerde yaşanan sorunları, yoksunluk hissiyatını, mobil cihaz veya teknoloji bağımlılığı gibi durumları beraberinde getirmektedir. Telefonsuz yaşayamayıp, bilinçli olarak etrafındaki insanları görmezden gelme durumu ise Phubbing olarak tanımlanmaya başlanmıştır. Bu çalışmanın amacı ise lise öğrencilerinde Phubbing davranışının farklı demografik değişkenler (okul türü, cinsiyet, sınıf düzeyi, aile ilişkileri, arkadaşlık ilişkileri, internette kalma süreleri) açısından incelenmesidir. Çalışma nicel araştırma yöntemi tarama desenine dayalı olarak yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak “Genel Phubbing Ölçeği (Tele-hiçleme Ölçeği)” kullanılmıştır. Araştırmaya 2022-2023 eğitim öğretim yılında İç Anadolu bölgesinde yer alan bir ildeki özel ve devlet liselerinde öğrenim gören toplamda 353 öğrenci katılmıştır. Ölçekten elde edilen nicel verilerin analizi için betimsel istatistiklere ek olarak ortalamalar arası farkları inceleyen testler [bağımsız örneklem t-Testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA)] kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular incelendiğinde, cinsiyet değişkenine göre Phubbing davranışına sahip olma durumunda anlamlı bir fark bulunmamıştır. Fakat öğrencilerin okul türü, telefon kullanım süreleri, aile ve arkadaşlık ilişkilerine göre Phubbing davranışını gösterme durumlarında anlamlı bir fark saptanmıştır. Araştırma sonucunda bazı öneriler getirilmiştir.
Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu, Tarih: 05.04.2023, Sayı: 342436.
Technological behavioral disorders have become prevalent issues nowadays. Uncontrolled and excessive time spent on the internet, along with the addictive use of mobile phones, brings along problems in social relationships, feelings of deprivation, and situations such as mobile device or technology addiction. The situation of being unable to live without a phone and consciously ignoring people around oneself has begun to be defined as 'Phubbing'. The main aim of this study is to examine high school students' instances of displaying Phubbing behavior concerning various demographic variables such as school type, gender, grade level, family relationships, and friendships. It is believed that this study will create an awareness of Phubbing behavior and contribute to the literature by providing insights into situations negatively affecting interpersonal communication, thereby enabling necessary precautions to be taken. The aim of this study is to examine Phubbing behavior among high school students concerning various demographic variables (school type, gender, grade level, family relationships, friendship relationships, duration of internet usage). The study was conducted based on a quantitative research method using a survey design. The 'General Phubbing Scale’ was employed as the data collection instrument. A total of 353 students from both private and public high schools in a province in the Central Anatolia region participated in the research during the 2022-2023 academic year. In addition to descriptive statistics for the analysis of quantitative data obtained from the scale, tests examining differences between means, such as independent sample t-Test and one-way analysis of variance (ANOVA), were utilized. Upon examination of the findings from the study, no significant difference was found concerning Phubbing behavior based on gender. However, significant differences were observed in demonstrating Phubbing behavior among students based on school type, phone usage durations, and family and friendship relationships. The research concludes with some recommendations.
addiction communication high school students mobile phone phubbing
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Öğretim Teknolojileri, Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Temmuz 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 3 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |