Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEKNOLOJİ DESTEKLİ MİKRO ÖĞRETİM UYGULAMALARININ FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİ KULLANIM ALGILARI ÜZERİNE ETKİSİ

Yıl 2017, , 193 - 214, 11.07.2017
https://doi.org/10.17943/etku.300412

Öz

Bu
çalışma, teknoloji destekli mikro öğretim uygulamalarının fen bilimleri
öğretmen adaylarının, teknoloji kullanım algılarına etkisini incelemek amacıyla
gerçekleştirilmiş olup çalışma Fen Bilgisi Öğretmenliği dördüncü sınıfta
öğrenim gören 51 öğretmen adayıyla yürütülmüştür. Nitel bir anlayışla
gerçekleştirilen çalışma da veri toplama araçları olarak araştırmacılar
tarafından oluşturulan anket formu, yarı yapılandırılmış görüşmeler, odak grup
görüşmesi ve görüş formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel ve içerik
analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Bu veri toplama araçlarından elde edilen verilerin analizlerinden ortaya
çıkan bulgular, adayların en çok akıllı tahta kullanımları konusunda
bilgilerinde artış olduğu, ders sunumuna yönelik teknolojik araç gereç
hazırlama ve kullanma konusunda tecrübelerinde artış olduğu ortaya çıkmıştır.
Sonuç olarak teknoloji destekli mikro öğretim uygulamalarının, fen bilimleri
öğretmen adaylarının teknoloji kullanımı algılarına olumlu yönde etki yaptığı
ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Akyüz, H. İ., Pektaş, M., Kurnaz, M.A., Kabataş Memiş, E. (2014). Akıllı Tahta Kullanımlı Mikro Öğretim Uygulamalarının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tpab’larına ve Akıllı Tahta Kullanıma Yönelik Algılarına Etkisi. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE.3(1), 1-14.
  • Allen, DW. (1967). Micro-Teaching, A Description. Standford Teacher Education Programme, Standford University. 1 Ağustos 2015 tarihinde http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED019224.pdf adresinden alındı.
  • Ayvacı, H.Ş., Ürey, M., Bebek, G., Bülbül, S. (2015). Öğretim Yazılımlarının Önemi ve Uygulanabilirliğine İlişkin Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education. 4(1), 19-26.
  • Başer, D., Yıldırım, Z. (2012). Technology Integrated Into Science: A Case Of Elmentary Education. e-Journal of New World Sciences Academy. 7(2), 840-847.
  • Betcher, C. (2009). The Interactive Whiteboard Revolution Teaching with IWBs. ACER Press, Victoria, Australia, 2009, 154 p.
  • Canbazoğlu Bilici, S., Yamak, H., Kavak, N., Guzey, S.S. (2013) Technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale (TPACK-SeS) for pre-service science teachers: Construction, validation and reliability. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research. 52, 37-60.
  • Çağıltay, K., Yıldırım, S., Arslan, İ., Gök, A., Gürel, G., Karakuş, T. ve diğerleri. (2007). Öğretim teknolojilerinin üniversitede kullanımına yönelik alışkanlıklar ve beklentiler: betimleyici bir çalışma. Akademik Bilişim Konferansı, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya, 31 Ocak-2 Şubat, 209-216 s.
  • Erdemir, B., Bakırcı, H.,Ryduran, E. (2009). Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknolojiyi Kullanabilme Özgüvenlerinin Tespiti. Türk fen Eğitimi Dergisi. 6(3), 99-108.
  • Erduran A., Tataroğlu B. (2009). Eğitimde Akıllı Tahta Kullanımına İlişkin Fen Ve Matematik Öğretmen Görüşlerinin Karşılaştırılması. 9th Internatıonal Educatıonal Technology Conference (IETC2009), 6-8 Mayıs 2009, Ankara (Bildiri Kitabı 14-21).
  • Guzey, S.S. (2013). Science, technology, and pedagogy: exploring secondary science teachers’ effective uses of technology. Yayımlanmamış Doktora Tezi. The University of Minnesota, Minnesota 2010, 233 s.
  • Güney, K. (2008). Mikro-Yansıtıcı Öğretim Yönteminin Öğretmen Adaylarının Sunu Performansı Ve Yansıtıcı Düşünmesine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Elazığ.
  • İnel, D., Evrekli, E., Balım, A. G. (2011). Öğretmen Adaylarının Fen Ve Teknoloji Dersinde Egitim Teknolojilerinin Kullanılmasına İlişkin Görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim. 4(2), 128-150.
  • Kabakçı Yurdakul, I. (2011). Öğretmen Adaylarının Teknopedagojik Eğitim Yeterliklerinin Bilgi Ve Iletişim Teknolojilerini Kullanımları Açısından Incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 40(2011), 397-408.
  • Karaa, F.N., Aydın, F., Bahar, M., Yılmaz, Ş. (2014). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Teknolojiye İlişkin Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(1), 118-139.
  • Karamustafaoğlu, O., Çakır R., Topuz, F.G. (2012). Fen Öğretiminde Öğretmenlerin Materyal ve Teknoloji Kullanımına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitim Kongresi, 27-30 Haziran 2012, Niğde (Bildiri Özetleri Kitabı, s. 609).
  • Karal, H. ve Berigel, M. (2006). Eğitim fakültelerinin öğretmenlerin teknolojiyi eğitimde etkin olarak kullanabilme yeterlilikleri üzerine etkileri ve çözüm önerileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(32), 60-66.
  • Kennewell, S. (2006). Reflections on the interactive whiteboard phenomenon: a synthesis of research from the UK. Australian Assocation For Research In Education, Paper Presented At The AARE Annual Conference.
  • Kpanja, E. (2001). A study of the effects of video tape recording in microteaching training. British Journal of Educational Technology. 32( 4 ) 483–486.
  • MEB. (2011). FATİH Projesi. 2011, 23 Haziran 2015 tarihinde http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?id=6 adresinden alındı.
  • Ocak, G., Çoban, A. (2008). Öğretim ilke Ve Yöntemleri. Ed.: Gürbüz Ocak, Pegem Akademi Ankara, 2008, 215-292 s.
  • Özyurt, Y. (2014). Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programı Dersleri Öğrenme Çıktılarının Fen ve Teknoloji Öğretmenliği Özel Alan Yeterlikleri İle Örtüşme Düzeyi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı.
  • Seçkin Kapucu, M. (2014). Fen ve Teknoloji Dersinde Görsel Medya Kullanımına Yönelik Fen Bilgisi Öğretmenlerin Görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 4(2), 75-90. DOI: 10.14527/pegegog.2014.010.
  • Sevim, S. (2013). Mikro-Öğretim Uygulamasının Öğretmen Adayları Gözüyle Değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 21(2010), 303-313.
  • Shenton A., Pagett, L. (2007). From ‘bored’ to screen: the use of the interactive whiteboard for literacy in six primary classrooms in England. Literacy. 41(3), 129-136.
  • Srisawasdi, N. (2014). Developing Technological Pedagogical Content Knowledge In Using Computerized Science Laboratory Environment: An Arrangement For Science Teacher Education Program. Research and Practice in Technology Enhanced Learning. 9(1), 123-413.
  • Şendağ, S. (2014). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Derslerinde Bit Kullanmaya Hazır-Bulunma Durumları: Akdeniz Bölgesi Örneği. Eğitimde Kuram ve Uygulama (Journal of Theory and Practice in Education), 10(5), 1156-1176.
  • Taşdere, A., Özsevgeç, T. (2012). Fen Ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Pedagojik Alan Bilgisi Bağlamında Strateji - Yöntem - Teknik Ve Ölçme - Değerlendirme Bilgilerinin İncelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitim Kongresi, 27-30 Haziran 2012, Niğde (Bildiri Özetleri Kitabı, s. 516).
  • TED, (2015). Ulusal Eğitim Programı 2015-2022. 8 Temmuz 2015 tarihinde Türk Eğitim Derneği: http://www.tedmem.org/yayin/ulusal-egitim-programi adresinden alındı.
  • TUİK. Türkiye İstatistik Kurumu. 2015, 13 Haziran 2015 tarihinde TUİK: http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028 adresinden alındı.
  • Türel, Y. K., Johnson, T. E. (2012). Teachers' Belief and Use of Interactive Whiteboards for Teaching and Learning. Educational Technology & Societ. 15 (1), 381–394.
  • Yavuz, S., Coşkun, A. E. (2008). Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Tutum Ve Düşünceleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 34, 276-286.
  • Yeh,Y.F., Lin, T.C., Hsu, Y.S., Wu, H.K., Hwang, F.K. (2014). Science Teachers’ Proficiency Levels and Patterns of TPACK in a Practical Context. Journal of Science Education and Technology. 2014, 24(1), 78-90.
  • Yeşilyurt, M. (2003). Yükseköğretim Temel Fizik Laboratuar Uygulamalarında Bütünleştirici Yaklaşım. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ortaöğretim Fen Ve Matematik Alanları Eğitimi Anabilim Dalı.
  • Yıldırım, Ş., Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Yılmaz, İ., Ulucan, H., Pehlivan, S. (2010). Beden Eğitimi Öğretmenliği Programında Öğrenim Gören Öğrencilerin Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Tutum Ve Düşünceleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 11(1), 105-118.
  • YÖK. Eğitim Fakültelerinde Uygulanacak Yeni Programlar Hakkında Açıklama. 1 Aralık 2015, tarihinde https://www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/aciklama_programlar/aa7bd091-9328-4df7-aafa-2b99edb6872f adresinden alındı.
  • Zhao, Y. (2003). What teachers need to know about technology? Framing the question. In Y. Zhao (Ed.), What should teachers know about technology? Perspectives and practices. Greenwich, CO: Information Age Publishing. 1-14.
Yıl 2017, , 193 - 214, 11.07.2017
https://doi.org/10.17943/etku.300412

Öz

Kaynakça

  • Akyüz, H. İ., Pektaş, M., Kurnaz, M.A., Kabataş Memiş, E. (2014). Akıllı Tahta Kullanımlı Mikro Öğretim Uygulamalarının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tpab’larına ve Akıllı Tahta Kullanıma Yönelik Algılarına Etkisi. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE.3(1), 1-14.
  • Allen, DW. (1967). Micro-Teaching, A Description. Standford Teacher Education Programme, Standford University. 1 Ağustos 2015 tarihinde http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED019224.pdf adresinden alındı.
  • Ayvacı, H.Ş., Ürey, M., Bebek, G., Bülbül, S. (2015). Öğretim Yazılımlarının Önemi ve Uygulanabilirliğine İlişkin Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education. 4(1), 19-26.
  • Başer, D., Yıldırım, Z. (2012). Technology Integrated Into Science: A Case Of Elmentary Education. e-Journal of New World Sciences Academy. 7(2), 840-847.
  • Betcher, C. (2009). The Interactive Whiteboard Revolution Teaching with IWBs. ACER Press, Victoria, Australia, 2009, 154 p.
  • Canbazoğlu Bilici, S., Yamak, H., Kavak, N., Guzey, S.S. (2013) Technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale (TPACK-SeS) for pre-service science teachers: Construction, validation and reliability. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research. 52, 37-60.
  • Çağıltay, K., Yıldırım, S., Arslan, İ., Gök, A., Gürel, G., Karakuş, T. ve diğerleri. (2007). Öğretim teknolojilerinin üniversitede kullanımına yönelik alışkanlıklar ve beklentiler: betimleyici bir çalışma. Akademik Bilişim Konferansı, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya, 31 Ocak-2 Şubat, 209-216 s.
  • Erdemir, B., Bakırcı, H.,Ryduran, E. (2009). Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknolojiyi Kullanabilme Özgüvenlerinin Tespiti. Türk fen Eğitimi Dergisi. 6(3), 99-108.
  • Erduran A., Tataroğlu B. (2009). Eğitimde Akıllı Tahta Kullanımına İlişkin Fen Ve Matematik Öğretmen Görüşlerinin Karşılaştırılması. 9th Internatıonal Educatıonal Technology Conference (IETC2009), 6-8 Mayıs 2009, Ankara (Bildiri Kitabı 14-21).
  • Guzey, S.S. (2013). Science, technology, and pedagogy: exploring secondary science teachers’ effective uses of technology. Yayımlanmamış Doktora Tezi. The University of Minnesota, Minnesota 2010, 233 s.
  • Güney, K. (2008). Mikro-Yansıtıcı Öğretim Yönteminin Öğretmen Adaylarının Sunu Performansı Ve Yansıtıcı Düşünmesine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Elazığ.
  • İnel, D., Evrekli, E., Balım, A. G. (2011). Öğretmen Adaylarının Fen Ve Teknoloji Dersinde Egitim Teknolojilerinin Kullanılmasına İlişkin Görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim. 4(2), 128-150.
  • Kabakçı Yurdakul, I. (2011). Öğretmen Adaylarının Teknopedagojik Eğitim Yeterliklerinin Bilgi Ve Iletişim Teknolojilerini Kullanımları Açısından Incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 40(2011), 397-408.
  • Karaa, F.N., Aydın, F., Bahar, M., Yılmaz, Ş. (2014). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Teknolojiye İlişkin Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(1), 118-139.
  • Karamustafaoğlu, O., Çakır R., Topuz, F.G. (2012). Fen Öğretiminde Öğretmenlerin Materyal ve Teknoloji Kullanımına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitim Kongresi, 27-30 Haziran 2012, Niğde (Bildiri Özetleri Kitabı, s. 609).
  • Karal, H. ve Berigel, M. (2006). Eğitim fakültelerinin öğretmenlerin teknolojiyi eğitimde etkin olarak kullanabilme yeterlilikleri üzerine etkileri ve çözüm önerileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(32), 60-66.
  • Kennewell, S. (2006). Reflections on the interactive whiteboard phenomenon: a synthesis of research from the UK. Australian Assocation For Research In Education, Paper Presented At The AARE Annual Conference.
  • Kpanja, E. (2001). A study of the effects of video tape recording in microteaching training. British Journal of Educational Technology. 32( 4 ) 483–486.
  • MEB. (2011). FATİH Projesi. 2011, 23 Haziran 2015 tarihinde http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?id=6 adresinden alındı.
  • Ocak, G., Çoban, A. (2008). Öğretim ilke Ve Yöntemleri. Ed.: Gürbüz Ocak, Pegem Akademi Ankara, 2008, 215-292 s.
  • Özyurt, Y. (2014). Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programı Dersleri Öğrenme Çıktılarının Fen ve Teknoloji Öğretmenliği Özel Alan Yeterlikleri İle Örtüşme Düzeyi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı.
  • Seçkin Kapucu, M. (2014). Fen ve Teknoloji Dersinde Görsel Medya Kullanımına Yönelik Fen Bilgisi Öğretmenlerin Görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 4(2), 75-90. DOI: 10.14527/pegegog.2014.010.
  • Sevim, S. (2013). Mikro-Öğretim Uygulamasının Öğretmen Adayları Gözüyle Değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 21(2010), 303-313.
  • Shenton A., Pagett, L. (2007). From ‘bored’ to screen: the use of the interactive whiteboard for literacy in six primary classrooms in England. Literacy. 41(3), 129-136.
  • Srisawasdi, N. (2014). Developing Technological Pedagogical Content Knowledge In Using Computerized Science Laboratory Environment: An Arrangement For Science Teacher Education Program. Research and Practice in Technology Enhanced Learning. 9(1), 123-413.
  • Şendağ, S. (2014). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Derslerinde Bit Kullanmaya Hazır-Bulunma Durumları: Akdeniz Bölgesi Örneği. Eğitimde Kuram ve Uygulama (Journal of Theory and Practice in Education), 10(5), 1156-1176.
  • Taşdere, A., Özsevgeç, T. (2012). Fen Ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Pedagojik Alan Bilgisi Bağlamında Strateji - Yöntem - Teknik Ve Ölçme - Değerlendirme Bilgilerinin İncelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitim Kongresi, 27-30 Haziran 2012, Niğde (Bildiri Özetleri Kitabı, s. 516).
  • TED, (2015). Ulusal Eğitim Programı 2015-2022. 8 Temmuz 2015 tarihinde Türk Eğitim Derneği: http://www.tedmem.org/yayin/ulusal-egitim-programi adresinden alındı.
  • TUİK. Türkiye İstatistik Kurumu. 2015, 13 Haziran 2015 tarihinde TUİK: http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028 adresinden alındı.
  • Türel, Y. K., Johnson, T. E. (2012). Teachers' Belief and Use of Interactive Whiteboards for Teaching and Learning. Educational Technology & Societ. 15 (1), 381–394.
  • Yavuz, S., Coşkun, A. E. (2008). Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Tutum Ve Düşünceleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 34, 276-286.
  • Yeh,Y.F., Lin, T.C., Hsu, Y.S., Wu, H.K., Hwang, F.K. (2014). Science Teachers’ Proficiency Levels and Patterns of TPACK in a Practical Context. Journal of Science Education and Technology. 2014, 24(1), 78-90.
  • Yeşilyurt, M. (2003). Yükseköğretim Temel Fizik Laboratuar Uygulamalarında Bütünleştirici Yaklaşım. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ortaöğretim Fen Ve Matematik Alanları Eğitimi Anabilim Dalı.
  • Yıldırım, Ş., Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Yılmaz, İ., Ulucan, H., Pehlivan, S. (2010). Beden Eğitimi Öğretmenliği Programında Öğrenim Gören Öğrencilerin Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Tutum Ve Düşünceleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 11(1), 105-118.
  • YÖK. Eğitim Fakültelerinde Uygulanacak Yeni Programlar Hakkında Açıklama. 1 Aralık 2015, tarihinde https://www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/aciklama_programlar/aa7bd091-9328-4df7-aafa-2b99edb6872f adresinden alındı.
  • Zhao, Y. (2003). What teachers need to know about technology? Framing the question. In Y. Zhao (Ed.), What should teachers know about technology? Perspectives and practices. Greenwich, CO: Information Age Publishing. 1-14.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tolga Babacan

Fatma Şaşmaz Ören

Yayımlanma Tarihi 11 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Babacan, T., & Şaşmaz Ören, F. (2017). TEKNOLOJİ DESTEKLİ MİKRO ÖĞRETİM UYGULAMALARININ FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİ KULLANIM ALGILARI ÜZERİNE ETKİSİ. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 7(2), 193-214. https://doi.org/10.17943/etku.300412