The present
study focuses on learning behaviors of ICT teachers along with learning activities.
Within the scope of the study, a two-day workshop activity was organized in
which 67 ICT teacher participated. During the workshop, ICT teachers with
different expertise and professional experience working in various fields were brought
together. Teachers’ learning behaviors that emerged during the activity were
investigated. Research data were collected qualitatively and quantitatively
from teachers who agreed to participate in the study. Because of the data
analysis, we identified that learning activities differs based on the gender,
professional experience, the location of the school (either in a city center or
in a town) and teaching loading. However, it was found that there is no
significant difference between learning activities of ICT teachers and the type
of the school they work for as well as their assignment as an ICT coordinator. As
environmental barriers to learning, the most frequently mentioned factors were
stated as lacking of time and not acquainted with the others and as a personal
barrier, lacking of desire and enthusiasm were most frequently mentioned. We
observed that when ICT teachers from different backgrounds such as experience
and expertise come together for a common interest, they have gains in four
different fields as follow: Professional development, sustainability and
dissemination, psychological gains and communication.
ICT teachers social learning learning behaviors professional development
Bu araştırmada Bilişim Teknolojileri (BT) öğretmenlerinin
ortaya koyduğu öğrenme etkinlikleri ile birlikte öğrenme davranışlarına odaklanılmıştır.
Araştırma kapsamında, 67 BT öğretmeninin katıldığı iki günlük atölye etkinliği
düzenlenmiştir. Atölye çalışmasında çeşitli illerde görev yapan farklı uzmanlık
ve mesleki deneyime sahip BT öğretmenleri bir araya getirilerek katılımcıların
gerçekleştirdikleri öğrenme etkinlikleri ve ortaya koydukları öğrenme
davranışları incelenmiştir. Karma desenin kullanıldığı araştırmada veriler
çalışmaya katılmayı kabul eden öğretmenlerden nitel ve nicel yöntemlerle
toplanmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların gerçekleştirdikleri öğrenme
etkinliklerinin cinsiyete, mesleki kıdeme, çalıştığı okulun bulunduğu yere (il
merkezi/ilçe) ve ders saat sayısına göre farklılaştığı belirlenmiştir. Buna
karşın BT öğretmenlerinin gerçekleştirdikleri öğrenme etkinlikleri ile
çalıştıkları okul türü ve Bilişim Teknolojileri Rehber Öğretmeni (BTR)
görevlendirmeleri olup olmama durumları arasında anlamlı bir ilişki
bulunmamıştır. En baskın ya da öncelikli çevresel engelleyicinin zaman
eksikliği ve diğerlerini yeterince tanımamak, kişisel özelliğin ise öğrenme
arzusu ve heves olduğu bulunmuştur. Araştırma bulguları farklı bilgi ve
deneyime sahip, aynı alana ilgi duyan kişilerin atölye gibi ortamlarda bir
araya gelmelerinin dört temel alanda katılımcılara yeni kazanımlar sağladığını
ortaya koymaktadır. Bunlar mesleki gelişim, sürdürülebilirlik ve yayılım,
psikolojik kazanımlar ve iletişim olarak sıralanabilir.
BT öğretmeni sosyal öğrenme öğrenme davranışları mesleki gelişim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |