E-öğrenme oyunlarındaki temel anlayış, doğru bir akış tasarımıyla
öğrencinin hem katılımını hem de öğrenme hedeflerine ulaşmasını sağlamaktır. Bu
noktada e-öğrenme oyunlarının yarattığı akışı ve bilgi gelişimini etkin şekilde
ölçen bir ölçeğin varlığı oldukça önemlidir. Böylece oyun tasarımcıları öğrenci
bakış açısı ile bilgi gelişimi faktörlerini daha fazla bütünleştirebilirken
eğitimciler ise oyunun eğitimsel başarısını test edebilir. Fakat e-öğrenme
oyunları için kullanılan ölçekler genellikle ticari oyunlar temelinde
geliştirildiği için eğitim odaklı hazırlanan oyunlardaki haz ve bilgi gelişimini
tam olarak açıklayamamaktadır. Bu çalışmanın amacı, e-öğrenme oyunlarında
öğrencilerin algıladıkları haz ve bilgi gelişimi kalitesine cevap veren
EGameFlow Ölçeğinin Türkçe uyarlamasını yapmak, geçerlik ve güvenirliliğini
test etmektir. Ölçeğin yapı geçerliği için Açımlayıcı Faktör Analizi ve
Doğrulayıcı Faktör Analizi, uyum geçerliğinde ise Başarı Yönelimleri Ölçeği ile
korelasyonu hesaplanmıştır. Ölçeğin güvenirliği ise iç tutarlılık, test
yarılama ve test tekrar test ile belirlenmiştir. Ölçeğin yapı geçerliği öncesi
veri setinin faktör analizine uygun olup olmadığı denetlenmiştir. Yapılan
Açımlayıcı Faktör Analizi sonucunda toplam 21 madde ölçekten çıkarılmış olup
tüm maddeler iki faktör altında toplanmıştır. Ortaya çıkan yeni iki faktörlü
yapı toplam varyansın %48.72’sini açıklamıştır. Ayrıca Doğrulayıcı Faktör
Analizi sonucu elde edilen iki faktörlü modele ilişkin faktör yükleri, standart
hata, kritik oran, hata varyansı ve R2 değerleri tüm maddeler için anlamlı
görülmektedir. Ölçeğin uyum geçerliğinin test edilmesi için Başarı Yönelimleri
Ölçeği ile arasında korelasyon kurulmuştur. Araştırma bulgularına göre,
e-öğrenme oyunlarında algılanan akış hazzının ve bilgi gelişiminin
ölçümlenmesinde ölçek yeterli bir araçtır.
Oyun Tabanlı Öğrenme Akış Teorisi EGameFlow Ölçeği Güvenirlik Geçerlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |