The
aim of this study is to investigate research articles on usability
evaluations related with Human-Computer
Interaction field published in Turkey-originated journals within the years (6
years 11 months) 2014-2019( November). In line with this purpose, the research
studies were searched with the keywords as “insan- bilgisayar etkileşimi”,
“kullanılabilirlik”, “Human-computer interaction” and “usability on Dergipark
and Google Scholar databases. Within the 118 articles reviewed, those (N=80) on
the use of technology in teaching an area or on a general assessment of a
technology were excluded. 2 of the remained 38 research articles were excluded
from this study because they were literature reviews. The remained 36 research
articles were analysed by using adapted version of Article Review Rubric
developed by Baran (2014) according to experts’ opinions. The Article Review
Rubric consisted of 9 categories. These are: Researchers and year, subject
domain, participants, type, methods, data sources, validity-reliability,
technologies investigated in usability evaluations, technologies used for data
collection. According to the study results, a) there is no apparent trend in
usability evaluations related with Human-Computer interaction field; b)
research methods and validity-reliability issues were include in very few
studies; c) Types of participants, data sources and technologies evaluated in
terms of usability vary in articles; d) While implementation, in other words,
usability testing is reported in 19 articles, technologies used for data collection
were reported in only 9 articles. These results were important in order to
interpret trends in research articles on usability and overcome problematic
implementations.
Bu
çalışmanın amacı, 2014 – 2019 (Kasım ayı) yılları (6 yıl 11 ay) arasında
insan-bilgisayar alanı kapsamında kullanılabilirlik değerlendirmeleri üzerine
Türkiye kökenli dergilerde yayımlanan araştırma makalelerinin incelenmesidir.
Bu amaçla Dergi Park ve Google Akademik veri tabanlarında “insan- bilgisayar
etkileşimi”, “kullanılabilirlik”, “Human-computer interaction” ve “usability”
anahtar kelimeleri kullanılarak 2014-2019 yılları arasında yapılmış araştırmalar
incelenmiştir. İncelenen 118 makale içinden teknolojinin bir alanın öğretiminde
kullanımı veya bir teknolojinin genel değerlendirmesi üzerine olanlar (N=80)
çıkarılmıştır. Kalan 38 makaleden 2 tanesi alan yazın taraması olduğu için incelemeden
çıkarılmıştır. Kalan 36 araştırma makalesi ise Baran (2014) tarafından
geliştirilen Makale Değerlendirme aracının uzman görüşüne göre uyarlanmış hali
kullanılarak analiz edilmiştir. Değerlendirme aracı 9 ayrı kategoriden
oluşmaktadır. Bunlar sırasıyla; araştırmacılar ve yıl, çalışma alanı,
katılımcılar, araştırmanın türü, yöntemi, veri kaynakları, geçerlik-güvenirlik,
kullanılabilirliği yapılan teknolojiler ve veri toplamak için kullanılan
teknolojilerdir. Araştırmanın sonuçlarına göre, a) insan bilgisayar alanında
kullanılabilirlik üzerine belirgin bir eğilim ortaya çıkmamıştır; b) yöntem ve
geçerlik-güvenirlik açıklamaları çok az sayıda makalede belirtilmiştir; c) makalelerde
yer alan katılımcı türleri, veri kaynakları ve kullanılabilirliği yapılan
teknolojiler çeşitlilik göstermektedir; d) uygulama içeren yani kullanıcı testi
yapılan çalışma sayısı 19 iken, veri toplamak için teknoloji kullanılan makale
sayısı sadece 9’dir. Bu bulgular, kullanılabilirlik üzerine yapılan
çalışmalardaki eğilimin yorumlanması ve problemli uygulamaların giderilmesi
için önemlidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |