The purpose of this study was to examine the relationship between self-efficiencies about the educational technology standards and lifelong learning tendencies of primary school teachers who are attending master’s degree without thesis via distance education in terms of variables such as age, genders. Correlational research method was used in this study. 134 (60 males and 74 females) primary school teachers who are attending master’s degree program in social sciences of Amasya University participated in the research. Moreover, 5 male and 5 female participants were interviewed. As data collection tool, “lifelong learning tendencies scale” which was developed and tested validity and reliability by Coşkun (2009) was used. The other instrument was “the scale of efficiency about the standards of educational technology”, developed by Çoklar (2008) with using NETS-T standards. According to the results of the research, the participants’ lifelong learning tendencies and self-efficiency about the standards of educational technology was at a good level. A positive and significant relationship was also identified between the lifelong learning tendencies and self-efficiency about the standards of education technology. There was no statistically significant difference about the self-efficiency and the standards of educational technology with respect to genders, but the lifelong learning tendencies had a significant difference between genders
Lifelong learning educational technology standards primary school teachers
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenliği alanında uzaktan eğitim tezsiz yüksek lisans yapan öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerini ve eğitim teknolojisi standartları arasındaki ilişkiyi çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırma deseni, ilişkisel tarama yöntemidir. Araştırmaya Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sınıf Öğretmenliği Uzaktan Eğitim Tezsiz Yüksek Lisans Programına kayıtlı, 134 (60 kadın, 74 erkek) sınıf öğretmeni katılmıştır. Ayrıca 5 erkek ve 5 kadın öğretmenle de görüşme yapılmıştır. Çalışmada, veri toplama aracı olarak Coşkun (2009) tarafından geliştirilen ve geçerlik-güvenirlik çalışması yapılan “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmada kullanılan diğer veri toplama aracı ise, Çoklar (2008) tarafından NETS-T standartları kullanılarak geliştirilen “Eğitim Teknolojisi Standartları İle İlgili Yeterlilikler Ölçeği” dir. Araştırma sonuçlarına göre uzaktan eğitim tezsiz yüksek lisans programına kayıtlı sınıf öğretmenlerinin, yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve eğitim teknolojisi standartları ile ilgili özyeterlikleri pozitif yönde yüksek düzeyde çıkmıştır. Aynı zamanda yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile eğitim teknolojileri standartları özyeterlikleri arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Eğitim teknolojisi standartları özyeterliklerinde cinsiyete göre anlamlı bir farklılık bulunmazken, yaşam boyu öğrenme eğilimlerinde anlamlı bir farklılık gözlenmiştir. Yapılan görüşmelerde bu sonuçları destekler niteliktedir.
Yaşam boyu öğrenme eğitim teknolojisi standartları sınıf öğretmenleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Şubat 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |