Bu araştırmanın amacı, artırılmış gerçeklik ile ilgili
Türkiye’de hazırlanmış lisansüstü tezlerinin incelenmesi ile Türkiye’de son
yıllarda eğitim teknolojileri alanında kullanım eğilimleri yükselen artırılmış
gerçeklik teknolojisinin mevcut durumunun belirlenmesidir. Türkiye’de
artırılmış gerçeklikle ilgili hazırlanan lisansüstü tezlerin analizini içeren
herhangi bir araştırma bulunmamaktadır. Bu kapsamda, tez başlığında Türkçe
terim olarak "artırılmış gerçeklik" ve İngilizce karşılığı "augmented
reality" bulunan ve erişim durumu "izinli" olan 41 tez çalışması
bu araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmada, bibliyometrik analiz yöntemi
kullanılarak bazı bulgulara ulaşılmıştır. Araştırmanın bulgularından elde
edilen sonuçlara göre, en çok 2016 yılında artırılmış gerçeklik konusunda
tezlerin tamamlandığı, en çok sayıda yüksek lisans tezinin hazırlandığı,
İngilizce yazılan tezlerin daha fazla sayıda olduğuna ulaşılmıştır. İstanbul
Teknik Üniversitesinde ve Bilgisayar Mühendisliği alanında bu konudaki tezlerin
yoğunlaştığı, işaretçi tabanlı uygulamaların ve taşınabilir
görüntüleyicilerinin sıklıkla kullanıldığı gibi bazı sonuçlar elde edilmiştir.
Ayrıca, eğitim bilimleri özelinde ayrı bir analiz daha yapılarak, yöntem, veri
toplama aracı, hedef grup, örneklem büyüklükleri ve eğitsel alt disiplinlerine
göre incelenmiştir. Araştırma yöntemi olarak karma yöntem, veri toplama aracı
olarak test, hedef grup olarak lisans öğrencileri, örneklem büyüklüğü olarak
51-100 sayı aralığı ve eğitsel alt disiplin olarak Fen Bilimleri Eğitimi en
yüksek sayıda tezde işlenmiştir. Araştırmanın sonunda artırılmış gerçeklik
konusunda çalışmalar yapan araştırmacılara ve uygulama geliştiricilere bazı
öneriler sunulmuştur.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1 |