Today, the Internet has become an important part of our lives with the increasing development of information and communication technologies (ICT). Teachers and students use the Internet in both daily life and academic life to meet their information needs. The purpose of this study was to investigate information search and commitment strategies of the pre-service teachers in using web-based learning environments. In addition, the research attempted to determine whether these strategies significantly varied according to gender, frequency of the Internet use, department and grade. The research sample consisted of a total of 431 first year and fourth year pre-service teachers from Faculty of Education, Kocaeli University in 2012 spring term. In the study, "Information Commitment Survey Scale" was employed as data gathering instrument. The research used descriptive statistics such as frequency (f), ratio (%) and arithmetic mean ( ) and t test, Manova and Bonferonni test were utilized. According to the research results, “information organizing” was the most widely used strategy among the entire search and commitment strategies. Arithmetic mean of “multiple sources” strategies of the pre-service teachers at social science based departments was found higher than that of the pre-service teachers who were attending science based departments. On the other hand, arithmetic mean of “technical” and “match” strategies of the pre-service teachers who were attending science based departments was higher than that of those who were attending social sciences based departments. When we consider the fact that all students from primary education to higher education levels currently and intensely benefit from the Internet, it might be suggested that a further implementation of the study with primary and secondary school students may help to determine their strategies. According to the results, training sessions are thought to be beneficial for students to gain better “advanced information search and commitment strategies”
Information commitment information searching strategies pre-service teachers
Çağımızda bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) alanındaki gelişmelerin hız kazanmasıyla beraber internet hayatımızın önemli bir parçası haline gelmiştir. Öğretmenler ve öğrenciler bilgi ile ilgili ihtiyaçlarını karşılamak üzere gerek okulda gerekse günlük yaşantılarında internetten yararlanmaktadırlar. Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının web ortamında araştırma yaparken kullandıkları bilgi arama-yorumlama stratejilerinin incelenmesidir. Ayrıca bu stratejilerin onların cinsiyetine, internet kullanma sıklıklarına, bölüm türüne ve okudukları sınıf düzeyine göre anlamlı bir değişiklik gösterip göstermediği de araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2012 bahar döneminde Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin birinci ve dördüncü sınıfında okuyan 431 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Web Ortamında Bilgi Arama-Yorumlama Stratejileri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada t- testi, Manova, Bonferenni testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adaylarının web ortamında sıklıkla kullandıkları bilgi arama-yorumlama stratejisi “bilgiyi organize etme”dir. Sözel bölümde okuyan öğretmen adaylarının web ortamında “farklı kaynakları sorgulama” stratejilerine ait puanları sayısal bölümde okuyan öğretmen adaylarına göre daha yüksek çıkmıştır. Sayısal bölümde okuyan öğretmen adaylarının “teknik özellikler ve görsellik” ile “tek kaynak kullanımı” stratejilerine ait puanları ise sözel bölümde okuyan öğretmen adaylarına göre daha yüksektir. Günümüzde ilköğretimden üniversiteye kadar tüm öğrencilerin internetten yoğun bir şekilde yararlandıkları düşünüldüğünde, bu çalışmanın ilköğretim ve ortaöğretimde okuyan öğrencilerle de yapılması onların stratejilerinin belirlenmesine yardım edebilir. Ortaya çıkan sonuçlara göre öğrencilerin “gelişmiş bilgi arama ve yorumlama stratejileri”nin daha gelişmesi için eğitimler verilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 2 |