In the 21st century named as information and communication age, in consequence of rapid changes in technology It has become an important necessity for communities to generate qualified, enterprising and collaborative individuals who research, question, reconstruct information; and also have top -‐level thinking skills such as creative and reflective thinking, decision making and critical thinking. This necessity has brought with it need for integrating new technological information and experiences into education. Benefiting from all facilities of new generation technologies like computer and Internet efficiently is an indispensable element for our present education system. In the course of using these technologies in education and training processes, teachers of information technologies have an important mission. The aim of this study is putting forth information technologies teachers’ ideas about dynamic web technologies use in education. Qualitative research method was used in the study. The working group of this study consisted of 11 teachers of information technologies who have been working in middle school and high school. Open-‐ended questions developed by researchers were asked to the working group and obtained answers were analyzed and interpreted with content analysis method.
dynamic web technologies; information technologies; teachers of information technologies
Bilgi ve iletişim çağı olarak adlandırılan 21.yüzyılda teknolojide meydana gelen hızlı değişimler sonucunda; araştıran, sorgulayan, bilgiyi yeniden yapılandırabilen, yaratıcı düşünme, yansıtıcı düşünme, karar verme, eleştirel düşünme gibi üst düzey düşünme becerilerine sahip, girişimci ve işbirliği içinde çalışabilen nitelikli bireyler yetiştirmek toplumlar için önemli bir ihtiyaç haline gelmiştir. Bu ihtiyaç, yeni teknolojik bilgi ve deneyimlerin eğitime entegre edilmesi gerekliliğini de beraberinde getirmiştir. Bilgisayar ve internet gibi yeni nesil teknolojilerin sağladığı tüm olanaklardan etkili bir şekilde yararlanmak günümüz eğitim sisteminin vazgeçilmez bir unsurudur. Bu teknolojilerin eğitim-öğretim süreçlerinde kullanılmasında bilişim teknolojileri öğretmenlerine önemli görevler düşmektedir. Bu araştırmanın amacı bilişim teknolojileri öğretmenlerinin dinamik web teknolojilerini eğitimde kullanmalarına yönelik görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu farklı devlet okullarında görev yapan 11 bilişim teknolojileri öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubuna araştırmacılar tarafından geliştirilen açık uçlu sorular sorulmuş ve elde edilen cevaplar içerik analizi yöntemi ile analiz edilip sonuçlar yorumlanmıştır.
dinamik web teknolojileri bilişim teknolojileri bilişim teknolojileri öğretmeni
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 2 |