“Harem”, which is one of the basic concepts in the life of women in the
period of the Ottoman Empire, is a place where men other than family and
household leaders are forbidden to enter. Research on the secret musical
identities of the female saz players in the Harem in Turkish / Ottoman music
history continues. However, the researches on the names and identities
and lives of the female saz players that can be found are very few and methods.
Around this main problem, this article aims to detect and interpret
the presence of female reeds in the Ottoman Empire between the 15th
and 19th Centuries and palace harem over the centuries through visual
readings. The source of the Article is collections are visual album and writing
found in France, Austria, Turkey, Britain, Germany, Ireland These visual
sources (Miniatures, Bazaar Pictures, Depiction albums, Tables) were
scanned and classified according to centuries and the article was composed
of four parts. In each episode, the woman in the Ottoman harem music will
focus on the instrument and its depictions. With text readings that support
these visual sources, the images will be examined in reality and the internal
consistency of the data will be examined and interpreted.
Female instrument players Organology HAREM Instrument Musicology Ottoman Ethnomusicology
Osmanlı Devleti dönemindeki kadınların yaşayışındaki temel kavramlardan
olan “Harem”, aile ve hane reisi haricindeki erkeklerin girmesi yasak
olan yerdir. Harem’deki kadın sazendelerin Türk/Osmanlı müzik tarihindeki
gizli müzikal kimlikleriyle ilgili araştırmalar sürmektedir. Fakat bulunabilen
ve rastlanabilen kadın sazendelerin isimleri ve kimlikleriyle, yaşayışlarıyla
ilgili araştırmalar çok az sayıdadır ve yüzeyseldir. Konuyla ilgili
bulguların özel yöntemlerle yorumlanması gerekmektedir. Bu ana problem
etrafında, bu makale, 15. Yüzyıl -19. Yüzyıl aralığında Osmanlı Devleti’nde
ev, saray hareminde yaşamış olan kadın sazendelerin varlığını, çaldıkları
sazların niteliklerini görsel okumalar üzerinden tespit edebilmeyi ve
yorumlamayı amaçlamaktadır. Makalenin kaynağı Fransa, Avusturya, Türkiye,
İngiltere, Almanya, İrlanda koleksiyonlarında bulunan albüm ve yazmalar
içeriğindeki görsel malzemelerdir. Bu görsel kaynaklar (Minyatürler,
Çarşı Resimleri, Tasvir albümleri, Tablolar) taranarak yüzyıllara göre sınıflandırılmış
ve makale dört bölümden oluşturulmuştur. Her bölümde
Osmanlı harem musıkisinde yer alan kadın sazende ve saz tasvirleri üzerine
odaklanacaktır. Bu görsel kaynakları destekleyen metin okumalarıyla, görsellerdeki
gerçeklik incelenecek ve verilerin iç tutarlılığı irdelenerek yorumlanacaktır.
Kadın sazendeler Çalgı bilimi Harem Müzik tarihi Çalgılar Osmanlı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kültürel çalışmalar, Müzik |
Bölüm | SERBEST TEMALAR |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1 |