Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Henri Vieuxtemps’ın No.5 La Minör Op.37 Numaralı Keman Konçertosu’nun Yaratılış Sürecinin ve Müzikal Yapısının İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 133 - 152, 26.04.2021

Öz

19. yüzyılın virtüöz-romantik stile sahip en önemli bestecilerinden ve keman virtüözlerinden Henri Vieuxtemps, aynı zamanda Belçika-Fransa keman ekolünün önde gelen temsilcilerindendir. Avrupa kariyerinin yanı sıra, Amerika, Kanada ve Rusya’ya gerçekleştirdiği seyahatlerindeki çalışmalarıyla, dünya keman kültürünün gelişimindeki tarihsel rolü son derece büyüktür. Bestelediği diğer eserlerin yanında Vieuxtemps, keman için yazdığı eserleriyle de döneminin unutulmaz sanatçıları arasında yerini almıştır. Besteci yaşamı boyunca yedi keman konçertosu yazmış olmasına rağmen 5 Numaralı Keman Konçertosu’yla kariyerinde büyük bir başarıya ulaşmış ve tarzının ana özelliklerini en güçlü şekilde yansıtabilmiştir. 5 Numaralı Keman Konçertosu nesiller boyu dünyaca ünlü kemancılar tarafından seslendirilmiş ve bu sayede günümüz kemancılarına kadar ulaşarak onların teknik ve müzikal gelişimlerine büyük katkı sağlamıştır. Bu çalışmada, bestecinin hayatı ele alınmış ve bestecinin en çok seslendirilen yapıtı olan ‘‘5 Numaralı Keman Konçertosu’’nun yaratılış sürecine değinilerek müzikal yapısı incelenmiştir. Bu çalışmanın amacı, Henry Vieuxtemps’ın 5 Numaralı Keman Konçertosu’nu yorumlamak isteyen icracılara, besteciyi ve eserini yakından tanımalarına yardımcı olmak ve konçertonun müzikal anlamda iyi anlaşılmasını sağlamaktır.

Kaynakça

  • Auer, L. (1965) Moya shkola igry na skripke, Interpretatsiya proizvedenii skripichnoi klassiki. M.: Muzyka.
  • Edelman, G.Ya. (1973) Izai, E. Anri V'etan – moi uchitel' / Muzykal'noe ispolnitel'stvo: Vos'moi sbornik statei / Sost. G.Ya. Edel'man. Otvetstv. red. A.A. Nikolaev. Obshchaya redaktsiya G.Ya. Edel'mana i V.A. Natansona.-M.: Muzyka.
  • Çebotareva, Yu.V. (2016) «Simfonizatsiya» virtuozno-romanticheskikh kontsertov A. V'yotana, Muzyka i muzykal'naya kul'tura.
  • Çebotareva, Yu.V. (2016) Printsipy muzykal'noy dramaturgii skripichnykh kontsertov Anri V'yotana kak otrazheniye romanticheskoy estetiki, Philharmonica, International music journal.
  • Lenz, W. (1855) Beethoven. Eine Kunstudie. Theil.2. - Cassel: Balde.
  • Leong, A. (2000) The first five violin concertos of Henri Vieuxtemps, style, structure, influence, and performance practise, University of Connecticut.
  • Rabeen, L. (1967) Zhizn' zamechatel'nykh skripachey, izdatel'stvo muzyka, Moskva – Leningrad.
  • Radoux, J. T. (1891) Vieuxtemps, sa Vie, ses Oeuvres.
  • Samin, D. (2002) ‘‘100 Velikikh Muzykantov’’.
  • Ginzburg, L. (1983) Anri V'etan, Monografiya. M.:Muzyka.
  • Grachova, V. (2020) A. V'yetan. Kontsert «Le Grétry». Osobennosti formoobrazovaniya i tematicheskoy organizatsii.
  • Grigoryev V.Yu. (1994) Muzykal'nyy romantizm, sushchnost' stilya i problemy interpretatsii // Problemy romantizma v ispolnitel'skom iskusstve / Red. – sost. S.YU. Tikhonov. M.: Muzyka.
  • Francais, G. (2003) The Demands of Nineteenth Century Concert Artists as Revealed Through Clients’ Letters to the Gand House of Violin Making: An Inquiry into the Changing Relationships between Violin Virtuosos and French Houses of Violin Making through the 19th and 20th Centuries, Violin Society Of America Papers, Volume 27, No. 1, s. 1-8, ABD.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm SERBEST TEMALAR
Yazarlar

Mehmet Çetin Ceviz 0000-0003-1734-7820

Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 3 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ceviz, M. Ç. (2021). Henri Vieuxtemps’ın No.5 La Minör Op.37 Numaralı Keman Konçertosu’nun Yaratılış Sürecinin ve Müzikal Yapısının İncelenmesi. Etnomüzikoloji Dergisi, 4(1), 133-152.