Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

NEPALESE DIASPORIC MUSIC IN CANADA: REPRESENTING, REIMAGINING, AND RESONATING HOMELAND

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 60 - 82, 26.04.2021

Öz

Diasporization is full of new encounters, fluidity, and ambiguities. As diasporic communities often undergo different stages of relocation, settlement, adaptation, assimilation, and accommodation, diasporization shapes a new social formation in a new socio-cultural milieu. In a state of forming a new diasporic identity, feeling the pain of separation from the homeland, and living on the margin between native and host culture, music serves as a prime arena to link to past, present, and future; trace multiple roots; and evoke history, myth, and memory of the homeland in diaspora. A musical kaleidoscope of recently formed Nepalese diasporic communities in Canada depict similar characteristics. Through musical instruments, songs, public and community performances, and group music practices, they articulate their sense of belongingness, attachment, and association to their homeland and its culture. Based on insight drawn from musical ethnography, participant observation, and semi-structured interviews, this paper delineates the role of music among Nepalese diasporic communities in Canada, focusing on three elements: representation, reimagination, and resonance of homeland.

Kaynakça

  • Alajaji, S. A. (2008). Music and the Armenian Diaspora: Search for Home in Exile. Indiana University Press.
  • Anderson, B. (2006). Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. New York: Verso.
  • Baily, J. (2005, November). So Near, so Far: Kabul’s Music in Exile. Ethnomusicology Forum 14 (2), 213-233. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/20184519
  • Bohlman, P. V. (2002). Diaspora. In P. V. Bohlman (Ed.), World Music: A Short Introduction (pp. 111-129). Oxford: Oxford University Press.
  • Brown, J. M. (2006). Global South Asians: Introducing the Modern Diaspora. Cambridge: Cambridge University Press. Brubaker, R. (2005, January). The ‘diaspora’ diaspora. Ethnic and Racial Studies 28(1), 1-19. doi:10.1080/0141987042000289997
  • Burbank, J., Elias, J. (2014). Cultures of the World: Nepal. New York: Cavendish Square Publishing.
  • Butler, K. D. (2001). Defining Diaspora, Refining a Discourse. Diaspora 10(2), 189-219. doi:10.1353/dsp.2011.0014
  • Cho, L. (2007). The Turn to Diaspora. TOPIA: Canadian Journal of Cultural Studies 17, 11-30. doi:10.3138/topia.17.11
  • Clifford, J. (1994). Diasporas. Cultural Anthropology 9(3), 302-338. doi:10.1525/can.1994.9.3.02a00040
  • Cohen, R. (2008). Global Diasporas: An Introduction. Routledge.
  • Diehl, K. (2002). Echoes from Dharamshala: Music in the Life of a Tibetan Refugee Community. Berkley, Los Angles, London: University of California Press.

Nepalese Diasporic Music in Canada: Representing, Reimagining, and Resonating Homeland

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 60 - 82, 26.04.2021

Öz

Diasporizasyon yeni karşılaşmalar, akışkanlık ve belirsizliklerle doludur. Diyasporik topluluklar genellikle farklı yer değiştirme, yerleşim, uyum, asimilasyon ve barınma aşamalarından geçerken, diasporasyon yeni bir sosyo-kültürel ortamda yeni bir sosyal oluşumu şekillendirir. Yeni bir diasporik kimlik oluşturma, anavatandan ayrılmanın acısını hissetme, yerli ve ev sahibi kültür arasındaki sınırda yaşam sırasında, müzik, geçmiş, şimdiki zaman ve gelecekle bağlantı kurmak için ana arena olarak hizmet eder ki çoklu kökler takip edildiğinde, diasporadaki anavatanın tarihini, mitini ve anısını çağrıştırır. Kanada'da yakın zamanda oluşan Nepal diaspora topluluklarının müzikal bir kaleydoskopu benzer özellikler göstermektedir. Müzik enstrümanları, şarkılar, halk ve topluluk performansları ve grup müziği uygulamaları yoluyla, aidiyet duygularını, bağlılıklarını ve anavatanlarına ve kültürlerine bağlılıklarını ifade ederler. Müzik etnografyası, katılımcı gözlemler ve yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen verilere dayanan bu makale, Kanada'daki Nepal diaspora toplulukları arasında müziğin rolünü üç unsura odaklanarak tasvir etmekte: Ana vatanın temsili, yeniden tahayyülü ve rezonansı.

Kaynakça

  • Alajaji, S. A. (2008). Music and the Armenian Diaspora: Search for Home in Exile. Indiana University Press.
  • Anderson, B. (2006). Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. New York: Verso.
  • Baily, J. (2005, November). So Near, so Far: Kabul’s Music in Exile. Ethnomusicology Forum 14 (2), 213-233. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/20184519
  • Bohlman, P. V. (2002). Diaspora. In P. V. Bohlman (Ed.), World Music: A Short Introduction (pp. 111-129). Oxford: Oxford University Press.
  • Brown, J. M. (2006). Global South Asians: Introducing the Modern Diaspora. Cambridge: Cambridge University Press. Brubaker, R. (2005, January). The ‘diaspora’ diaspora. Ethnic and Racial Studies 28(1), 1-19. doi:10.1080/0141987042000289997
  • Burbank, J., Elias, J. (2014). Cultures of the World: Nepal. New York: Cavendish Square Publishing.
  • Butler, K. D. (2001). Defining Diaspora, Refining a Discourse. Diaspora 10(2), 189-219. doi:10.1353/dsp.2011.0014
  • Cho, L. (2007). The Turn to Diaspora. TOPIA: Canadian Journal of Cultural Studies 17, 11-30. doi:10.3138/topia.17.11
  • Clifford, J. (1994). Diasporas. Cultural Anthropology 9(3), 302-338. doi:10.1525/can.1994.9.3.02a00040
  • Cohen, R. (2008). Global Diasporas: An Introduction. Routledge.
  • Diehl, K. (2002). Echoes from Dharamshala: Music in the Life of a Tibetan Refugee Community. Berkley, Los Angles, London: University of California Press.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Kültürel çalışmalar, Müzik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Subash Gırı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gırı, S. (2021). NEPALESE DIASPORIC MUSIC IN CANADA: REPRESENTING, REIMAGINING, AND RESONATING HOMELAND. Etnomüzikoloji Dergisi, 4(1), 60-82.