Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MUHASEBE EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN MOTİVASYON VE BEKLENTİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: AĞRI İBRAHİM ÇEÇEN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Sayı: 9, 33 - 50, 27.10.2019

Öz

Bu araştırmanın temel amacı, muhasebe
eğitimi alan öğrencilerin, muhasebe eğitimine yönelik motivasyon ve
beklentilerinin, muhasebe eğitimi verilen bölüme ilgileri üzerinde anlamlı bir
etkisinin olup olmadığını belirlemektir. Bu temel amacın yanı sıra araştırmanın
diğer amaçları ise; öğrencilerin muhasebe eğitimi verilen bölüm seçme istekleri
bakımından muhasebe eğitimine yönelik motivasyon ve beklentileri ve muhasebe
eğitimi verilen bölüme ilgi düzeyleri arasında anlamlı bir farklılığın olup
olmadığının incelenmesi ve öğrencilerin muhasebe eğitimine yönelik
motivasyonları ile beklentileri arasındaki ilişkinin olup olmadığının
incelenmesidir. Araştırma, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi İİBF “İşletme
Bölümü” ve MYO “Muhasebe ve Vergi Programı” bölümlerine aktif olarak devam eden
öğrencilere anket uygulanarak gerçekleştirilmiştir. Verilerin
değerlendirilmesinde; sayı, yüzde, ortalama, standart sapma hesaplanmış;
güvenilirlik analizi, korelasyon analizi, regresyon analizi ve varyans analizi
kullanılmıştır. Verilerin analiz edilmesinde SPSS 23 paket programı
kullanılmıştır. 

Kaynakça

  • Aksu, İ. ve Tursun, M. (2018). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Motivasyon ve Beklenti Düzeylerinin Akademik Başarılarına Etkisi. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 9(2), 17-31.
  • Akyüzoğlu, D. (2008). Anadolu Öğretmen Liselerini Tercih Eden Öğrencilerin Beklentileri ve Bu Beklentilerin Gerçekleşme Düzeyi (İstanbul, Ankara, Düzce, Bolu, Kırklareli Örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ali, Z., Tatlah, A. I. Ve Saeed, M. (2011). Motivation and student’s behaviour: A tertiary level study. International Journal of Psychology and Counselling, 3(2), 29-32.
  • Atmaca, M. ve Çoşkun, N. (2014). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’ne Bağlı Meslek Yüksek Okullarında Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Motivasyonlarının ve Beklentilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(1), 167-184.
  • Barutçugil, İ. (2004). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrne, B. ve Flood B. (2005). A Study of Accounting Students Motives, Expectations and Preparedness for Higher Education. Journal of Further and Higher Education, 29(2), 111-124.
  • Brophy, J. (2012). Motivating Students to Learn. New York: Routledge.
  • Cüceloğlu, D. (2005). İnsan ve Davranışı - Psikolojinin Temel Kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çakır, N., Canbaz, S. ve Gümüş, S. (2014). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimindeki Algı ve Beklentilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Uzunköprü MYO Örneği. Uluslararası Hakemli Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi, 2(1), 78-94.
  • Çarıkçı, O. (2017). Muhasebe Eğitimi Almakta Olan Öğrencilerin Motivasyonları ve Muhasebe Bölümünü Tercihlerinin İrdelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(4), 1223-1233.
  • Çoşgun, N. (2013). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Motivasyonlarının ve Beklentilerinin Değerlendirilmesi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesine Bağlı Meslek Yüksekokullarında Bir Uygulama (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eren, E. (2010). Örgütsel ve Davranış Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Kalaycı, Ş. (Ed.) (2014). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayınları.
  • Kandemir, T., Kardeş, Z. ve Baykut, E. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakış Açıları: Afyon Kocatepe Üniversitesi Meslek Yüksekokulları Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 133-151.
  • Karasioğlu, F. ve Duman, H.(2011). Meslek Yüksekokullarında Muhasebe Eğitimi ve Kalitesi Üzerine Bir Not. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 165-180.
  • Keser, A. (2011). Çalışma Psikolojisi. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Kızıl, C. ve Gencer, K. (2016). Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Başarısına Etki Eden Faktörlerin Tespiti: Yalova Üniversitesinde Bir Uygulama. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 1(2), 67-110.
  • Özkalp, E. ve Kırel, Ç. (2011). Örgütsel Davranış. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Peklaj, C. ve Levpušček, M. P. (2006). Student motivation and academic success in relation to the quality of individual and collaborative work during a course in educational psychology. 31. Association of Teacher Education in Europe ATTE.
  • Silah, M. (2005). Endüstride Çalışma Psikolojisi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ünsal, A.(2009). “Muhasebe Etik Eğitim Sistem Bileşenlerinde Sürekli Etkin Eğitim. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (22), 409-422.
  • Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye'de Bir İnceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 115- 136.
  • Zeytinoğlu, E. (2012). Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Motivasyonu ve Beklentileri Üzerine Bir Araştırma: Dumlupınar Üniversitesi Örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (53), 103-116.

AN EVALUATION OF MOTIVATION AND EXPECTATIONS OF THE STUDENTS GETTING ACCOUNTING EDUCATION: AĞRI İBRAHİM ÇEÇEN UNIVERSITY SAMPLE

Yıl 2019, Sayı: 9, 33 - 50, 27.10.2019

Öz

The main purpose of this
study is to determine whether the motivation and expectations of the students
who take accounting education have a significant effect on their interest in
the department of accounting. In addition to this main aim, the other objectives
of the study are to examine whether there is a significant difference between
the motivation and expectations of accounting education and the level of
interest in accounting education in terms of the students' desire to choose
department of accounting and to examine whether there is a relationship between
motivation and expectations of students for accounting education. The study has
been carried out students who are actively attending the Faculty of Economics
and Administrative Sciences, Department of Business Administration and
Department Accounting and Tax Program in Vocational School of Ağrı İbrahim
Çeçen University.   In the analysis of
the data; number, percent, mean, standard deviation frequency distribution,
reliability analysis, correlation analysis, regression analysis and variance
analysis have been used. SPSS 23 package program was used to analyse the data

Kaynakça

  • Aksu, İ. ve Tursun, M. (2018). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Motivasyon ve Beklenti Düzeylerinin Akademik Başarılarına Etkisi. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 9(2), 17-31.
  • Akyüzoğlu, D. (2008). Anadolu Öğretmen Liselerini Tercih Eden Öğrencilerin Beklentileri ve Bu Beklentilerin Gerçekleşme Düzeyi (İstanbul, Ankara, Düzce, Bolu, Kırklareli Örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ali, Z., Tatlah, A. I. Ve Saeed, M. (2011). Motivation and student’s behaviour: A tertiary level study. International Journal of Psychology and Counselling, 3(2), 29-32.
  • Atmaca, M. ve Çoşkun, N. (2014). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’ne Bağlı Meslek Yüksek Okullarında Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Motivasyonlarının ve Beklentilerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(1), 167-184.
  • Barutçugil, İ. (2004). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrne, B. ve Flood B. (2005). A Study of Accounting Students Motives, Expectations and Preparedness for Higher Education. Journal of Further and Higher Education, 29(2), 111-124.
  • Brophy, J. (2012). Motivating Students to Learn. New York: Routledge.
  • Cüceloğlu, D. (2005). İnsan ve Davranışı - Psikolojinin Temel Kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çakır, N., Canbaz, S. ve Gümüş, S. (2014). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimindeki Algı ve Beklentilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Uzunköprü MYO Örneği. Uluslararası Hakemli Pazarlama ve Pazar Araştırmaları Dergisi, 2(1), 78-94.
  • Çarıkçı, O. (2017). Muhasebe Eğitimi Almakta Olan Öğrencilerin Motivasyonları ve Muhasebe Bölümünü Tercihlerinin İrdelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(4), 1223-1233.
  • Çoşgun, N. (2013). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Motivasyonlarının ve Beklentilerinin Değerlendirilmesi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesine Bağlı Meslek Yüksekokullarında Bir Uygulama (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eren, E. (2010). Örgütsel ve Davranış Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Kalaycı, Ş. (Ed.) (2014). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayınları.
  • Kandemir, T., Kardeş, Z. ve Baykut, E. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimine Bakış Açıları: Afyon Kocatepe Üniversitesi Meslek Yüksekokulları Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 133-151.
  • Karasioğlu, F. ve Duman, H.(2011). Meslek Yüksekokullarında Muhasebe Eğitimi ve Kalitesi Üzerine Bir Not. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 165-180.
  • Keser, A. (2011). Çalışma Psikolojisi. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Kızıl, C. ve Gencer, K. (2016). Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Başarısına Etki Eden Faktörlerin Tespiti: Yalova Üniversitesinde Bir Uygulama. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 1(2), 67-110.
  • Özkalp, E. ve Kırel, Ç. (2011). Örgütsel Davranış. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Peklaj, C. ve Levpušček, M. P. (2006). Student motivation and academic success in relation to the quality of individual and collaborative work during a course in educational psychology. 31. Association of Teacher Education in Europe ATTE.
  • Silah, M. (2005). Endüstride Çalışma Psikolojisi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ünsal, A.(2009). “Muhasebe Etik Eğitim Sistem Bileşenlerinde Sürekli Etkin Eğitim. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (22), 409-422.
  • Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye'de Bir İnceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 115- 136.
  • Zeytinoğlu, E. (2012). Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Motivasyonu ve Beklentileri Üzerine Bir Araştırma: Dumlupınar Üniversitesi Örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (53), 103-116.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İmran Demir Bu kişi benim 0000-0001-7436-5289

Fatma Temelli 0000-0003-1486-4232

Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Demir, İ., & Temelli, F. (2019). MUHASEBE EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN MOTİVASYON VE BEKLENTİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: AĞRI İBRAHİM ÇEÇEN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(9), 33-50.

Creative Commons License

ETÜSBED, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


open-access-logo.png

14283