İlk kez 1971 yılında kullanılan ‘sosyal pazarlama’
kavramı; günümüzde küreselleşme, bilgi ve iletişim devrimi, rekabet anlayışında
yaşanan değişimler, değişen tüketici beklentileri, değer yaratma çabaları gibi
nedenlerle işletmelerin, kurumsal itibar yaratmasında en önemli etkenlerden
biri haline gelmiştir. İşletmelerin sosyal amaçlarla oluşturdukları pazarlama
programlarının gerçekleştirilmesinde halkla ilişkiler uzmanları/birimleri
stratejik roller üstlenmektedir. Halkla ilişkiler, işletmenin toplumsal
sorunları önemseyen bir varlık olduğunu hedef kitlelere anlatmakta; sosyal
programın her aşamasında çevre ile çift yönlü, dengeli iletişim, sağlayarak
başarıda kilit bir rol oynamaktadır. Halkla ilişkilerin iki temel işlevi olan
‘tanıma’ ve ‘tanıtma’ aşamaları sosyal kampanyalarda da hedef kitlelerin
tanınması, sosyal amaçların, etkinliklerin, nedenlerin aktarılarak toplumdan
destek alınmasında vazgeçilmez bir yöntem olmaktadır. Sosyal pazarlamanın
başarısında temel etkenler olan ‘toplumun katılımı’, ‘medyanın desteği’ ve ‘hedef
kitlelere yönelik iletişim’ ancak üst düzeyde organize olmuş halkla ilişkiler
çabaları ile gerçekleştirilebilmektedir. Pazarlama ile işbirliği içinde
iletişim çalışmalarını gerçekleştirecek, tanıma yöntemiyle elde edilen verilerle
çalışmaları besleyecek olan birim halkla ilişkilerdir. Söz konusu programların
iletişimi temel alan bir bilim, dalı olan halkla ilişkiler tarafından dikkatle
ele alınması. Sosyal kampanyaların araştırma, planlama, uygulama ve değerlendirme
olmak üzere tüm aşamalarında iletişim sürecinin titizlikle gerçekleştirilmesi
gereklidir. Bu çalışmanın amacı; kamuoyu bilinçlendirme, sosyal sorumluluk,
sosyal pazarlama vb. adlar altında ele alınan ve gündemde olan sosyal fayda
yaratma çalışmalarında sosyal programların başarısının pazarlama ve halkla ilişkiler
arasında kurulacak işbirliği ile sağlanabileceğini ortaya koymaktır.
Pazarlama Halkla İlişkiler Sosyal Pazarlama Sosyal Sorumluluk
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Mart 2008 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ocak 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Sayı: 3 |