Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE PEDODONTİ (ÇOCUK DİŞ HEKİMLİĞİ) LİSANSÜSTÜ EĞİTİMİNDE TAMAMLANAN TEZLERİN İNCELENMESİ: METODOLOJİK BİR ÇALIŞMA

Yıl 2024, , 257 - 263, 25.07.2024
https://doi.org/10.34108/eujhs.1406796

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de Pedodonti (Çocuk Diş Hekimliği) lisansüstü eğitiminde tamamlanan tezleri incelemek ve belirlenen kriterler doğrultusunda değerlendirmektir. Çalışma içinTürkiye Ulusal Tez Merkezi’nde erişime açık olan ve 2012-2022 tarihleri arasında Pedodonti (Çocuk Diş Hekimliği) lisansüstü eğitiminde tamamlanan doktora ve uzmanlık tezleri incelenmiştir. Veriler istatistiksel olarak analiz edilmiştir.293 doktora (%39.6) ve 446 uzmanlık tezi (%60.4) olmak üzere toplam 739 tez değerlendirilmiştir. En fazla tez 2022 yılında (133 tez, %18.0) ve en az tez 2012 yılında (32 tez, %4.3) tamamlanmıştır. 700 tez (%94.7) devlet üniversitesinde ve 39 tez (%5.3) vakıf/özel üniversitede tamamlanmıştır. 636 tez (%86.1) kadın yazarlar tarafından yazılırken, 103 tez (%13.9) erkek yazarlar tarafından yazılmıştır. Tez danışmanlarının 160’ı doktor öğretim üyesi (%21.6), 194’ü doçent (%26.3) ve 385’i profesördür (%52.1).Tezler en çok çürük/koruyucu, restoratif ve protetik uygulamalar (306 tez, %41.4) ve en az ise yapay zeka/stres analizi/sonlu elemanlar (11 tez, %1.5) ve dudak damak yarığı/buruksizm/temporomandibular eklem rahatsızlığı (12 tez, %1.6) konusundadır. Laboratuvar çalışması/in vitro en çok kullanılan (286 tez, %38.7) ve bilgisayar tabanlı çalışma/in siliko (12 tez, %1.6) en az kullanılan metodolojidir.Ülkemizde uzmanlık eğitimin başlamasını takiben doktora tezlerinde azalma ve uzmanlık tezlerinde artış olduğu gözlenmiştir.

Kaynakça

  • American Academy of Pediatric Dentistry. Overview. The Reference Manual of Pediatric Dentistry. Chicago, Ill.:AAPD.2023;7-9.
  • Loevy HT, Goldberg AF. Dominant research interests of pediatric dentists: dental materials, craniofacial biology and cariology. Pediatr Dent.1995;17(5):375-376.
  • Çocuk Diş Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Çekirdek Müfredatı. [İnternet]. Tıpta Uzmanlık Kurulu Müfredat Oluşturma ve Standart Belirleme Sistemi. 2021. Erişim Tarihi: 23.12.2021.Erişim Linki:https://dosyamerkez.saglik.gov.tr/Eklenti/43685/0/cocukdis hekimligimufredat-v241pdf.pdf
  • BrianHaynes R, Sackett DL, Guyatt GH, Tugwell P. How to do clinicalpracticeresearch: a newbookand a newseries in the Journal of Clinical Epidemiology. J Clin Epidemiol. 2006;59(9):873–875.doi:10.1016/j.jclinepi.2006.06.005.
  • McKibbon KA, Wilczynski N, Hayward RS, Walker-Dilks CJ, Haynes RB. The medical literature as a resource for health care practice. J Am Soc Inf Sci. 1995;46(10):737-742. doi:10.1002/(SICI)1097-4571(199512)46:10<737::AID-ASI4>3.0.CO;2-4.
  • Miller SA, Forrest JL. Enhancing your practice through evidence-based decision making: PICO, learning how to ask good questions. J Evid Base Dent Pract. 2001;1(1):136-141.doi:10.1016/S1532-3382(01)70024-3.
  • Rhodes A, Wilson S. Research in pediatric dental post graduate programs and residencies: results of a survey. Pediatr Dent.2004;26(1):75-78.
  • Aggarwal N, Sharma S, Dua R, et al. A Nationwide Survey Of Pedodontic Post Graduates Regarding Satisfaction Levels For Pg Program. Int J Rest Dev Pharm L Sci. 2015;5(1):1941-1947.
  • Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği. [İnternet].Sağlık Bakanlığı. 2022.Erişim Tarihi: 03.09.2022. Erişim Linki:https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/09/20220903-2.htm
  • Meriç P, Kılınç DD. Thesis trends in post graduate orthodontic education in Turkey between 2017-2021: a pilot study. EÜ Diş Hek Fak Derg. 2022;43(3):197–203.doi:10.5505/eudfd.2022.16013
  • Özkalaycı N, Yolcu İ, Töz M, Çiçek O. 2016-2020 yılları arasında yazılmış ortodonti uzmanlık ve doktora tezlerinin yayınlanma oranlarının incelenmesi. J Higher Edu Sci. 2022;12(2):351-357. doi:10.5961/higheredusci.1066345.
  • García E, Paredes V, Bellot C, et al. Bibliometric analysis in paediatric dental journals listed in journal citation reports. Current trends. Eur J Paediatr Dent. 2022;23(4):262–268. doi:10.23804/ejpd.2022.23.04.02.
  • Karasar N. Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler.2. Baskı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara,2023.
  • Nainar SMH. Profile of Journal of Dentistry for Children and Pediatric Dentistry journal articles by evidence typology: thirty-year time trends (1969-1998) and implications. Pediatr Dent. 2000;22(6):475–478.
  • Küçükeşmen Ç, Kırzıoğlu Z. SDÜ Diş Hekimliği Fakültesi öğrencilerinin meslek seçiminde etkili olan faktörlerin değerlendirilmesi. AÜ Diş Hek Fak Derg. 2012;39(3):117-128.
  • Kızılcı E, Duman B, Demiroğlu C. Diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin pedodonti anabilim dalında uzmanlaşma konusundaki tercihlerinin değerlendirilmesi. Selcuk Dent J. 2022;9(1):147-152. doi:10.15311/selcukdentj.827916.
  • Ohta L, O’Brien B, Knight H, Patel J, Anthonappa RP. Publication trends in Pediatric Dentistry Journal: A 20-year bibliometric analysis(1999-2018). Pediatr Dent. 2020;42(5):354-358.
  • Poletto VC, Faraco Junior IM. Bibliometric study of articles published in a Brazilian journal of pediatric dentistry. Braz Oral Res. 2010;24(1):83-88. doi:10.1590/s1806-83242010000100014.
  • Türkiye ağız ve diş sağlığı profili araştırma raporu.[İnternet]. T.C. Sağlık Bakanlığı. 2018. Erişim Tarihi:2021 Erişim Linki: https://dosyamerkez.saglik. gov.tr/Eklenti/42552/0/tadsppdf.pdf?_tag1=398CC88DDD02EA768C966A034ACC5F05F6CEB732
  • Moylan HB, Carrico CK, Lindauer SJ, Tüfekçi E. Accuracy of a smart phone-based orthodontic treatment-monitoring application: A pilot study. Angle Orthod. 2019;89(5):727-733. doi:10.2319/100218-710.1.
  • Siddiqui NR, Hodges S, Sharif MO. Availability of orthodontic smart phone apps. J Orthod. 2019;46(3):235-241. doi:10.1177/1465312519851183.
  • Meriç P, Naoumova J. Web-based fullyauto mated cephalometric analysis: comparisons between App-aided, computerized, and manual tracings. Turk J Orthod. 2020;33(3):142-149.doi:10.5152/TurkJOrthod.2020.20062.
  • Dalessandri D, Sangalli L, Tonni I,et al. Attitude to wards telemonitoring in orthodontists and orthodontic patients. Dent J (Basel). 2021;9(5):47.doi:10.3390/dj9050047.
  • Sayar G, Kilinc DD. Manual tracing versus smart phone application (app) tracing: a comparative study. Acta Odontol Scand. 2017;75(8):588-594. doi: 10.1080/00016357.2017.1364420.

EXAMINATION OF THE THESES COMPLETED IN PEDODONTICS (PEDIATRIC DENTISTRY) POSTGRADUATE EDUCATION IN TURKIYE: A METHODOLOGICAL STUDY

Yıl 2024, , 257 - 263, 25.07.2024
https://doi.org/10.34108/eujhs.1406796

Öz

The aim of this study is to examine of the theses completed in Pedodontics (Pediatric Dentistry) postgraduate education in Turkey and to evaluate them according to determined criteria.Doctoral (PhD) and master's (MSc) theses completed in Pedodontics (Pediatric Dentistry) postgraduate education between 2012-2022years and accessible in the Turkish National Thesis Center, were examined for study. The data were analyzed statistically.A total of 739 theses were evaluated, consisting of 293 doctoral (39.6%) and 446master’s theses (60.4%). The highest number of these were completed in 2022year (133 theses, 18.0%), while the lowest number of these were completed in 2012 year (32 theses, 4.3%). Out of the total, 700 theses (94.7%) were completed at public universities, and 39 theses (5.3%) were completed at private universities. 636 theses (86.1%) were written by female authors, while 103 theses (13.9%) were written by male authors. 160of theseadvisors were assistant professor doctor (21.6%), 194were associate professor (26.3%), and 385 were professor (52.1%). The theses mainly focused on topics such as caries/preventive, restorative, and prosthetic applications (306 theses, 41.4%), while the least focused topics were artificial intelligence/stress analysis/finite elements (11 theses, 1.5%) and cleft lip and palate/bruxism/temporomandibular joint disorder (12 theses, 1.6%).The most used methodology was laboratory study/in vitro (286 theses, 38.7%), while the least used methodology was computer-based study/in silico (12 theses, 1.6%). Following the start of master’s education in our country, a decrease in doctoral theses and an increase in master’s theses have been observed.

Kaynakça

  • American Academy of Pediatric Dentistry. Overview. The Reference Manual of Pediatric Dentistry. Chicago, Ill.:AAPD.2023;7-9.
  • Loevy HT, Goldberg AF. Dominant research interests of pediatric dentists: dental materials, craniofacial biology and cariology. Pediatr Dent.1995;17(5):375-376.
  • Çocuk Diş Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Çekirdek Müfredatı. [İnternet]. Tıpta Uzmanlık Kurulu Müfredat Oluşturma ve Standart Belirleme Sistemi. 2021. Erişim Tarihi: 23.12.2021.Erişim Linki:https://dosyamerkez.saglik.gov.tr/Eklenti/43685/0/cocukdis hekimligimufredat-v241pdf.pdf
  • BrianHaynes R, Sackett DL, Guyatt GH, Tugwell P. How to do clinicalpracticeresearch: a newbookand a newseries in the Journal of Clinical Epidemiology. J Clin Epidemiol. 2006;59(9):873–875.doi:10.1016/j.jclinepi.2006.06.005.
  • McKibbon KA, Wilczynski N, Hayward RS, Walker-Dilks CJ, Haynes RB. The medical literature as a resource for health care practice. J Am Soc Inf Sci. 1995;46(10):737-742. doi:10.1002/(SICI)1097-4571(199512)46:10<737::AID-ASI4>3.0.CO;2-4.
  • Miller SA, Forrest JL. Enhancing your practice through evidence-based decision making: PICO, learning how to ask good questions. J Evid Base Dent Pract. 2001;1(1):136-141.doi:10.1016/S1532-3382(01)70024-3.
  • Rhodes A, Wilson S. Research in pediatric dental post graduate programs and residencies: results of a survey. Pediatr Dent.2004;26(1):75-78.
  • Aggarwal N, Sharma S, Dua R, et al. A Nationwide Survey Of Pedodontic Post Graduates Regarding Satisfaction Levels For Pg Program. Int J Rest Dev Pharm L Sci. 2015;5(1):1941-1947.
  • Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği. [İnternet].Sağlık Bakanlığı. 2022.Erişim Tarihi: 03.09.2022. Erişim Linki:https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/09/20220903-2.htm
  • Meriç P, Kılınç DD. Thesis trends in post graduate orthodontic education in Turkey between 2017-2021: a pilot study. EÜ Diş Hek Fak Derg. 2022;43(3):197–203.doi:10.5505/eudfd.2022.16013
  • Özkalaycı N, Yolcu İ, Töz M, Çiçek O. 2016-2020 yılları arasında yazılmış ortodonti uzmanlık ve doktora tezlerinin yayınlanma oranlarının incelenmesi. J Higher Edu Sci. 2022;12(2):351-357. doi:10.5961/higheredusci.1066345.
  • García E, Paredes V, Bellot C, et al. Bibliometric analysis in paediatric dental journals listed in journal citation reports. Current trends. Eur J Paediatr Dent. 2022;23(4):262–268. doi:10.23804/ejpd.2022.23.04.02.
  • Karasar N. Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler.2. Baskı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara,2023.
  • Nainar SMH. Profile of Journal of Dentistry for Children and Pediatric Dentistry journal articles by evidence typology: thirty-year time trends (1969-1998) and implications. Pediatr Dent. 2000;22(6):475–478.
  • Küçükeşmen Ç, Kırzıoğlu Z. SDÜ Diş Hekimliği Fakültesi öğrencilerinin meslek seçiminde etkili olan faktörlerin değerlendirilmesi. AÜ Diş Hek Fak Derg. 2012;39(3):117-128.
  • Kızılcı E, Duman B, Demiroğlu C. Diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin pedodonti anabilim dalında uzmanlaşma konusundaki tercihlerinin değerlendirilmesi. Selcuk Dent J. 2022;9(1):147-152. doi:10.15311/selcukdentj.827916.
  • Ohta L, O’Brien B, Knight H, Patel J, Anthonappa RP. Publication trends in Pediatric Dentistry Journal: A 20-year bibliometric analysis(1999-2018). Pediatr Dent. 2020;42(5):354-358.
  • Poletto VC, Faraco Junior IM. Bibliometric study of articles published in a Brazilian journal of pediatric dentistry. Braz Oral Res. 2010;24(1):83-88. doi:10.1590/s1806-83242010000100014.
  • Türkiye ağız ve diş sağlığı profili araştırma raporu.[İnternet]. T.C. Sağlık Bakanlığı. 2018. Erişim Tarihi:2021 Erişim Linki: https://dosyamerkez.saglik. gov.tr/Eklenti/42552/0/tadsppdf.pdf?_tag1=398CC88DDD02EA768C966A034ACC5F05F6CEB732
  • Moylan HB, Carrico CK, Lindauer SJ, Tüfekçi E. Accuracy of a smart phone-based orthodontic treatment-monitoring application: A pilot study. Angle Orthod. 2019;89(5):727-733. doi:10.2319/100218-710.1.
  • Siddiqui NR, Hodges S, Sharif MO. Availability of orthodontic smart phone apps. J Orthod. 2019;46(3):235-241. doi:10.1177/1465312519851183.
  • Meriç P, Naoumova J. Web-based fullyauto mated cephalometric analysis: comparisons between App-aided, computerized, and manual tracings. Turk J Orthod. 2020;33(3):142-149.doi:10.5152/TurkJOrthod.2020.20062.
  • Dalessandri D, Sangalli L, Tonni I,et al. Attitude to wards telemonitoring in orthodontists and orthodontic patients. Dent J (Basel). 2021;9(5):47.doi:10.3390/dj9050047.
  • Sayar G, Kilinc DD. Manual tracing versus smart phone application (app) tracing: a comparative study. Acta Odontol Scand. 2017;75(8):588-594. doi: 10.1080/00016357.2017.1364420.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çocuk Diş Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Çiğdem Güler 0000-0002-2581-9050

Emre Serhan Alper 0009-0009-0761-2281

Erken Görünüm Tarihi 22 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 25 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 28 Aralık 2023
Kabul Tarihi 29 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Güler, Ç., & Alper, E. S. (2024). TÜRKİYE’DE PEDODONTİ (ÇOCUK DİŞ HEKİMLİĞİ) LİSANSÜSTÜ EĞİTİMİNDE TAMAMLANAN TEZLERİN İNCELENMESİ: METODOLOJİK BİR ÇALIŞMA. Sağlık Bilimleri Dergisi, 33(2), 257-263. https://doi.org/10.34108/eujhs.1406796
AMA Güler Ç, Alper ES. TÜRKİYE’DE PEDODONTİ (ÇOCUK DİŞ HEKİMLİĞİ) LİSANSÜSTÜ EĞİTİMİNDE TAMAMLANAN TEZLERİN İNCELENMESİ: METODOLOJİK BİR ÇALIŞMA. JHS. Temmuz 2024;33(2):257-263. doi:10.34108/eujhs.1406796
Chicago Güler, Çiğdem, ve Emre Serhan Alper. “TÜRKİYE’DE PEDODONTİ (ÇOCUK DİŞ HEKİMLİĞİ) LİSANSÜSTÜ EĞİTİMİNDE TAMAMLANAN TEZLERİN İNCELENMESİ: METODOLOJİK BİR ÇALIŞMA”. Sağlık Bilimleri Dergisi 33, sy. 2 (Temmuz 2024): 257-63. https://doi.org/10.34108/eujhs.1406796.
EndNote Güler Ç, Alper ES (01 Temmuz 2024) TÜRKİYE’DE PEDODONTİ (ÇOCUK DİŞ HEKİMLİĞİ) LİSANSÜSTÜ EĞİTİMİNDE TAMAMLANAN TEZLERİN İNCELENMESİ: METODOLOJİK BİR ÇALIŞMA. Sağlık Bilimleri Dergisi 33 2 257–263.
IEEE Ç. Güler ve E. S. Alper, “TÜRKİYE’DE PEDODONTİ (ÇOCUK DİŞ HEKİMLİĞİ) LİSANSÜSTÜ EĞİTİMİNDE TAMAMLANAN TEZLERİN İNCELENMESİ: METODOLOJİK BİR ÇALIŞMA”, JHS, c. 33, sy. 2, ss. 257–263, 2024, doi: 10.34108/eujhs.1406796.
ISNAD Güler, Çiğdem - Alper, Emre Serhan. “TÜRKİYE’DE PEDODONTİ (ÇOCUK DİŞ HEKİMLİĞİ) LİSANSÜSTÜ EĞİTİMİNDE TAMAMLANAN TEZLERİN İNCELENMESİ: METODOLOJİK BİR ÇALIŞMA”. Sağlık Bilimleri Dergisi 33/2 (Temmuz 2024), 257-263. https://doi.org/10.34108/eujhs.1406796.
JAMA Güler Ç, Alper ES. TÜRKİYE’DE PEDODONTİ (ÇOCUK DİŞ HEKİMLİĞİ) LİSANSÜSTÜ EĞİTİMİNDE TAMAMLANAN TEZLERİN İNCELENMESİ: METODOLOJİK BİR ÇALIŞMA. JHS. 2024;33:257–263.
MLA Güler, Çiğdem ve Emre Serhan Alper. “TÜRKİYE’DE PEDODONTİ (ÇOCUK DİŞ HEKİMLİĞİ) LİSANSÜSTÜ EĞİTİMİNDE TAMAMLANAN TEZLERİN İNCELENMESİ: METODOLOJİK BİR ÇALIŞMA”. Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 33, sy. 2, 2024, ss. 257-63, doi:10.34108/eujhs.1406796.
Vancouver Güler Ç, Alper ES. TÜRKİYE’DE PEDODONTİ (ÇOCUK DİŞ HEKİMLİĞİ) LİSANSÜSTÜ EĞİTİMİNDE TAMAMLANAN TEZLERİN İNCELENMESİ: METODOLOJİK BİR ÇALIŞMA. JHS. 2024;33(2):257-63.