Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, , 81 - 86, 20.09.2019
https://doi.org/10.34108/eujhs.485845

Öz

Kaynakça

  • 1. Demirtaş Ü, Özden A, Özmen P, et al. The perception of patient safety in medical students. TAF Preventive Medicine Bulletin 2014;13(4): 315-320.
  • 2. Çırpı F, Merih YD, Kocabey MY. Hasta güvenliğine yönelik hemşirelik uygulamalarının ve hemşirelerin bu konudaki görüşlerinin belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2009;2(3): 28-34.
  • 3. Türkmen E, Baykal Ü, Seren Ş, Altuntaş S. Hasta güvenliği kültürü ölçeği’ nin geliştirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011;14(4):38-46.
  • 4. Özata M, Altunkan H. Hastanelerde tıbbi hata görülme sıklıkları, tıbbi hata türleri ve tıbbi hata nedenlerinin belirlenmesi: Konya örneği. Tıp Araştırmaları Dergisi 2010;8(2):100-111.
  • 5. Altındiş S. Sağlık hizmetlerinde olay raporlama ve hasta güvenliğine etkileri. Sağlıkta Kalite ve Performans Dergisi 2010;1:17-32.
  • 6. Özdemir FK, Şahin ZA. Hemşirelerin hasta güvenliği kültürü algıları: Kars ili örneği. ODÜ Tıp Dergisi 2015; 2: 139-144.
  • 7. Gökdoğan F, Yorgun S. Sağlık hizmetlerinde hasta güvenliği ve hemşireler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2010; 13(2): 53-59.
  • 8. Elston DM, Stratman E, Johnson-Jahangir H, et al. Patient safety: Part II opportunities for improvement in patient safety. J Am Acad Dermatol 2009;61(2):193-205.
  • 9. Cebeci F, Karazeybek E, Sucu G, Kahveci R. Nursing students' medication errors and their opinions on the reasons of errors: A cross-sectional survey. J Pak Med Assoc 2015;65(5):457-462.
  • 10. Bodur S, Filiz E, Çimen A, Kapçı C. Ebelik ve hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hasta güvenliği ve tıbbi hatalar konusundaki tutumu. Genel Tıp Derg 2012;22(2):37-42.
  • 11. Yılmaz A, Işık O, Akca N. Hastane çalışanlarının hasta güvenliği tutumu algı düzeylerinin belirlenmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 2017; 20(1): 69-80.
  • 12. Singh R, Singh A, Fish R, Anderson DR, Singh G. A patient safety objective structured clinical examination. J Patient Saf 2009;5(2):55-60.
  • 13. Unver V, Tastan S, Akbayrak N. Medication errors: Perspectives of newly graduated and experienced nurses. Int J Nurs Pract 2012; 18(4):317-324.
  • 14. Korkmazer F, Yıldız A, Ekingen E. Sağlık personeli hasta güvenliği kültürü algılarının değerlendirilmesine yönelik bir araştırma. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2016;(4)2: 141-154.
  • 15. Karaca A, Arslan H. Hemşirelik hizmetlerinde hasta güvenliği kültürünün değerlendirilmesine yönelik bir çalışma. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi 2014; 1(1): 9-18.
  • 16. Rızalar S, Büyük ET, Şahin R, As T, Uzunkaya G. Hemşirelerde hasta güvenliği kültürü ve etkileyen faktörler. DEUHFED 2016, 9(1), 9-15.
  • 17. Shah N, Jawaid M, Shah N, Ali SM. Patient safety: perceptions of medical students of dow medical college, Karachi. J Pak Med Assoc 2015;65: 1261-1265.
  • 18. Li G, Tao HB, Liao JZ, Tang JH, Peng F et al. Patient safety education among chinese medical undergraduates: An empirical study. J Huazhong Univ Sci Technolog Med Sci 2016;36(5):780-784.
  • 19. Vaismoradi M, Salsali M, Marck P. Patient safety: Nursing students' perspectives and the role of nursing education to provide safe care. Int Nurs Rev. 2011;58(4):434-42.

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN HASTA GÜVENLİĞİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ

Yıl 2019, , 81 - 86, 20.09.2019
https://doi.org/10.34108/eujhs.485845

Öz

ÖZET



Giriş:
 
Bu çalışma, hemşirelik
öğrencilerinin hasta güvenliği konusunda bilgi ve görüşlerini belirlemek
amacıyla planlandı.



Gereç
Yöntem:
Araştırmanın örneklemini bir üniversitenin Sağlık
Bilimleri Fakültesi hemşirelik bölümünde okuyan 551 kişi oluşturdu. V
eriler
anket formu ile
toplandı. Etik kurul onayı, kurum izni ve bireylerden yazılı olur alındı.



Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin çoğunun (%77.3) ise yetersiz düzeyde
bilgi sahibi olduğunu belirttikleri saptandı.
Tıbbi hataları
önlemeye yönelik uygulamalar (%59.7)  ve hata ile karşılaşıldığında izlenmesi gereken
yol konusunda (%44.8) çoğunun bir
fikri olmadığı tespit edildi. Çalışmaya
katılanların %89.3’ünün hasta güvenliğine ait riskleri belirleme, planlama,
uygulama ve değerlendirmenin hemşirelik rolü olduğunu ifade etmelerine rağmen %24.7’
sinin oluşturulmuş hasta güvenliği uygulamalarına destek olmayı hasta
güvenliğinde hemşirelik rolü olarak gördüğü belirlendi.



Sonuç: Sonuç olarak öğrencilerin çoğunun hasta güvenliğinde hemşirenin rolleri,
 tıbbi hataları önlemeye yönelik
uygulamalar ve tıbbi hata ile karşılaşıldığında izlenmesi gereken yol konularında
bilgi gereksinimleri olduğu belirlendi.  



Anahtar Sözcükler: Hasta güvenliği, hemşirelik
öğrencileri, tıbbi hatalar



ABSTRACT



Introduction:
This study was planned to determine the knowledge and opinions of nursing
students about patient safety.



Materials
and Methods:
The sample of the study consisted of 551
people who were studying in the nursing department of the Faculty of Health
Sciences of a university. Data were collected by questionnaire. Ethics
committee approval, institution permit and written consent were obtained from
individuals.



Results:
Most of the students (77.3%) stated that they had insufficient knowledge. Most
of the students did not have any idea about practices to prevent medical errors
(59.7%) and the path to follow when dealing with errors (44.8%). Although 89.3%
of the participants stated that identify risks related to patient safety,
planning, implementation and evaluation were considered as nursing roles, 24.7%
of the participants considered to support the patient safety practices as a
nursing role in patient safety.



Conclusion:
As a result,
it was determined that most of the students need
information about the roles of the nurse in patient safety, practices to
prevent medical errors and the path to be followed when dealing with medical
errors.



Keywords:
Patient safety, nursing students, medical mistakes

Kaynakça

  • 1. Demirtaş Ü, Özden A, Özmen P, et al. The perception of patient safety in medical students. TAF Preventive Medicine Bulletin 2014;13(4): 315-320.
  • 2. Çırpı F, Merih YD, Kocabey MY. Hasta güvenliğine yönelik hemşirelik uygulamalarının ve hemşirelerin bu konudaki görüşlerinin belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2009;2(3): 28-34.
  • 3. Türkmen E, Baykal Ü, Seren Ş, Altuntaş S. Hasta güvenliği kültürü ölçeği’ nin geliştirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011;14(4):38-46.
  • 4. Özata M, Altunkan H. Hastanelerde tıbbi hata görülme sıklıkları, tıbbi hata türleri ve tıbbi hata nedenlerinin belirlenmesi: Konya örneği. Tıp Araştırmaları Dergisi 2010;8(2):100-111.
  • 5. Altındiş S. Sağlık hizmetlerinde olay raporlama ve hasta güvenliğine etkileri. Sağlıkta Kalite ve Performans Dergisi 2010;1:17-32.
  • 6. Özdemir FK, Şahin ZA. Hemşirelerin hasta güvenliği kültürü algıları: Kars ili örneği. ODÜ Tıp Dergisi 2015; 2: 139-144.
  • 7. Gökdoğan F, Yorgun S. Sağlık hizmetlerinde hasta güvenliği ve hemşireler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2010; 13(2): 53-59.
  • 8. Elston DM, Stratman E, Johnson-Jahangir H, et al. Patient safety: Part II opportunities for improvement in patient safety. J Am Acad Dermatol 2009;61(2):193-205.
  • 9. Cebeci F, Karazeybek E, Sucu G, Kahveci R. Nursing students' medication errors and their opinions on the reasons of errors: A cross-sectional survey. J Pak Med Assoc 2015;65(5):457-462.
  • 10. Bodur S, Filiz E, Çimen A, Kapçı C. Ebelik ve hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hasta güvenliği ve tıbbi hatalar konusundaki tutumu. Genel Tıp Derg 2012;22(2):37-42.
  • 11. Yılmaz A, Işık O, Akca N. Hastane çalışanlarının hasta güvenliği tutumu algı düzeylerinin belirlenmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 2017; 20(1): 69-80.
  • 12. Singh R, Singh A, Fish R, Anderson DR, Singh G. A patient safety objective structured clinical examination. J Patient Saf 2009;5(2):55-60.
  • 13. Unver V, Tastan S, Akbayrak N. Medication errors: Perspectives of newly graduated and experienced nurses. Int J Nurs Pract 2012; 18(4):317-324.
  • 14. Korkmazer F, Yıldız A, Ekingen E. Sağlık personeli hasta güvenliği kültürü algılarının değerlendirilmesine yönelik bir araştırma. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2016;(4)2: 141-154.
  • 15. Karaca A, Arslan H. Hemşirelik hizmetlerinde hasta güvenliği kültürünün değerlendirilmesine yönelik bir çalışma. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi 2014; 1(1): 9-18.
  • 16. Rızalar S, Büyük ET, Şahin R, As T, Uzunkaya G. Hemşirelerde hasta güvenliği kültürü ve etkileyen faktörler. DEUHFED 2016, 9(1), 9-15.
  • 17. Shah N, Jawaid M, Shah N, Ali SM. Patient safety: perceptions of medical students of dow medical college, Karachi. J Pak Med Assoc 2015;65: 1261-1265.
  • 18. Li G, Tao HB, Liao JZ, Tang JH, Peng F et al. Patient safety education among chinese medical undergraduates: An empirical study. J Huazhong Univ Sci Technolog Med Sci 2016;36(5):780-784.
  • 19. Vaismoradi M, Salsali M, Marck P. Patient safety: Nursing students' perspectives and the role of nursing education to provide safe care. Int Nurs Rev. 2011;58(4):434-42.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ülkü Özdemir 0000-0002-2654-9910

Sultan Taşcı

Pınar Tekinsoy Kartın

Songül Göriş

Özlem Ceyhan

Nurhan Doğan

Yayımlanma Tarihi 20 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 20 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Özdemir, Ü., Taşcı, S., Tekinsoy Kartın, P., Göriş, S., vd. (2019). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN HASTA GÜVENLİĞİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ. Sağlık Bilimleri Dergisi, 28(2), 81-86. https://doi.org/10.34108/eujhs.485845
AMA Özdemir Ü, Taşcı S, Tekinsoy Kartın P, Göriş S, Ceyhan Ö, Doğan N. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN HASTA GÜVENLİĞİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ. JHS. Eylül 2019;28(2):81-86. doi:10.34108/eujhs.485845
Chicago Özdemir, Ülkü, Sultan Taşcı, Pınar Tekinsoy Kartın, Songül Göriş, Özlem Ceyhan, ve Nurhan Doğan. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN HASTA GÜVENLİĞİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi 28, sy. 2 (Eylül 2019): 81-86. https://doi.org/10.34108/eujhs.485845.
EndNote Özdemir Ü, Taşcı S, Tekinsoy Kartın P, Göriş S, Ceyhan Ö, Doğan N (01 Eylül 2019) HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN HASTA GÜVENLİĞİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ. Sağlık Bilimleri Dergisi 28 2 81–86.
IEEE Ü. Özdemir, S. Taşcı, P. Tekinsoy Kartın, S. Göriş, Ö. Ceyhan, ve N. Doğan, “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN HASTA GÜVENLİĞİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ”, JHS, c. 28, sy. 2, ss. 81–86, 2019, doi: 10.34108/eujhs.485845.
ISNAD Özdemir, Ülkü vd. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN HASTA GÜVENLİĞİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi 28/2 (Eylül 2019), 81-86. https://doi.org/10.34108/eujhs.485845.
JAMA Özdemir Ü, Taşcı S, Tekinsoy Kartın P, Göriş S, Ceyhan Ö, Doğan N. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN HASTA GÜVENLİĞİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ. JHS. 2019;28:81–86.
MLA Özdemir, Ülkü vd. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN HASTA GÜVENLİĞİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 28, sy. 2, 2019, ss. 81-86, doi:10.34108/eujhs.485845.
Vancouver Özdemir Ü, Taşcı S, Tekinsoy Kartın P, Göriş S, Ceyhan Ö, Doğan N. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN HASTA GÜVENLİĞİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ. JHS. 2019;28(2):81-6.