Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ASSERTIVENESS AND HAPPINESS LEVELS OF HEALTH CARE SERVICES DEPARTMENT STUDENTS

Yıl 2023, , 207 - 213, 04.08.2023
https://doi.org/10.34108/eujhs.925774

Öz

This study was conducted in order to determine the level of assertiveness and happiness in the home patient care and elderly care program students who are educated in the Health Services Department of a university. Ninety-five students were included in the research. Personal Information Form, Rathus Assertiveness Inventory, and Happiness Scale were used as data collection tools. In the evaluation of normally distributed data, mean, standard deviation, percentage, one-way analysis of variance (ANOVA) and Pearson Product of Moments Correlation statistical techniques were used.62.1% of the students participating in the study are female, and 75%-78.9% are 18-20 years old. It is seen that the assertiveness levels of Department of Health Care Services students are at a medium level (117.25 ± 48.66) and the average level of happiness is 21.89 ± 6.44. In our study, a moderately significant positive correlation was found between students' assertiveness levels and their happiness levels (r=0.456**, n=95, p<0.01). Students; between the levels of assertiveness and the pleasure of life variable; On the other hand, a significant relationship was found between happiness levels and family relationships, enjoyment of life, and academic achievement (p<0.05). New and comprehensive studies are needed on this subject.

Kaynakça

  • Bostan G, Kılcıgil E. Beden eğitimi ve spor yüksekokulu olan ve olmayan Ankara Üniversitesi öğrencilerinin saldırganlık boyutları. Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Spormetre2008; 2(3):19-27.
  • Warland J, McKellar L, Diaz M. Assertivenesstraining for under graduatemid wifery students. Nurse Education in Practice 2014;14(6):752-756.
  • Jung JM. Theeffect of an assertiveness training program for adolescents in residentialcare in South Korea. Asia Pacific Journal of Social Work and Development 2014; 24(4):285-299.
  • Öksüz Y. Duyguların açılması eğitiminin üniversite öğrencilerinin atılganlık düzeylerine etkisi. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi2004; 5(2):147-156.
  • Kamthan S, Sharma S, Bansal R et al. Happiness among second year MBBS students and its correlates using Oxford happiness questionnaire. Journal of Oral Biology and Craniofacial Research 2019; 9(2):190-192.
  • Bahrami S, Rajaeepour S, Rizi HA et al.The relation ship between students’ study habits, happiness and depression. Iran J Nurs Midwifery Research 2011;16(3):217-221.
  • Ekinci M, Şahin Altun Ö, Can, G. Hemşirelik öğrencilerinin stresle başa çıkma tarzları ve atılganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2013; 4(2):67-74.
  • Dinçer F, Öztunç G. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin benlik saygısı ve atılganlık düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2009; 16(2):22-33.
  • Uzuntarla Y, Cihangiroğlu N, Ceyhan S, Uğrak U. Üniversite Öğrencilerinin Atılganlık Düzeylerinin Analizi. TAF Preventive Medicine Bulletin 2016; 15(2):98-104.
  • Ayan A. Mutluluk düzeyinin atılganlık ve genel erteleme davranışı üzerine etkisi. Journal of Humanities and Tourism Research 2020; 10(4):788-805.
  • Tekin G, Amman MT, Tekin A. Serbest zamanlarda yapılan fiziksel egzersizin üniversite öğrencilerinin depresyon ve atılganlık düzeylerine etkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 2009; 6(2):148-159.
  • Keser A. İşte Mutluluk Araştırması. Paradoks Ekonomi Sosyoloji ve Politika Dergisi 2018; 14(1):43-57.
  • Bulut Uslu N. Farabî ve Aristoteles’te mutluluk ahlâkı. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2018; 8(2):469-480.
  • Voltan AN. Rathus atılganlık envanteri geçerlik ve güvenirlik çalışması. Psikoloji Dergisi 1980; 10:23-25.
  • Demirci İ. Huzurlu ve mutlu yaşamın değerler ve karakter güçleri bağlamında karma bir araştırmayla incelenmesi. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul 2017.
  • Demirci İ, Ekşi H. Keepcalm and be happy: a mixed method study from character strengths to well-being. Educational Sciences: Theory and Practice 2018; 18(29):303–354.
  • Tabachnick BG, Fidell LS. Using Multivariate Statistics (7th ed.). Pearson, Boston 2013.
  • Arslantaş H, Adana F, Şahbaz M. Lise öğrencilerinin atılganlık düzeylerinin bazı değişkenler içeriği incelemeleri. Florence Nigthingale Hemşirelik Dergisi 2013; 21:76-84.
  • Kılıç SP, Sevinç S. The relation ship between cultural sensitivity and assertiveness in nursing students from Turkey. Journal of Transcultural Nursing 2017; 29(4):379-386.
  • Küçük L, Buzlu S, Can G. Hemşirelik öğrencilerinde bir davranış biçimi olarak atılganlık düzeyi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 16(62):90-96
  • Küçükkaragöz H, Canbulat T, Akay Y. Öğretmen adaylarında atılganlık düzeyi ve iletişim becerileri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2013; 10(22):123-133.
  • Reyhan S, Yarayan Y. Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencileri ile diğer fakülte ve yüksekokullarda öğrenim gören üniversite öğrencilerinin atılganlık düzeylerinin karşılaştırılması. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2017; 5(10):665-675.
  • Eskin M. Self-reported assertiveness in swedish and turkish adolescents: a cross-cultural comparison. Scandinavian Journal of Psychology 2003;44(1):7-12.
  • Lacey HP, Kierstead TA, Morey D. De-biasing the age-happiness bias: memory search and cultural expectations in happiness judgments across the lifespan. Journal of Happiness Studies 2012;13(4):647-658.
  • Keshavarz A, Vafaeian M. Mutluluk miktarı üzerindeki etkili faktörlerin incelenmesi. Uygulamalı Psikoloji 2007; 2:51-62.
  • Moghadam M, Rezaei F, Ghaderi E, Rostamian N.Relation ship between attachment styles and happiness in medical students. Journal of Family Medicine and Primary Care 2016; 5(3):593-599.
  • Garaigordobil M. Predictor variables of happiness and its connection with risk and protective factors for health. Frontiers in Psychology 2015; 6:1176-1186.
  • Vera P, Celis K, Pavez P, Lillo S, Bello F, Díaz N, López W. Money, age and happiness: association of subjective well-being with socio-demographic variables. Revista Latinoam Ericana de Psicología 2012; 44:155-163.
  • Tatar A. Üniversite öğrencilerinin atılganlık seviyelerinin eğitim düzeyi ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ulakbilge 2017;6(20):113-125.
  • Yaycı L, Düşmez İ. Üniversite öğrencilerinin cinsiyet rolleri tutumları ve atılganlık düzeylerinin bazı demografik özelliklere göre incelemeleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2016; 18(1):34-62.
  • Kürtüncü M, Yıldız H, Karakuş E. Üniversite öğrencilerinde beyin baskın yarım küresinin girişimcilik ve atılganlık üzerine etkisinin belirlenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2019; 9(1):166-179.
  • Uusitalo-Malmivaara L, Lehto JE. Social factor sexplaining children’s subjective happiness and depressive symptoms. Social Indicators Research 2013; 111:603-615.
  • Mehrdadi A. Factors affecting happiness: a cross-sectional study in the ıranian youth. Journal Of Clınıcal And Dıagnostıc Research 2016; 10(5):1-3.
  • Calderon R, Pupanead S, Prachakul W, Kim G. Happiness, perceivedstress, psychological well-being, and health behaviors of thai university students: preliminary results from a multinational study on well-being. Journal of American College Health 2021; 69(2):176-184.
  • Hoşgör H, Kurtuluş-Arslan D, Söyük S. Üniversite öğrencilerinin atılganlık düzeylerinin belirlenmesi: Sağlık bilimleri fakültesi örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 2016; 4(32):430-441.
  • Özkan B, Seviğ EÜ. Hemşirelerin atılganlık düzeyleri. Erciyes Tıp Dergisi 2007; 29:40-46.

SAĞLIK BAKIM HİZMETLERİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ATILGANLIK VE MUTLULUK DÜZEYLERİ

Yıl 2023, , 207 - 213, 04.08.2023
https://doi.org/10.34108/eujhs.925774

Öz

Bu çalışma bir üniversitenin Sağlık Bakım Hizmetleri Bölümü’nde eğitim alan evde hasta bakımı ve yaşlı bakımı programı öğrencilerinde atılganlık ve mutluluk düzeyini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma kapsamına 95 öğrenci alınmıştır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Rathus Atılganlık Envanteri ve Mutluluk Ölçeği kullanılmıştır. Normal dağılımlı verilerin değerlendirilmesinde ortalama, standart sapma, yüzde, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon istatistik tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin %62.1 ile 59’u kadın, %78.9 ile 75’i 18-20 yaşındadır. Sağlık Bakım Hizmetleri Bölümü öğrencilerinin atılganlık düzeylerinin orta düzeyde (117.25±48.66) ve mutluluk düzeylerinin ise ortalamasının 21.89±6.44 şeklinde olduğu görülmektedir. Araştırmamız da öğrencilerin atılganlık düzeyleri ile mutluluk düzeyleri arasında orta düzeyde anlamlı pozitif bir ilişki bulunmuştur (r=0.456**, n=95, p<0.01). Öğrencilerin; atılganlık düzeyleri ile yaşamdan zevk alma değişkeni arasında; mutluluk düzeyleri ile ise aile ilişkisi, yaşamdan zevk alma ve akademik başarıları arasında anlamlı bir fark saptanmıştır(p<0.05). Bu konuda yeni ve kapsamlı çalışmalara ihtiyaç vardır.

Kaynakça

  • Bostan G, Kılcıgil E. Beden eğitimi ve spor yüksekokulu olan ve olmayan Ankara Üniversitesi öğrencilerinin saldırganlık boyutları. Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Spormetre2008; 2(3):19-27.
  • Warland J, McKellar L, Diaz M. Assertivenesstraining for under graduatemid wifery students. Nurse Education in Practice 2014;14(6):752-756.
  • Jung JM. Theeffect of an assertiveness training program for adolescents in residentialcare in South Korea. Asia Pacific Journal of Social Work and Development 2014; 24(4):285-299.
  • Öksüz Y. Duyguların açılması eğitiminin üniversite öğrencilerinin atılganlık düzeylerine etkisi. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi2004; 5(2):147-156.
  • Kamthan S, Sharma S, Bansal R et al. Happiness among second year MBBS students and its correlates using Oxford happiness questionnaire. Journal of Oral Biology and Craniofacial Research 2019; 9(2):190-192.
  • Bahrami S, Rajaeepour S, Rizi HA et al.The relation ship between students’ study habits, happiness and depression. Iran J Nurs Midwifery Research 2011;16(3):217-221.
  • Ekinci M, Şahin Altun Ö, Can, G. Hemşirelik öğrencilerinin stresle başa çıkma tarzları ve atılganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2013; 4(2):67-74.
  • Dinçer F, Öztunç G. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin benlik saygısı ve atılganlık düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2009; 16(2):22-33.
  • Uzuntarla Y, Cihangiroğlu N, Ceyhan S, Uğrak U. Üniversite Öğrencilerinin Atılganlık Düzeylerinin Analizi. TAF Preventive Medicine Bulletin 2016; 15(2):98-104.
  • Ayan A. Mutluluk düzeyinin atılganlık ve genel erteleme davranışı üzerine etkisi. Journal of Humanities and Tourism Research 2020; 10(4):788-805.
  • Tekin G, Amman MT, Tekin A. Serbest zamanlarda yapılan fiziksel egzersizin üniversite öğrencilerinin depresyon ve atılganlık düzeylerine etkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 2009; 6(2):148-159.
  • Keser A. İşte Mutluluk Araştırması. Paradoks Ekonomi Sosyoloji ve Politika Dergisi 2018; 14(1):43-57.
  • Bulut Uslu N. Farabî ve Aristoteles’te mutluluk ahlâkı. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2018; 8(2):469-480.
  • Voltan AN. Rathus atılganlık envanteri geçerlik ve güvenirlik çalışması. Psikoloji Dergisi 1980; 10:23-25.
  • Demirci İ. Huzurlu ve mutlu yaşamın değerler ve karakter güçleri bağlamında karma bir araştırmayla incelenmesi. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul 2017.
  • Demirci İ, Ekşi H. Keepcalm and be happy: a mixed method study from character strengths to well-being. Educational Sciences: Theory and Practice 2018; 18(29):303–354.
  • Tabachnick BG, Fidell LS. Using Multivariate Statistics (7th ed.). Pearson, Boston 2013.
  • Arslantaş H, Adana F, Şahbaz M. Lise öğrencilerinin atılganlık düzeylerinin bazı değişkenler içeriği incelemeleri. Florence Nigthingale Hemşirelik Dergisi 2013; 21:76-84.
  • Kılıç SP, Sevinç S. The relation ship between cultural sensitivity and assertiveness in nursing students from Turkey. Journal of Transcultural Nursing 2017; 29(4):379-386.
  • Küçük L, Buzlu S, Can G. Hemşirelik öğrencilerinde bir davranış biçimi olarak atılganlık düzeyi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 16(62):90-96
  • Küçükkaragöz H, Canbulat T, Akay Y. Öğretmen adaylarında atılganlık düzeyi ve iletişim becerileri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2013; 10(22):123-133.
  • Reyhan S, Yarayan Y. Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencileri ile diğer fakülte ve yüksekokullarda öğrenim gören üniversite öğrencilerinin atılganlık düzeylerinin karşılaştırılması. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2017; 5(10):665-675.
  • Eskin M. Self-reported assertiveness in swedish and turkish adolescents: a cross-cultural comparison. Scandinavian Journal of Psychology 2003;44(1):7-12.
  • Lacey HP, Kierstead TA, Morey D. De-biasing the age-happiness bias: memory search and cultural expectations in happiness judgments across the lifespan. Journal of Happiness Studies 2012;13(4):647-658.
  • Keshavarz A, Vafaeian M. Mutluluk miktarı üzerindeki etkili faktörlerin incelenmesi. Uygulamalı Psikoloji 2007; 2:51-62.
  • Moghadam M, Rezaei F, Ghaderi E, Rostamian N.Relation ship between attachment styles and happiness in medical students. Journal of Family Medicine and Primary Care 2016; 5(3):593-599.
  • Garaigordobil M. Predictor variables of happiness and its connection with risk and protective factors for health. Frontiers in Psychology 2015; 6:1176-1186.
  • Vera P, Celis K, Pavez P, Lillo S, Bello F, Díaz N, López W. Money, age and happiness: association of subjective well-being with socio-demographic variables. Revista Latinoam Ericana de Psicología 2012; 44:155-163.
  • Tatar A. Üniversite öğrencilerinin atılganlık seviyelerinin eğitim düzeyi ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ulakbilge 2017;6(20):113-125.
  • Yaycı L, Düşmez İ. Üniversite öğrencilerinin cinsiyet rolleri tutumları ve atılganlık düzeylerinin bazı demografik özelliklere göre incelemeleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2016; 18(1):34-62.
  • Kürtüncü M, Yıldız H, Karakuş E. Üniversite öğrencilerinde beyin baskın yarım küresinin girişimcilik ve atılganlık üzerine etkisinin belirlenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2019; 9(1):166-179.
  • Uusitalo-Malmivaara L, Lehto JE. Social factor sexplaining children’s subjective happiness and depressive symptoms. Social Indicators Research 2013; 111:603-615.
  • Mehrdadi A. Factors affecting happiness: a cross-sectional study in the ıranian youth. Journal Of Clınıcal And Dıagnostıc Research 2016; 10(5):1-3.
  • Calderon R, Pupanead S, Prachakul W, Kim G. Happiness, perceivedstress, psychological well-being, and health behaviors of thai university students: preliminary results from a multinational study on well-being. Journal of American College Health 2021; 69(2):176-184.
  • Hoşgör H, Kurtuluş-Arslan D, Söyük S. Üniversite öğrencilerinin atılganlık düzeylerinin belirlenmesi: Sağlık bilimleri fakültesi örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 2016; 4(32):430-441.
  • Özkan B, Seviğ EÜ. Hemşirelerin atılganlık düzeyleri. Erciyes Tıp Dergisi 2007; 29:40-46.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kamile Öner 0000-0002-8595-1432

Birgül Özkan 0000-0002-1271-8007

Erken Görünüm Tarihi 3 Ağustos 2023
Yayımlanma Tarihi 4 Ağustos 2023
Gönderilme Tarihi 22 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Öner, K., & Özkan, B. (2023). SAĞLIK BAKIM HİZMETLERİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ATILGANLIK VE MUTLULUK DÜZEYLERİ. Sağlık Bilimleri Dergisi, 32(2), 207-213. https://doi.org/10.34108/eujhs.925774
AMA Öner K, Özkan B. SAĞLIK BAKIM HİZMETLERİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ATILGANLIK VE MUTLULUK DÜZEYLERİ. JHS. Ağustos 2023;32(2):207-213. doi:10.34108/eujhs.925774
Chicago Öner, Kamile, ve Birgül Özkan. “SAĞLIK BAKIM HİZMETLERİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ATILGANLIK VE MUTLULUK DÜZEYLERİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi 32, sy. 2 (Ağustos 2023): 207-13. https://doi.org/10.34108/eujhs.925774.
EndNote Öner K, Özkan B (01 Ağustos 2023) SAĞLIK BAKIM HİZMETLERİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ATILGANLIK VE MUTLULUK DÜZEYLERİ. Sağlık Bilimleri Dergisi 32 2 207–213.
IEEE K. Öner ve B. Özkan, “SAĞLIK BAKIM HİZMETLERİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ATILGANLIK VE MUTLULUK DÜZEYLERİ”, JHS, c. 32, sy. 2, ss. 207–213, 2023, doi: 10.34108/eujhs.925774.
ISNAD Öner, Kamile - Özkan, Birgül. “SAĞLIK BAKIM HİZMETLERİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ATILGANLIK VE MUTLULUK DÜZEYLERİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi 32/2 (Ağustos 2023), 207-213. https://doi.org/10.34108/eujhs.925774.
JAMA Öner K, Özkan B. SAĞLIK BAKIM HİZMETLERİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ATILGANLIK VE MUTLULUK DÜZEYLERİ. JHS. 2023;32:207–213.
MLA Öner, Kamile ve Birgül Özkan. “SAĞLIK BAKIM HİZMETLERİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ATILGANLIK VE MUTLULUK DÜZEYLERİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 32, sy. 2, 2023, ss. 207-13, doi:10.34108/eujhs.925774.
Vancouver Öner K, Özkan B. SAĞLIK BAKIM HİZMETLERİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ATILGANLIK VE MUTLULUK DÜZEYLERİ. JHS. 2023;32(2):207-13.