This study was conducted in order to determine the level of assertiveness and happiness in the home patient care and elderly care program students who are educated in the Health Services Department of a university. Ninety-five students were included in the research. Personal Information Form, Rathus Assertiveness Inventory, and Happiness Scale were used as data collection tools. In the evaluation of normally distributed data, mean, standard deviation, percentage, one-way analysis of variance (ANOVA) and Pearson Product of Moments Correlation statistical techniques were used.62.1% of the students participating in the study are female, and 75%-78.9% are 18-20 years old. It is seen that the assertiveness levels of Department of Health Care Services students are at a medium level (117.25 ± 48.66) and the average level of happiness is 21.89 ± 6.44. In our study, a moderately significant positive correlation was found between students' assertiveness levels and their happiness levels (r=0.456**, n=95, p<0.01). Students; between the levels of assertiveness and the pleasure of life variable; On the other hand, a significant relationship was found between happiness levels and family relationships, enjoyment of life, and academic achievement (p<0.05). New and comprehensive studies are needed on this subject.
Bu çalışma bir üniversitenin Sağlık Bakım Hizmetleri Bölümü’nde eğitim alan evde hasta bakımı ve yaşlı bakımı programı öğrencilerinde atılganlık ve mutluluk düzeyini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma kapsamına 95 öğrenci alınmıştır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Rathus Atılganlık Envanteri ve Mutluluk Ölçeği kullanılmıştır. Normal dağılımlı verilerin değerlendirilmesinde ortalama, standart sapma, yüzde, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon istatistik tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin %62.1 ile 59’u kadın, %78.9 ile 75’i 18-20 yaşındadır. Sağlık Bakım Hizmetleri Bölümü öğrencilerinin atılganlık düzeylerinin orta düzeyde (117.25±48.66) ve mutluluk düzeylerinin ise ortalamasının 21.89±6.44 şeklinde olduğu görülmektedir. Araştırmamız da öğrencilerin atılganlık düzeyleri ile mutluluk düzeyleri arasında orta düzeyde anlamlı pozitif bir ilişki bulunmuştur (r=0.456**, n=95, p<0.01). Öğrencilerin; atılganlık düzeyleri ile yaşamdan zevk alma değişkeni arasında; mutluluk düzeyleri ile ise aile ilişkisi, yaşamdan zevk alma ve akademik başarıları arasında anlamlı bir fark saptanmıştır(p<0.05). Bu konuda yeni ve kapsamlı çalışmalara ihtiyaç vardır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Ağustos 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ağustos 2023 |
Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |