Araştırma, hemşirelik öğrencilerinin etik duyarlılıkları
ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişkiyi saptamak amacıyla kesitsel, tanımlayıcı ve ilişki arayıcı olarak
yapılmıştır.
Araştırma bir üniversitenin sağlık yüksekokulunun
hemşirelik bölümünde yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2016-2017 eğitim ve öğretim yılı bahar döneminde
2., 3. ve 4. sınıfta öğrenim görmekte olan 324 hemşirelik
öğrencisi oluşturmuştur. Örneklem seçimine gidilmeyerek araştırmaya katılmayı kabul eden 233 öğrenci örneklem kapsamına alınmış olup, evrenin %72’sine ulaşılmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından literatür
doğrultusunda hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, Hemşirelik Öğrencileri İçin Uyarlanmış Etik Duyarlılık Ölçeği
(HÖUEDÖ) ve Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimleri
Ölçeği (KEDEÖ) kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada
öğrencilerin yaş ortalaması 21.54±2.00 olup, %72.1’i
kız, %27.9’u erkek’tir. Öğrencilerin %68.7’sinin etik
sorunlarla karşılaştığı, etik sorun ile karşılaşan öğrencilerin %77.5’inin bireye hastalığı hakkında bilgi verme,
%74.3’ünün ise bakım uygulamaları konusunda etik
sorunlarla karşılaştığı bulunmuştur. Öğrencilerin,
HÖUEDÖ puan ortalaması 4.63± 0.56, KEDEÖ puan ortalaması 215.87±22.52 olarak saptanmıştır. Hemşirelik
öğrencilerinin etik duyarlılığının nötr, eleştirel düşünme
eğilimlerinin ise düşük düzeyde olduğu saptanmıştır.
Öğrencilerin etik duyarlılık ve eleştirel düşünme eğilimleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir (p>0.05).
Etik Duyarlılık Hemşirelik Hemşirelik Öğrencileri Eleştirel düşünme
The study was conducted as cross-sectional, descriptive
and correlative to determine the relation between ethical sensitivity and critical thinking of nursing students.
The study was conducted at nursing department in a
health vocational college of a university. Universe of the
study was comprised of 324 students, the 2nd, 3rd and 4th
year students in the spring term of the 2016-2017 academic year. Sample selection was not done as 233 students volunteered and consented to participate in the
study, and thus 72% of the study population was provided. Data was collected with Personal Information
Form prepared by the researcher in line with the literature, Modified Moral Sensitivity Questionnaire for Student Nurses (MMSQSN) and California Critical Thinking
Dispositions Inventory (CCTDI). The mean age of the
students in the study was 21.54±2.00, 72.1% of them
were girls and 27.9% of them were boys. It has been
detected that 68.7% of the students had ethical problems and 77.5% of these students experienced this
problem when giving information to patients about
their diseases, and 74.3% had problems with care applications. The mean ESSANS score of the students was
4.63± 0.56, the meanCCTDI score mean was 215.87±
22.52. It has been found that ethical sensitivity of nursing student was neutral, critical thinking disposition
was low. There was no significant correlation between
ESSANS and CCTDI score means of the students
(p>0.05) .
Ethical sensitivity Nursing Nursing Students Critical Thinking
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırmalar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 6 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 27 Sayı: 3 |