BibTex RIS Kaynak Göster

LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNDE DURUMLUK VE SÜREKLİ ANKSİYETE DÜZEYİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER

Yıl 2008, Cilt: 17 Sayı: 2, 77 - 85, 01.06.2008

Öz

Bu araştırma, lise son sınıf öğrencilerinin
durumluk ve sürekli anksiyete düzeylerini ve çeşitli
faktörlerin anksiyete düzeylerine etkisini belirlemek
amacıyla yapılmıştır.
Araştırma 2006 yılı Güz yarıyılında, Kayseri il
merkezinde yapıldı. İl merkezindeki liselerden
rasgele seçilen iki lisenin son sınıflarında okuyan
öğrencilerden 342’si araştırma kapsamına alındı.
Öğrencilere demografik, psikososyal ve okulla ilgili
27 sorudan oluşan bir anket formu ile “Durumluk ve
Sürekli Anksiyete Ölçekleri” uygulandı. İstatistiksel
analiz için Student t testi ve tek yönlü ANOVA testi
kullanıldı. Araştırma grubunda durumluk anksiyete
puanı ortalaması 42.7±12.0, sürekli anksiyete puanı
ortalaması ise 43.9±9.0 olarak bulundu. Durumluk
anksiyete puanı, Anadolu lisesi öğrencilerinde düz
lise öğrencilerinden daha yüksek bulundu. Kız
öğrencilerin hem durumluk hem de sürekli anksiyete
puanları daha yüksek bulundu. Kendi sağlık
durumunun kötü olduğunu düşünen, aile bireyleri ve
arkadaşları ile ilişkileri iyi olmayan, kendi geleceği
ve ülke geleceği konularında umutsuz olan
öğrencilerin anksiyete düzeyleri daha yüksek
bulundu.
Sonuç olarak; öğrencilerin, kendi sağlıkları ile ilgili
algılamalarının, aile bireyleri ve arkadaşları ile
ilişkilerinin ve gelecekle ilgili beklentilerinin
anksiyete düzeylerini etkileyebileceği düşünüldü

Kaynakça

  • 1. Işık E. Nevrozlar. Kent Matbaası, Ankara 1996; ss 31–45.
  • 2. Öztürk MO. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. 3. baskı. Evrim Basım–Yayım–Dağıtım, İstanbul 1990; ss 38–41.
  • 3. Ergene T, Yıldırım İ. Üniversite adaylarının depresyon düzeyleri. Psikiyatri Psikoloji ve Psikofarmakoloji Dergisi 2004; 12 (2): 91– 100.
  • 4. Soylu Ö. Üniversite Sınavına Hazırlanan Öğrencilerin Ailelerinden Sosyal Destek Algılayıp -Algılamama Durumlarına Göre Psikolojik Belirtiler Yönünden Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2002.
  • 5. Spielberger CD, Gorsuch RL, Lushene RE. Manual for the State–Trait Anxiety Inventory (self-evaluation questionnaire).Palo Alto: Consulting Psychologists Press 1970.
  • 6. Öner N, Lecompte A. Durumluk – Sürekli Anksiyete Envanteri El Kitabı. 1. baskı. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 1983.
  • 7. Bilge A, Pektaş İ. Öğrencilerin sosyo-kültürel özellikleri, durumluk/sürekli anksiyete düzeyleri ve başa çıkma becerilerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2004; 20 (1): 47–55.
  • 8. Ceylan A, Özen Ş, Palancı Y, Saka G, Aydın YE, Kıvrak Y, Tangolar Ö. Lise son sınıflarda anksiyete-depresyon düzeyleri ve zararlı alışkanlıklar: Mardin çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi 2003; 4(3): 144–150
  • 9. Karagözoğlu C, Masten WG, Baloğlu M. Evıdence for differentiating between anxiety and depression in Turkish college students. Social Behavior and Personality. 2005, 33(6). 579–586
  • 10. Hocaoğlu Ç, Tanrıöver Kandil S, Bilici M. Çıraklık eğitim merkezi öğrencileri ile orta öğrenim öğrencilerinin ruhsal durumları üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. İbni Sina Tıp Dergisi 2001; 6: 161–169.
  • 11. Öner Ö, Öncü B, Sağduyu G, Canat S. Dikkatsizlik yakınmasıyla başvuran ergenlerin aldıkları tanılar. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 2002; 9(3): 167–171. .
  • 12. Uyanık Balat G, Akman B, Lise öğrencilerinin psikolojik durumlarının sosyodemografik özelliklerine göre incelenmesi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 2006;13 (1): 3–12.
  • 13. Jones AY, Dean E, Lo SK, Interrelationships between anxiety, lifestyle self – reports and fitness in a sample of Hong Kong University students. Stres 2002; 5(1): 65 – 71.

State and Trait Anxiety Levels of the Last Class High School Students

Yıl 2008, Cilt: 17 Sayı: 2, 77 - 85, 01.06.2008

Öz

This investigation was performed in
order to determine the state and trait anxiety levels
of the students who attend the last classes of the
high schools and the effects of some factors on
anxiety levels.
The study was performed in the provincial centre of
Kayseri in 2006. Two high schools were chosen
randomly. Totally 342 students were included in the
study. A questionnaire of 27 questions about
demographic, psychosocial and educational
characteristics of the students and the State and
Trait Anxiety Inventory (STAI) was applied.
Unpaired t test and one way ANOVA test were used
for statistical analysis. Mean state and trait anxiety
scores in the study group were 42.7±12.0 and
43.9±9.0 respectively. State anxiety scores of the
students in Anatolian high school were found higher
than the normal high school. Both the state and
trait anxiety levels of female students were higher
than the males. Anxiety levels of the students who
rated their health condition as poor, whose
relations with their family members and the friends
were not good and those who were hopeless about
the future were found higher the other students.
As a result; it was suggested that the perceptions of
the students about their health status, relations with
their family members and with the friends and the
expectations about the future may affect anxiety
levels of the students.

Kaynakça

  • 1. Işık E. Nevrozlar. Kent Matbaası, Ankara 1996; ss 31–45.
  • 2. Öztürk MO. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. 3. baskı. Evrim Basım–Yayım–Dağıtım, İstanbul 1990; ss 38–41.
  • 3. Ergene T, Yıldırım İ. Üniversite adaylarının depresyon düzeyleri. Psikiyatri Psikoloji ve Psikofarmakoloji Dergisi 2004; 12 (2): 91– 100.
  • 4. Soylu Ö. Üniversite Sınavına Hazırlanan Öğrencilerin Ailelerinden Sosyal Destek Algılayıp -Algılamama Durumlarına Göre Psikolojik Belirtiler Yönünden Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2002.
  • 5. Spielberger CD, Gorsuch RL, Lushene RE. Manual for the State–Trait Anxiety Inventory (self-evaluation questionnaire).Palo Alto: Consulting Psychologists Press 1970.
  • 6. Öner N, Lecompte A. Durumluk – Sürekli Anksiyete Envanteri El Kitabı. 1. baskı. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 1983.
  • 7. Bilge A, Pektaş İ. Öğrencilerin sosyo-kültürel özellikleri, durumluk/sürekli anksiyete düzeyleri ve başa çıkma becerilerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2004; 20 (1): 47–55.
  • 8. Ceylan A, Özen Ş, Palancı Y, Saka G, Aydın YE, Kıvrak Y, Tangolar Ö. Lise son sınıflarda anksiyete-depresyon düzeyleri ve zararlı alışkanlıklar: Mardin çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi 2003; 4(3): 144–150
  • 9. Karagözoğlu C, Masten WG, Baloğlu M. Evıdence for differentiating between anxiety and depression in Turkish college students. Social Behavior and Personality. 2005, 33(6). 579–586
  • 10. Hocaoğlu Ç, Tanrıöver Kandil S, Bilici M. Çıraklık eğitim merkezi öğrencileri ile orta öğrenim öğrencilerinin ruhsal durumları üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. İbni Sina Tıp Dergisi 2001; 6: 161–169.
  • 11. Öner Ö, Öncü B, Sağduyu G, Canat S. Dikkatsizlik yakınmasıyla başvuran ergenlerin aldıkları tanılar. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 2002; 9(3): 167–171. .
  • 12. Uyanık Balat G, Akman B, Lise öğrencilerinin psikolojik durumlarının sosyodemografik özelliklerine göre incelenmesi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 2006;13 (1): 3–12.
  • 13. Jones AY, Dean E, Lo SK, Interrelationships between anxiety, lifestyle self – reports and fitness in a sample of Hong Kong University students. Stres 2002; 5(1): 65 – 71.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA29KA52JF
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Osman Günay Bu kişi benim

Ümit Niyazi Öncel Bu kişi benim

Üzeyir Erdoğan Bu kişi benim

Erhan Güneri Bu kişi benim

Meltem Tendoğan Bu kişi benim

Arzu Uğur Bu kişi benim

Osman Umur Başaran Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2008
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Günay, O., Öncel, Ü. N., Erdoğan, Ü., Güneri, E., vd. (2008). LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNDE DURUMLUK VE SÜREKLİ ANKSİYETE DÜZEYİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER. Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(2), 77-85.
AMA Günay O, Öncel ÜN, Erdoğan Ü, Güneri E, Tendoğan M, Uğur A, Başaran OU. LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNDE DURUMLUK VE SÜREKLİ ANKSİYETE DÜZEYİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER. JHS. Haziran 2008;17(2):77-85.
Chicago Günay, Osman, Ümit Niyazi Öncel, Üzeyir Erdoğan, Erhan Güneri, Meltem Tendoğan, Arzu Uğur, ve Osman Umur Başaran. “LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNDE DURUMLUK VE SÜREKLİ ANKSİYETE DÜZEYİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER”. Sağlık Bilimleri Dergisi 17, sy. 2 (Haziran 2008): 77-85.
EndNote Günay O, Öncel ÜN, Erdoğan Ü, Güneri E, Tendoğan M, Uğur A, Başaran OU (01 Haziran 2008) LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNDE DURUMLUK VE SÜREKLİ ANKSİYETE DÜZEYİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER. Sağlık Bilimleri Dergisi 17 2 77–85.
IEEE O. Günay, “LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNDE DURUMLUK VE SÜREKLİ ANKSİYETE DÜZEYİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER”, JHS, c. 17, sy. 2, ss. 77–85, 2008.
ISNAD Günay, Osman vd. “LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNDE DURUMLUK VE SÜREKLİ ANKSİYETE DÜZEYİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER”. Sağlık Bilimleri Dergisi 17/2 (Haziran 2008), 77-85.
JAMA Günay O, Öncel ÜN, Erdoğan Ü, Güneri E, Tendoğan M, Uğur A, Başaran OU. LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNDE DURUMLUK VE SÜREKLİ ANKSİYETE DÜZEYİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER. JHS. 2008;17:77–85.
MLA Günay, Osman vd. “LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNDE DURUMLUK VE SÜREKLİ ANKSİYETE DÜZEYİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER”. Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 17, sy. 2, 2008, ss. 77-85.
Vancouver Günay O, Öncel ÜN, Erdoğan Ü, Güneri E, Tendoğan M, Uğur A, Başaran OU. LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNDE DURUMLUK VE SÜREKLİ ANKSİYETE DÜZEYİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER. JHS. 2008;17(2):77-85.