Sinir sisteminin yüksek fonksiyonlarından biri olan
öğrenme; sosyal ve fiziksel çevre ve fizyolojik koşullardaki
değişikliklerden etkilenir. Çeşitli vitaminlerin öğrenme
üzerine etkilerini araştıran birçok çalışma bulunmaktadır.
Özellikle antioksidan etkili vitaminlerin, değişik nedenlerle
öğrenmede meydana gelen bozuklukları düzelttiği
bildirilmekte ise de bu konuda çelişkili bazı bilgiler
bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı yavru erkek sıçanlarda
30 gün süreyle uygulanan vitamin E’nin yer bulma
öğrenmesine olan etkisini araştırılmaktadır. Bu amaçla 30
adet, yavru erkek Wistar Albino sıçan; vitamin E, çözücü
kontrol ve kontrol grubu olmak üzere eşit sayıda sıçan
bulunan üç gruba ayrıldı. Vitamin E grubuna 40 mg/kg/gün E
vitamini, çözücü kontrol grubuna 0.34 ml/kg/gün zeytinyağı
30 gün boyunca günde 1 kez intraperitonal olarak uygulandı.
Uygulamaların sonrasında sıçanların Morris su tankındaki
sabit platformu yüzerek bulma yetenekleri, ardışık 3 gün
öğrenme fazı, dördüncü gün test fazı ve 5. günün 5.
denemesinde platformsuz havuzda reversal öğrenme fazı
olarak test edildi sıçanlara test için her bir günde 30 dakika
ara ile toplam dört yüzme yaptırıldı.. Testlerin
değerlendirilmesi için sıçanların platformu bulma süreleri ve
platformlu yarı alanda geçirdikleri sürenin toplam sürenin
yüzdesi cinsinden değerleri belirlenip istatistiksel olarak
analiz edildi. Bulguların grup içi günler arası
karşılaştırmalarında farklılık anlamlı bulundu (p<0.05). Bu
bulguya dayanarak uygulanan 3 günlük öğrenme
periyodunun yeterli olduğu düşünüldü. Gruplar arası fark ise
anlamsız bulundu (p>0.05). Sonuç olarak çalışmamızda; kısa
süreli E vitamini uygulamasının yavru erkek sıçanlarda yer
bulma öğrenmesiyle ilgili bilişsel işlevler üzerinde herhangi
bir etkisinin olmadığı belirlendi. Vitamin E”nin öğrenme
üzerindeki etkisinin uygulama dozu ve süresi ile ilişkili
olabileceği kanısına varıldı.
Learning that a high function of neural
system influenced variation of physiological conditions,
social and physical environmental conditions. There are
many studies on effects of vitamins on learning.
especially ; it is reported that the vitamins which in
order to effective antioxidant prevented deficits of
learning. İn the present study the influence of vitamin E
intake on spatial learning of male juvenile rats duration
of 30 days has been investigated. For this purpose, total
of 30 male juvenile Wistar albina rats aged 28 days
were divided into 3 equal groups. Solving control group
0,34 ml/kg/day olive oil, vitamin E group 40 mg/kg/day
vitamin E were treated for 30 days with a single daily
intraperitoneal injections. After injections rats were
tested for their ability to find the location of platform in
the Morris water maze (spatial learning) , 3 days
learning phase, fourth day in fifth trial tested phase and
fifth day reversal learning is without platform pool too.
Each days were done daily four swimming interval 30
minute. The time spent to find the platform and the time
spent in half area of the tank including the platform in a
value representing the percentage in the total time were
compared statistically. There was meaningful difference
compaired of training within groups (p<0,05) and all
groups increased learning performance. There was
significant difference between groups.(p>0,05). These
results indicate that the short period supplementation
with vitamin E has not improved cognitive function
interested in spatial learning in the male juvenile rats. It
was concluded that the effect of vitamin E intake on
learning is related with the tried duration of vitamin E
and dose injection.
Diğer ID | JA22MM26FU |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2008 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 17 Sayı: 1 |