BibTex RIS Kaynak Göster

ÇORUM İLİ KARGI İLÇESİNDE ÖĞRENİM GÖREN 12 – 17 YAŞ ARASINDAKİ ÖĞRENCİLERDE ÖZSAYGI VE DEPRESYON

Yıl 2012, Cilt: 21 Sayı: 1, 20 - 29, 01.03.2012

Öz

Bu çalışmada, 12–17 yaş arasındaki öğrencilerde özsaygı ve depresyon düzeylerinin ve bunları etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2009 yılında Çorum İline bağlı Kargı İlçe merkezinde bulunan ilköğretim okulları ve liselerde yürütülmüştür. Araştırma bölgesindeki ilköğretim okullarının 6 – 8. sınıflarında ve liselerin 9–11. sınıflarında okuyan 823 öğrencinin tamamının araştırma kapsamına alınması planlanmış, toplam 622 öğrenci ile ilgili veriler değerlendirmeye alınmıştır. Veriler anket formu, “Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği” ve “Coopersmith Özsaygı Envanteri” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, Tek Yönlü Varyans Analizi (Post Hoc-Tukey testi) ve unpaired t testi, Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma kapsamına alınan öğrencilerin % 47.7’si kız, % 52.3’ü erkektir. Öğrencilerin % 73.0’ü ilköğretimin orta kademesinde, % 27.0’si liselerde eğitim görmektedir. Öğrencilerin aileleri ile yaşadıkları sorunların başında ders çalışma konusu gelmektedir. Araştırma grubunda ortalama depresyon puanı 13.3±7.3 ve ortalama özsaygı puanı 33.3±8.1 olarak bulundu. Anne–babanın öğrenim düzeyi, kardeş sayısı, doğum sırası, ailenin ekonomik durumu öğrencinin arkadaşlarıyla ilişkisi, algılanan sağlık durumu, algılanan ağırlık durumu ve ağırlığından memnun olma durumunun, öğrencilerin depresyon ve özsaygı puanlarını önemli ölçüde etkilediği saptanmıştır. Baskıcı tutum sergileyen ailelerin çocuklarında depresyon puanları yüksek, öz saygı puanları düşük bulunmuştur. Özsaygı ve depresyon puanları arasında negatif yönde güçlü bir ilişki bulunmuştur. Okullarda, rehberlik ve danışmanlık hizmetleri daha etkili hale getirilerek, öğrencilerin özsaygı düzeyleri güçlendirilmeli ve depresyon şüphesi olan öğrencilerin hekime başvurması sağlanmalıdır

Kaynakça

  • Güçray S. Özsaygı envanterinin geçerlik ve güvenirliği. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fa- kültesi Dergisi 1993; 1: 31–42.
  • Arslantaş D, Ünsal A, Metintaş S, Tözün M, Toker S. Eskişehir ili kırsal alanında 10–15 yaş grubu öğrencilerde depresyon. Osmangazi Tıp Dergisi 2007; 29: 77–84.
  • Çevik G, Atıcı M. Lise 3. sınıf öğrencilerinin benlik saygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Der- gisi, 2009; 6: 339–352.
  • Çetinkaya S, Arslan S, Nur N ve ark. Sivas il merkezinde sosyoekonomik düzeyi farklı üç ilköğretim okulu öğrencilerinin depresyon dü- zeyi. New Symposium Journal 2008; 46: 99– 104.
  • Çetinkaya S, Arslan S, Nur N ve ark. Sivas il merkezinde sosyo-ekonomik düzeyi farklı üç ilköğretim okulu öğrencilerinin benlik saygısı düzeyi. Klinik Psikiyatri 2006; 9: 116–122.
  • Özmen E, Özmen D, Dündar DE. Yoksullu- ğun ergenlerin ruh sağlığına etkileri. Türki- ye’de Psikiyatri 2008; 10: 39–46.
  • Aylaz R, Kaya B, Dere N, Karaca Z, Bal Y. Sağlık yüksekokulu öğrencileri arasındaki depresyon sıklığı ve ilişkili etmenler. Anadolu Psikiyatri Dergisi 2007; 8: 46–51.
  • Erbil N, Divan Z, Önder P. Ergenlerin benlik saygısına ailelerinin tutum ve davranışlarının etkisi. Aile ve Toplum Dergisi, 2006; 3: 7–15.
  • Eskin M, Ertekin K, Harlak H, Dereboy Ç. Lise öğrencisi ergenlerde depresyonun yay- gınlığı ve ilişkili olduğu etmenler. Türk Psiki- yatri Dergisi 2008; 19: 382–389.
  • Vingilis E, Wade TJ, Adlaf E. What factors predict students self-rated physical health? J Adolesc 1998; 21: 83–97.
  • Ozmen D, Ozmen E, Ergin D, et al. The association of self-esteem, depression and body satisfaction with obesity among Turkish adolescents. BMC Public Health 2007; 7: 1– 7.

Self-Esteem and Depression Levels Among 12-17 Years old Students in Kargı–Çorum

Yıl 2012, Cilt: 21 Sayı: 1, 20 - 29, 01.03.2012

Öz

In this study, it was aimed to determine self–esteem and depression levels and affecting factors among 12–17 years old students and affecting factors. The study was performed in elementary schools and high schools in Kargı district centre of Çorum in 2009. It was planned to include 823 students who study at the 6 – 8thgrades of the elementary schools and 9 – 11thgrades of the high schools in the study area. The study was completed with 622 students. The data were collected with a questionnaire, Children Depression Scale and Coopersmith Self-Esteem Inventory. One-way ANOVA (post hoc Tukey), independent samples t test and Pearson correlation analysis were used for statistical analyses.Of the study group, 47.7 % were female and 52.3 % of were male, 73.0 % were attending at junior elementary schools and 27.0 % at high schools. It was found out that the most prevalent problem between the students and their parents was studying. The mean depression score of the study group was found 13.3±7.3 and the mean self–esteem score 33.3±8.1. It was established that education level of the parents, number of siblings, birth order, economic level of the family, relations with the friends, perceived health status, perceived body weight status and weight satisfaction have affected self–esteem and depression levels significantly. Children living in pressurizing families had high depression and low selfesteem levels. A strong negative correlation was found between self – esteem and depression scores.The guidance and counselling services in the schools should be activated, self–esteem levels of the students should be strengthened and the students having high probability of depression should be encouraged to consult physician

Kaynakça

  • Güçray S. Özsaygı envanterinin geçerlik ve güvenirliği. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fa- kültesi Dergisi 1993; 1: 31–42.
  • Arslantaş D, Ünsal A, Metintaş S, Tözün M, Toker S. Eskişehir ili kırsal alanında 10–15 yaş grubu öğrencilerde depresyon. Osmangazi Tıp Dergisi 2007; 29: 77–84.
  • Çevik G, Atıcı M. Lise 3. sınıf öğrencilerinin benlik saygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Der- gisi, 2009; 6: 339–352.
  • Çetinkaya S, Arslan S, Nur N ve ark. Sivas il merkezinde sosyoekonomik düzeyi farklı üç ilköğretim okulu öğrencilerinin depresyon dü- zeyi. New Symposium Journal 2008; 46: 99– 104.
  • Çetinkaya S, Arslan S, Nur N ve ark. Sivas il merkezinde sosyo-ekonomik düzeyi farklı üç ilköğretim okulu öğrencilerinin benlik saygısı düzeyi. Klinik Psikiyatri 2006; 9: 116–122.
  • Özmen E, Özmen D, Dündar DE. Yoksullu- ğun ergenlerin ruh sağlığına etkileri. Türki- ye’de Psikiyatri 2008; 10: 39–46.
  • Aylaz R, Kaya B, Dere N, Karaca Z, Bal Y. Sağlık yüksekokulu öğrencileri arasındaki depresyon sıklığı ve ilişkili etmenler. Anadolu Psikiyatri Dergisi 2007; 8: 46–51.
  • Erbil N, Divan Z, Önder P. Ergenlerin benlik saygısına ailelerinin tutum ve davranışlarının etkisi. Aile ve Toplum Dergisi, 2006; 3: 7–15.
  • Eskin M, Ertekin K, Harlak H, Dereboy Ç. Lise öğrencisi ergenlerde depresyonun yay- gınlığı ve ilişkili olduğu etmenler. Türk Psiki- yatri Dergisi 2008; 19: 382–389.
  • Vingilis E, Wade TJ, Adlaf E. What factors predict students self-rated physical health? J Adolesc 1998; 21: 83–97.
  • Ozmen D, Ozmen E, Ergin D, et al. The association of self-esteem, depression and body satisfaction with obesity among Turkish adolescents. BMC Public Health 2007; 7: 1– 7.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA75UU38FF
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gülay Yılmazel Bu kişi benim

Osman Günay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2012
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 21 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmazel, G., & Günay, O. (2012). ÇORUM İLİ KARGI İLÇESİNDE ÖĞRENİM GÖREN 12 – 17 YAŞ ARASINDAKİ ÖĞRENCİLERDE ÖZSAYGI VE DEPRESYON. Sağlık Bilimleri Dergisi, 21(1), 20-29.
AMA Yılmazel G, Günay O. ÇORUM İLİ KARGI İLÇESİNDE ÖĞRENİM GÖREN 12 – 17 YAŞ ARASINDAKİ ÖĞRENCİLERDE ÖZSAYGI VE DEPRESYON. JHS. Mart 2012;21(1):20-29.
Chicago Yılmazel, Gülay, ve Osman Günay. “ÇORUM İLİ KARGI İLÇESİNDE ÖĞRENİM GÖREN 12 – 17 YAŞ ARASINDAKİ ÖĞRENCİLERDE ÖZSAYGI VE DEPRESYON”. Sağlık Bilimleri Dergisi 21, sy. 1 (Mart 2012): 20-29.
EndNote Yılmazel G, Günay O (01 Mart 2012) ÇORUM İLİ KARGI İLÇESİNDE ÖĞRENİM GÖREN 12 – 17 YAŞ ARASINDAKİ ÖĞRENCİLERDE ÖZSAYGI VE DEPRESYON. Sağlık Bilimleri Dergisi 21 1 20–29.
IEEE G. Yılmazel ve O. Günay, “ÇORUM İLİ KARGI İLÇESİNDE ÖĞRENİM GÖREN 12 – 17 YAŞ ARASINDAKİ ÖĞRENCİLERDE ÖZSAYGI VE DEPRESYON”, JHS, c. 21, sy. 1, ss. 20–29, 2012.
ISNAD Yılmazel, Gülay - Günay, Osman. “ÇORUM İLİ KARGI İLÇESİNDE ÖĞRENİM GÖREN 12 – 17 YAŞ ARASINDAKİ ÖĞRENCİLERDE ÖZSAYGI VE DEPRESYON”. Sağlık Bilimleri Dergisi 21/1 (Mart 2012), 20-29.
JAMA Yılmazel G, Günay O. ÇORUM İLİ KARGI İLÇESİNDE ÖĞRENİM GÖREN 12 – 17 YAŞ ARASINDAKİ ÖĞRENCİLERDE ÖZSAYGI VE DEPRESYON. JHS. 2012;21:20–29.
MLA Yılmazel, Gülay ve Osman Günay. “ÇORUM İLİ KARGI İLÇESİNDE ÖĞRENİM GÖREN 12 – 17 YAŞ ARASINDAKİ ÖĞRENCİLERDE ÖZSAYGI VE DEPRESYON”. Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 21, sy. 1, 2012, ss. 20-29.
Vancouver Yılmazel G, Günay O. ÇORUM İLİ KARGI İLÇESİNDE ÖĞRENİM GÖREN 12 – 17 YAŞ ARASINDAKİ ÖĞRENCİLERDE ÖZSAYGI VE DEPRESYON. JHS. 2012;21(1):20-9.