This research was done to identify the participation and non-participation reasons of future mother and father in pregnancy school. The research was done in descriptive type. The sample included 100 couples. “Future Mother Information Form” and “Future Father Information Form” were used in data collection. Descriptive statistics and chi-square analysis were used in data analysis. It was established that the future fathers applied to the pregnancy school for reasons such as parenthood (25%), supporting partner (25%) and receiving information about the whole process. It was also established that future mothers mostly applied to the pregnancy school for delivery fear (26.5%) and to receive information about the whole process (26.5%). It was found that the future mothers with non-participation in the pregnancy school had reason such as program not hearing about it (20.7%). 50.6% of the future fathers stated that they did not attend the pregnancy school because of their heavy workloads. The participants’ attendance was found statistically significant in terms of the grounds of participation and non-participation in the pregnancy school (p<0.05). It was discovered that participants in the pregnancy school was not substantial and future husbands did not have sufficient knowledge about the pregnancy school.
Araştırma anne ve baba adaylarının gebe okuluna katılma ve katılmama nedenlerinin belirlenmesi amacıyla yapıldı. Araştırma, tanımlayıcı tipte gerçekleştirildi. Örnekleme 100 çift alındı. Verilerin toplanmasında “Anne Adayı Bilgi Formu” ve” Baba Adayı Bilgi Formu” kullanıldı. Analizde tanımlayıcı istatistikler ve ki-kare analizi kullanıldı. Gebe okuluna katılan baba adaylarının ebeveynlik (%25), eşe destek olmak (%25) ve tüm süreçle ilgili bilgi almak (%25) amacıyla gebe okuluna başvurduğu belirlendi. Gebe okuluna katılan anne adayları ise, çoğunlukla doğum korkusu (%26.5) ve tüm süreçle ilgili bilgi almak (%26.5) için gebe okuluna katıldığı belirlendi. Gebe okuluna katılmayan anne adaylarının %20.7’si uygulamayı duymadığı için gebe okuluna katılmadığı belirlendi. Baba adaylarının %50.6’sı iş yoğunluğu nedeniyle gebe okuluna katılmadığını bildirdi. Katılımcıların gebe okuluna katılma durumu, katılma ve katılmama nedenleri bakımından istatistiksel açıdan anlamlı olduğu saptandı (p<0.05). Katılımcıların çoğunlukla gebe okuluna katılmadığı ve gebe okulu hakkında yeterli bilgi sahibi olmadığı belirlendi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Nisan 2021 |
Gönderilme Tarihi | 4 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 30 Sayı: 1 |