Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN GÖZÜNDEN STOMA DENEYİMİ

Yıl 2021, Cilt: 30 Sayı: 1, 74 - 78, 09.04.2021
https://doi.org/10.34108/eujhs.771380

Öz

Bu araştırmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin gerçek stoma açıklığı olmadan, bir stoma seti ile 24 saatlik deneyimlerini incelemektir. Araştırmada nitel yöntemlerden fenomolojik yöntem kullanıldı. Örneklemi, araştırmaya katılmayı kabul eden öğrencilerden benzeşik örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiş 12 öğrenci oluşturdu. Stoma yeri anatomik değerlendirme yoluyla işaretlendikten sonra, o bölgenin üzerine stoma adaptörü yapıştırıldı. 40 cc musluk suyu doldurulmuş stoma torbası adaptöre yerleştirildi. 24 saat sonra stoma seti araştırmacı tarafından gözlemlenerek öğrenciler tarafından çıkarıldı. Stoma seti ile geçirdikleri süreç boyunca deneyim ve duygularını öğrenmek için öğrenciler tek tek görüşme odasına alındı. Araştırma verilerinin toplanmasında öğrenci tanıtım formu ve yarı yapılandırılmış soru formu kullanıldı. Görüşmeler ortalama 30 dakika sürdü. Görüşmelerin ses kayıtları araştırmacılar tarafından çözümlenmek üzere belgelendi. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanıldı. Araştırmaya katılan öğrenciler aynı döneme kayıtlı olup, yaşları 20-21 arası, 7 si kız 5’i erkek öğrenciydi. Verilerin içerik analizi doğrultusunda stoma torbası takılan öğrenci hemşirelerin deneyimlerine ilişkin bulgular, güçlükler ana teması altında, günlük yaşam aktivitelerinde zorlanma, fiziksel harekette zorlanma, uykusuzluk, dini ibadetleri yerine getirmede zorlanma olarak belirlendi. Sonuç olarak; stoma seti ile 24 saat geçiren öğrenciler, stomalı bireylerin yaşadıkları bazı sorunları deneyimlemişlerdir. Öğrencilerin stomalı hastalara empati yapabilmesi açısından benzer deneyimler yaşayabilecekleri öğrenme ortamlarının oluşturulması önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • 1. Akın Korhan E, Yıldırım D, Özçi̇ftçi̇ S, Tokem Y. Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin palyatif bakımda ilk klinik uygulama deneyimleri Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;6(1):1-6. doi: 10.30934/kusbed.568973.
  • 2. Yıldırım D, Zülfünaz Ö, Kocaağalar E, Bölüktaş R. Eğitimde inovasyon: Sağlık eğitiminde simülasyon kullanımı. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi. 2019;14(1):33-41.
  • 3. Aydoğan S. Ethical problems of nursing students related to acquisition of clinical skills. Turkish Journal of Bioethics. 2016;3(2):120-3. doi: 10.5505/tjob.2016.76476.
  • 4. Göri̇ş S, Bi̇lgi̇ N, Korkut Bayındır S. Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2014;1(2):25-9.
  • 5. Akın Korhan E, Tokem Y, Uzelli Yılmaz D, Dilemek H. Hemşirelikte psikomotor beceri eğitiminde video destekli öğretim ve OSCE uygulaması: Bir deneyim paylaşımı. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2016;1(1):35-7.
  • 6. Bahar A. Temel hemşirelik becerisi eğitiminde bir yenilik: Web tabanlı. Anadolu Hemşirelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;18(4):311-04.
  • 7. Mete S, Uysal N. Hemşirelik mesleksel beceri laboratuarındaki psikomotor beceri eğitiminin öğrenci ve eğiticiler tarafından değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 2010;12(2):28-38.
  • 8. Şendir M, Doğan P. Hemşirelik eğitiminde simülasyonun kullanımı: Sistematik inceleme. 2015.
  • 9. Akalın A, Şahin S. Simülasyona dayalı hemşirelik eğitiminde kuramlar. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2019;6(1):136-43. doi: 10.17681/hsp.409068
  • 10. Arpacı P, Özmen D. Levels of nursing students and the relationship between altruism and empathic tendencies. HEAD. 2014;11(3):51-7.
  • 11. Kolb D. The Kolb learning style inventory: Hay Resources Direct Boston, MA; 2007.
  • 12. Kolb D. Experiential learning: Experience as the source of learning and development. 2 ed. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall, Inc.; 2015.
  • 13. Yara Ostomi İnkontinas Hemşireliği Derneği. Videolar 2015 [cited 2015 07.02]. Available from: https://www.yoihd.org.tr/sayfa.aspx?id=118.
  • 14. Aksayan S, Emiroğlu O. Araştırma tasarımı. In: Erefe İ, editor. Hemşirelikte araştırma: İlke süreç ve yöntemleri. İstanbul: Odak Ofset; 2002.
  • 15. Dabirian A, Yaghmaei F, Rassouli M, Tafreshi M. Quality of life in ostomy patients: A qualitative study. Patient Prefer Adherence. 2010;5:1-5. doi: 10.2147/PPA.S14508. PubMed PMID: 21311696.
  • 16. Dorum H, Vural F. Stomada cinsellik neden önemlidir? Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2012;5(4):171-4.
  • 17. Kara B, Aslan F. Investigation of the stoma individuals home first day experience. Turk J Colorectal Dis. 2017;27:117-25.
  • 18. Neuman H, Park J, Fuzesi S, Temple L. Rectal cancer patients' quality of life with a temporary stoma: shifting perspectives. Diseases of the colon and rectum. 2012;55(11):1117-24. Epub 2012/10/10. doi: 10.1097/DCR.0b013e3182686213. PubMed PMID: 23044671.
  • 19. Karaveli̇ S, Özbayır T, Karacabay K. Kolorektal kanser ameliyatı geçiren hastaların ameliyat öncesi ve ameliyat sonrası dönemde yaşadıkları deneyimlerin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;17(2):90-6.
  • 20. Shaffy S, Kaur S, Das K, Gupta R. Physical, nutritional and sexual problems experienced by the patients with colostomy/ileostomy: A qualitative study. Nursing and Midwifery Research Journal. 2012;8(3):210-22.
  • 21. Reed K. Bags and blogs: Creating an ostomy experience for nursing students. Rehabilitation nursing : the official journal of the Association of Rehabilitation Nurses. 2012;37(2):62-5. Epub 2012/03/22. doi: 10.1002/rnj.00011. PubMed PMID: 22434615.

STOMA EXPERIENCES FROM NURSING STUDENTS’ PERSPECTIVE

Yıl 2021, Cilt: 30 Sayı: 1, 74 - 78, 09.04.2021
https://doi.org/10.34108/eujhs.771380

Öz

This study was conducted to determine the 24-hour experiences of nursing students with a stoma set with out an actual stoma opening. The qualitative phenomenological research method was used. The sample consisted of 12 students chosen among from those who had volunteered to participate in and had been determined by using homogeneous sampling. After the stoma was marked via an anatomical examination, a stoma adapter was attached to that area. A 40-ccs-tap water-filled stoma bag was placed in the adapter. After 24 hours, the participants removed the set under supervision. Each participant was invited to share their experiences with the stoma set. Student Information Form and Semi-Structured Interview Form were used to collect the data. Interviews lasted 30 minutes on average. The audio recordings of the interviews were analyzed with the method of content analysis. The participants (age, 20–21 years) were enrolled in the same semester (seven-female, five-male). The findings related to the experiences of participants with a stoma set were determined as difficulties in daily-life activities such as physical movement, insomnia, and religious activities. The participants experienced some problems encountered by stoma patients. To empathize with stoma patients, it is recommended to create learning environments where students can acquire similar experiences.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • 1. Akın Korhan E, Yıldırım D, Özçi̇ftçi̇ S, Tokem Y. Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin palyatif bakımda ilk klinik uygulama deneyimleri Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;6(1):1-6. doi: 10.30934/kusbed.568973.
  • 2. Yıldırım D, Zülfünaz Ö, Kocaağalar E, Bölüktaş R. Eğitimde inovasyon: Sağlık eğitiminde simülasyon kullanımı. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi. 2019;14(1):33-41.
  • 3. Aydoğan S. Ethical problems of nursing students related to acquisition of clinical skills. Turkish Journal of Bioethics. 2016;3(2):120-3. doi: 10.5505/tjob.2016.76476.
  • 4. Göri̇ş S, Bi̇lgi̇ N, Korkut Bayındır S. Hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2014;1(2):25-9.
  • 5. Akın Korhan E, Tokem Y, Uzelli Yılmaz D, Dilemek H. Hemşirelikte psikomotor beceri eğitiminde video destekli öğretim ve OSCE uygulaması: Bir deneyim paylaşımı. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2016;1(1):35-7.
  • 6. Bahar A. Temel hemşirelik becerisi eğitiminde bir yenilik: Web tabanlı. Anadolu Hemşirelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;18(4):311-04.
  • 7. Mete S, Uysal N. Hemşirelik mesleksel beceri laboratuarındaki psikomotor beceri eğitiminin öğrenci ve eğiticiler tarafından değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 2010;12(2):28-38.
  • 8. Şendir M, Doğan P. Hemşirelik eğitiminde simülasyonun kullanımı: Sistematik inceleme. 2015.
  • 9. Akalın A, Şahin S. Simülasyona dayalı hemşirelik eğitiminde kuramlar. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2019;6(1):136-43. doi: 10.17681/hsp.409068
  • 10. Arpacı P, Özmen D. Levels of nursing students and the relationship between altruism and empathic tendencies. HEAD. 2014;11(3):51-7.
  • 11. Kolb D. The Kolb learning style inventory: Hay Resources Direct Boston, MA; 2007.
  • 12. Kolb D. Experiential learning: Experience as the source of learning and development. 2 ed. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall, Inc.; 2015.
  • 13. Yara Ostomi İnkontinas Hemşireliği Derneği. Videolar 2015 [cited 2015 07.02]. Available from: https://www.yoihd.org.tr/sayfa.aspx?id=118.
  • 14. Aksayan S, Emiroğlu O. Araştırma tasarımı. In: Erefe İ, editor. Hemşirelikte araştırma: İlke süreç ve yöntemleri. İstanbul: Odak Ofset; 2002.
  • 15. Dabirian A, Yaghmaei F, Rassouli M, Tafreshi M. Quality of life in ostomy patients: A qualitative study. Patient Prefer Adherence. 2010;5:1-5. doi: 10.2147/PPA.S14508. PubMed PMID: 21311696.
  • 16. Dorum H, Vural F. Stomada cinsellik neden önemlidir? Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2012;5(4):171-4.
  • 17. Kara B, Aslan F. Investigation of the stoma individuals home first day experience. Turk J Colorectal Dis. 2017;27:117-25.
  • 18. Neuman H, Park J, Fuzesi S, Temple L. Rectal cancer patients' quality of life with a temporary stoma: shifting perspectives. Diseases of the colon and rectum. 2012;55(11):1117-24. Epub 2012/10/10. doi: 10.1097/DCR.0b013e3182686213. PubMed PMID: 23044671.
  • 19. Karaveli̇ S, Özbayır T, Karacabay K. Kolorektal kanser ameliyatı geçiren hastaların ameliyat öncesi ve ameliyat sonrası dönemde yaşadıkları deneyimlerin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014;17(2):90-6.
  • 20. Shaffy S, Kaur S, Das K, Gupta R. Physical, nutritional and sexual problems experienced by the patients with colostomy/ileostomy: A qualitative study. Nursing and Midwifery Research Journal. 2012;8(3):210-22.
  • 21. Reed K. Bags and blogs: Creating an ostomy experience for nursing students. Rehabilitation nursing : the official journal of the Association of Rehabilitation Nurses. 2012;37(2):62-5. Epub 2012/03/22. doi: 10.1002/rnj.00011. PubMed PMID: 22434615.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Selda Karaveli Bu kişi benim 0000-0003-2432-546X

Esra Demirarslan 0000-0001-5531-9439

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 9 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 19 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 30 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karaveli, S., & Demirarslan, E. (2021). ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN GÖZÜNDEN STOMA DENEYİMİ. Sağlık Bilimleri Dergisi, 30(1), 74-78. https://doi.org/10.34108/eujhs.771380
AMA Karaveli S, Demirarslan E. ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN GÖZÜNDEN STOMA DENEYİMİ. JHS. Nisan 2021;30(1):74-78. doi:10.34108/eujhs.771380
Chicago Karaveli, Selda, ve Esra Demirarslan. “ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN GÖZÜNDEN STOMA DENEYİMİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi 30, sy. 1 (Nisan 2021): 74-78. https://doi.org/10.34108/eujhs.771380.
EndNote Karaveli S, Demirarslan E (01 Nisan 2021) ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN GÖZÜNDEN STOMA DENEYİMİ. Sağlık Bilimleri Dergisi 30 1 74–78.
IEEE S. Karaveli ve E. Demirarslan, “ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN GÖZÜNDEN STOMA DENEYİMİ”, JHS, c. 30, sy. 1, ss. 74–78, 2021, doi: 10.34108/eujhs.771380.
ISNAD Karaveli, Selda - Demirarslan, Esra. “ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN GÖZÜNDEN STOMA DENEYİMİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi 30/1 (Nisan 2021), 74-78. https://doi.org/10.34108/eujhs.771380.
JAMA Karaveli S, Demirarslan E. ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN GÖZÜNDEN STOMA DENEYİMİ. JHS. 2021;30:74–78.
MLA Karaveli, Selda ve Esra Demirarslan. “ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN GÖZÜNDEN STOMA DENEYİMİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 30, sy. 1, 2021, ss. 74-78, doi:10.34108/eujhs.771380.
Vancouver Karaveli S, Demirarslan E. ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN GÖZÜNDEN STOMA DENEYİMİ. JHS. 2021;30(1):74-8.