Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER BEKLENTİLERİ İLE EMPATİ EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: KKTC ÖRNEĞİ

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 23 - 38, 21.07.2018

Öz

Meslekler; toplumda insanların ihtiyaçları açısından
gerekli hizmetleri sunarken, meslek sahibi bireylerin de üretken oldukları
ölçüde kendilerini değerli ve önemli hissetmelerini sağlarlar
(Yeşilyaprak,2011). Başarılı bir kariyer, toplumda o mesleğe duyulan ihtiyaçlar
kadar bireyin özellikleriyle de bağlantılıdır.
Bu
çalışmada üniversite öğrencilerinin, kariyerleriyle ilgili beklentileri ile
empati yetenekleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Bu amaçla KKTC’deki bir
Vakıf üniversitesine yeni kayıt yaptıran 205 öğrenciye kişisel bilgi formu,
mesleki sonuç beklentisi (Işık,2010) ve empati eğilimleri ölçeği (Ekinci ve
Aybek, 2010) uygulanmıştır. SPSS-23 bilgisayar programı ile analizlerin
yapıldığı çalışmada, normal dağılım gösteren çalışma grubunda istatistiksel
olarak p<.05 düzeyinde bölüm, bursluluk durumu, anne ve babanın işlerine
göre farklılıklar bulunamamış aksine, cinsiyete, ikamet edilen yere ve sahip
olunan kardeş sayısına göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Öğrencilerin
mesleki sonuç beklentileri ile empati eğilimleri arasında  olumlu korelasyonun (p=.000) olması,   üniversiteye yeni başlayan öğrencilerin
kariyerlerinde olumlu gelişmeler bekledikleri şeklinde yordanabilir. 

Kaynakça

  • Atlı, A. (2008). Çocuk yuvaları ve yurtlarında çalışan personelin empatik eğilim düzeylerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Atilla, G. (2007). Erillik / dişilik boyutunun empatik beceri ile ilişkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta. Baldwin, N. N. (1998). The effect of a career development course on the career selfefficacy and vocational identitiy of community college students. (Unpublished Doctoral Thesis) The George Washington University, Washington.
  • Bozkurt, T. ve Özden, M.S., (2010). The relationship between empathetic classroom climate and students’ success, Procedia Social and Behavioral Sciences Journal (Elsevier) (ISSN: 1877-0428), 5 (2010) 231-234.
  • Broderick, S. (2003). Student health, student success. Community College Journal, 74, 10-15.
  • Büyüköztürk,Ş., Çakma, E.K., Akgün,Ö.E., Karadeniz,Ş. Ve Demirel,F. (2011) Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çifçi, S. (2010). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin sanal zorbalık düzeyleri ile empatik eğilim düzeyleri arasındaki ilişki. (Yüksek Lisans Tezi) Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Dolgun, U. (2011). İnsan kaynakları yönetimi, Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Dökmen, Ü. (2004). Sanatta ve günlük yaşamda iletişim çatışmaları ve empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Dökmen, Ü. (2005). İletişim çatışmaları ve empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Eğitim Reformu Girişimi (2018). Erişim Tarihi: 5.4.2018. http://www.egitimreformugirisimi.org/21-yuzyilin-aranan-becerileri/
  • Eryiğit, S. ( 2000). ‘Kariyer Yönetimi’. Kamu-İş Dergisi. Cilt.6, Sayı.1, ss.5-21.
  • Evren,M.(2009). Mesleki grup rehberliğinin ilköğretim okulu sekizinci sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk, mesleki benlik algıları ve mesleki tercihlerine etkisi, Serkan Erkan ve Alim Kaya (Eds.).Grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları, (s: 101-146) Ankara: Pegem Akademi. Folsom, B. L. (2000). The effect of a career development course on college student outcomes. (Unpublished Doctoral Thesis). The Florida State University, Florida.
  • Frank, A., & Kirk, B. (1975). Differences in outcome for user and nonusers of university counseling and psychiatric services: A five-year accountability study. Journal of Counseling Psychology, 22, 252–258.
  • Gürüz, D. ve Eğinli, A.T. (2014). İletişim becerileri. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Harackiewicz, J. M., Barron, K. E., Tauer, J. M., & Elliot, A. J. (2002). Predicting success in college: A longitudinal study of achievement goals and ability measures as predictors of ınterest and performance from freshman year through graduation. Journal of Educational Psychology, 94, 562 –575.
  • Işık, E. (2010). Sosyal Bilişsel Kariyer Teorisi temelli bir grup müdahalesinin üniversite öğrencilerinin kariyer kararı yetkinlik ve mesleki sonuç beklenti düzeylerine etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Adana: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Johnson, D.C. & Smouse, A.D. (1993). Assessing a career planning course: A multidimensional approach. Journal of College Student Development, 34(2), 145-147. Külahoğlu, Ş.(2011). Mesleki geleceğim. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kuzgun, Y. (2000). Rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Okakın, N. (2009). Çalışma yaşamında insan kaynakları yönetimi (2.baskı). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Okakın, N. ve Şakar, M. ( 2011). İnsan kaynakları yöneticisinin el kitabı (1.baskı) İstanbul: Yaklaşım Yayıncılık.
  • Orndorff, R.M. & Herr, E.L. (1996). A comparative study of declared and undeclared college students on career uncertainty and involvement in career development activities. Journal of Counseling & Development, 74(6), 632-639.
  • Özkan, Ş., Namoğlu, N., Işık, M. A., Çakır, O., & Mutlu, T. (2008). İlköğretim fen-teknoloji bilgisi ve matematik öğretiminde fen-teknoloji bilgisi, matematik ve sınıf öğretmenlerinin öz-yeterlik duygusu ve sonuç beklentilerin belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 180, 133-152.
  • Özyürek, R. (2013). Kariyer psikolojik danışmanlığı kuramları, Ankara:Nobel Yayınları.
  • Pinquart, M., Juang, L. P., Silbereisen, R. K. (2003). Self-efficacy and successful school-to-work transition: A longitudinal study. Journal of Vocational Behavior, 63, 329-346.
  • Rehber, E. & Atıcı, M. (2009). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerine göre çatışma çözme davranışlarının incelenmesi. Ç.Ü.Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (1), 323 – 342.
  • Seçer,İ. (2013). SPSS ve LISTREL ile pratik veri analizi. Ankara: Anı Yayınları
  • Soysal, A. (2006). Kariyer yönetiminde yeni strateji arayışları, Çimento İşveren Dergisi, s.4-10.
  • Sullivan, K. R., & Mahalik, J. R. (2000). Increasing Career Self‐Efficacy for Women: Evaluating a Group Intervention. Journal of Counseling & Development, 78(1), 54-62.
  • Tunçer, P. (2012). ‘Değişen insan kaynakları yönetimi anlayışında kariyer yönetimi’, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt.31, Sayı.1, ss.215-218.
  • Ünal, F. (2007). Çocuklarda empatinin gelişimi: Empatinin gelişiminde anne-baba tutumlarının etkisi, Milli Eğitim, Sayı 176, Güz, ss. 134-148.
  • Yeşilyaprak,B., Güngör, A.,ve Kurç,G.(1996) Eğitsel ve Mesleki Rehberlik. Ankara: Varan Matbaası.
  • Yeşilyaprak,B. (2011). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yontar, A. (2013) Sosyal bilgiler programında kazandırılması hedeflenen sorumluluk değeri ve empati becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitisü, Ankara.
  • Zunker, V. G. & Osborn, D. (2002). Using assessment results for career development. California: Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.

CAREER EXPECTATIONS AND EMPATHIC TENDENCIES OF UNIVERSITY STUDENTS: AN EXAMPLE OF NORTHERN CYPRUS

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 23 - 38, 21.07.2018

Öz

Vocations, while providing the necessary services in terms of the needs of individuals in the society, enable professionals to feel valued and important themselves to the extent they are productive (Yeşilyaprak. 2011). A successful career is related to the characteristics of the individual as much as the needs for that profession in society. In this study, the relationship between the career expectations of university students and their empathy skills was examined. For this purpose, a personal information form, a vocational outcome expectation scale (Işık, 2010) and an empathy tendency scale (Ekinci and Aybek, 2010) were applied to 205 students who newly registered to a foundation university in the North Cyprus. Data analyzed with SPSS-23 computer program. In the study group with normal distribution, statistically significant differences on the basis of gender, place of residence and number of siblings whereas no significant differences on the basis of department, scholarship status, jobs of mother and father in the groups were found in the p<.05 level. A positive correlation between the vocational outcome expectations of students and their empathy tendencies (p = .000) can be predicted by the fact that new students at university are expecting positive developments in their careers.

Kaynakça

  • Atlı, A. (2008). Çocuk yuvaları ve yurtlarında çalışan personelin empatik eğilim düzeylerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Atilla, G. (2007). Erillik / dişilik boyutunun empatik beceri ile ilişkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta. Baldwin, N. N. (1998). The effect of a career development course on the career selfefficacy and vocational identitiy of community college students. (Unpublished Doctoral Thesis) The George Washington University, Washington.
  • Bozkurt, T. ve Özden, M.S., (2010). The relationship between empathetic classroom climate and students’ success, Procedia Social and Behavioral Sciences Journal (Elsevier) (ISSN: 1877-0428), 5 (2010) 231-234.
  • Broderick, S. (2003). Student health, student success. Community College Journal, 74, 10-15.
  • Büyüköztürk,Ş., Çakma, E.K., Akgün,Ö.E., Karadeniz,Ş. Ve Demirel,F. (2011) Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çifçi, S. (2010). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin sanal zorbalık düzeyleri ile empatik eğilim düzeyleri arasındaki ilişki. (Yüksek Lisans Tezi) Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Dolgun, U. (2011). İnsan kaynakları yönetimi, Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Dökmen, Ü. (2004). Sanatta ve günlük yaşamda iletişim çatışmaları ve empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Dökmen, Ü. (2005). İletişim çatışmaları ve empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Eğitim Reformu Girişimi (2018). Erişim Tarihi: 5.4.2018. http://www.egitimreformugirisimi.org/21-yuzyilin-aranan-becerileri/
  • Eryiğit, S. ( 2000). ‘Kariyer Yönetimi’. Kamu-İş Dergisi. Cilt.6, Sayı.1, ss.5-21.
  • Evren,M.(2009). Mesleki grup rehberliğinin ilköğretim okulu sekizinci sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk, mesleki benlik algıları ve mesleki tercihlerine etkisi, Serkan Erkan ve Alim Kaya (Eds.).Grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları, (s: 101-146) Ankara: Pegem Akademi. Folsom, B. L. (2000). The effect of a career development course on college student outcomes. (Unpublished Doctoral Thesis). The Florida State University, Florida.
  • Frank, A., & Kirk, B. (1975). Differences in outcome for user and nonusers of university counseling and psychiatric services: A five-year accountability study. Journal of Counseling Psychology, 22, 252–258.
  • Gürüz, D. ve Eğinli, A.T. (2014). İletişim becerileri. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Harackiewicz, J. M., Barron, K. E., Tauer, J. M., & Elliot, A. J. (2002). Predicting success in college: A longitudinal study of achievement goals and ability measures as predictors of ınterest and performance from freshman year through graduation. Journal of Educational Psychology, 94, 562 –575.
  • Işık, E. (2010). Sosyal Bilişsel Kariyer Teorisi temelli bir grup müdahalesinin üniversite öğrencilerinin kariyer kararı yetkinlik ve mesleki sonuç beklenti düzeylerine etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Adana: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Johnson, D.C. & Smouse, A.D. (1993). Assessing a career planning course: A multidimensional approach. Journal of College Student Development, 34(2), 145-147. Külahoğlu, Ş.(2011). Mesleki geleceğim. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kuzgun, Y. (2000). Rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Okakın, N. (2009). Çalışma yaşamında insan kaynakları yönetimi (2.baskı). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Okakın, N. ve Şakar, M. ( 2011). İnsan kaynakları yöneticisinin el kitabı (1.baskı) İstanbul: Yaklaşım Yayıncılık.
  • Orndorff, R.M. & Herr, E.L. (1996). A comparative study of declared and undeclared college students on career uncertainty and involvement in career development activities. Journal of Counseling & Development, 74(6), 632-639.
  • Özkan, Ş., Namoğlu, N., Işık, M. A., Çakır, O., & Mutlu, T. (2008). İlköğretim fen-teknoloji bilgisi ve matematik öğretiminde fen-teknoloji bilgisi, matematik ve sınıf öğretmenlerinin öz-yeterlik duygusu ve sonuç beklentilerin belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 180, 133-152.
  • Özyürek, R. (2013). Kariyer psikolojik danışmanlığı kuramları, Ankara:Nobel Yayınları.
  • Pinquart, M., Juang, L. P., Silbereisen, R. K. (2003). Self-efficacy and successful school-to-work transition: A longitudinal study. Journal of Vocational Behavior, 63, 329-346.
  • Rehber, E. & Atıcı, M. (2009). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerine göre çatışma çözme davranışlarının incelenmesi. Ç.Ü.Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (1), 323 – 342.
  • Seçer,İ. (2013). SPSS ve LISTREL ile pratik veri analizi. Ankara: Anı Yayınları
  • Soysal, A. (2006). Kariyer yönetiminde yeni strateji arayışları, Çimento İşveren Dergisi, s.4-10.
  • Sullivan, K. R., & Mahalik, J. R. (2000). Increasing Career Self‐Efficacy for Women: Evaluating a Group Intervention. Journal of Counseling & Development, 78(1), 54-62.
  • Tunçer, P. (2012). ‘Değişen insan kaynakları yönetimi anlayışında kariyer yönetimi’, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt.31, Sayı.1, ss.215-218.
  • Ünal, F. (2007). Çocuklarda empatinin gelişimi: Empatinin gelişiminde anne-baba tutumlarının etkisi, Milli Eğitim, Sayı 176, Güz, ss. 134-148.
  • Yeşilyaprak,B., Güngör, A.,ve Kurç,G.(1996) Eğitsel ve Mesleki Rehberlik. Ankara: Varan Matbaası.
  • Yeşilyaprak,B. (2011). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yontar, A. (2013) Sosyal bilgiler programında kazandırılması hedeflenen sorumluluk değeri ve empati becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitisü, Ankara.
  • Zunker, V. G. & Osborn, D. (2002). Using assessment results for career development. California: Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ülkü Tosun 0000-0002-7273-2513

Selime Güntaş

Yayımlanma Tarihi 21 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tosun, Ü., & Güntaş, S. (2018). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER BEKLENTİLERİ İLE EMPATİ EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: KKTC ÖRNEĞİ. EUropean Journal of Managerial Research (EUJMR), 2(2), 23-38.

download      18423    18421     18416    18417        18418  18419     18420       18422     download    ojop-index-Categorical-png.png



EUJMR Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Creative Commons Lisansı