Bu çalışmada okul müdürlerinin öğretim liderliği rollerini gerçekleştirme düzeyi öğretmen görüşleri doğrultusunda belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli ile yürütülmüştür. Araştırma 2017-2018 eğitim öğretim yılında Rize’nin Fındıklı, Ardeşen ve Çamlıhemşin ilçelerinde görev yapmakta olan 750 öğretmen içinden uygun örneklem yöntemi kullanılarak seçilen 191 kişi ile yürütülmüştür. Araştırmada veriler, Çakıcı (2010) tarafından geliştirilen “Okul Yöneticilerinin Öğretim Liderliği Gerçekleştirme Düzeyi” ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Ölçek 5’li liket tipi ölçek olup 38 maddeden oluşmaktadır. Ölçek; yönetim becerileri, okul ortamı, eğitim öğretim süreci ve öğretmen geliştirme olmak üzere dört alt boyuttan oluşmaktadır. Ölçeğin güvenilirlik katsayısı uygulama grubu için Cronbach’s Alpha değeri 0,95 olarak bulunmuştur. Verilerin analizinde, Tek yönlü varyans analizi, Kruskal Wallis H testi, frekans ve Mann Whitney- U testi kullanılmıştır.
Okul müdürlerinin öğretim liderliği rollerini yerine getirme düzeyine ilişkin öğretmen görüşlerine göre, yönetim becerileri, okul ortamı, eğitim ve öğretim süreci ile öğretmen geliştirme süreçleri alt boyutlarında ve ölçeğin bütününde ‘çoğu zaman’ olarak ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin demografik değişkenlerine göre görüşleri arasında bir farklılık ortaya çıkmamıştır. Okul yöneticilerinin bilgi ve becerilerini geliştirmek için uzun süreli ve uygulamaya dayalı hizmet içi eğitimler düzenlenmelidir. Okul yöneticileri eğitim yönetimi alanında tezli-tezsiz yüksek lisans yapmaları konusunda teşvik edilmelidir. Bu konuda MEB ile üniversiteler arasında protokol düzenlenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Kabul Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1 |