Eğitim Örgütlerinde Örgütsel Vatandaşlık Davranışları ve İnovasyon Özellikleri ile İlgili Öğretmen Görüşleri (Kosova Örneği)
Yıl 2020,
Cilt: 1 Sayı: 1, 0 - 0, 30.06.2020
Münevver Çetin
Esin Metlilo
Öz
Bu araştırmanın amacı örgütsel vatandaşlık davranışları ve inovasyon özellikleri ile ilgili öğretmen görüşlerini incelemek ve öneriler geliştirmektir. Nitel araştırma yaklaşımlarından olgu bilim desenine sahip bu çalışmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılında Kosova Prizren şehrinde ilk ve ortaokullarda eğitim veren tipik durum örneklemeye uygun olarak belirlenen on beş öğretmenden oluşmaktadır. Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler nitel araştırma yöntemleri doğrultusunda kodlanarak temalar altında toplanmış ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma bulgularına göre öğretmenler örgütsel vatandaşlık davranışları ve inovasyon özellikleri ile ilgili sorumluluklarını şartlar gereği uygulamaya çalıştıklarını ve bu konular üzerinde teşvik edilmenin önemli olduğunu vurgulamaktadırlar.
Kaynakça
- Allison, B. J., Voss, R. S. & Dryer, S. (2001). Students classroom and career success: The role of
organizational citizenship behavior. Journal of Education for Business, 76(2), 282-288.
- Avcı, A. (2015). Örgütsel vatandaşlık davranışları: Kavramsal gelişimi ve eğitimi örgütleri
açısından etkileri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(12-2), 11-26.
- Avcı, E. (2019). İşveren markası algısının örgütsel sessizlik üzerindeki etkisinde örgütsel
vatandaşlık davranışının rolü ve bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Bateman, T. S. & Organ, D. W. (1983). Job satisfaction and good soldier: The relationship between
effect and employee “citizenship”. Academy of Management Journal, 26(4), 587-595.
- Bogler, R., & Somech, A. (2005). Organizational citizenship behavior in school: How does it relate
to participation in decision making? Journal of Educational Administration, 43(5), 420-438.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel
araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Bentley T., (2008). Innovating To Learn, Learning To Innovate, Chapter 9 Open Learning A
Systems-driven Model of Innovation for Education; OECD Centre for Educational Research and Innovation, OECD Publishing.
- Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları nicel ve nitel araştırmanın planlanması
yürütülmesi ve değerlendirilmesi. ( Çev. Edi: H. Ekşi). İstanbul: Edam Yayıncılık.
- Çalış, S. (2019). Örgütsel sinizmin örgütsel vatandaşlık davranışı üzerine etkisi (Bir belediye
örneği). İstanbul Esenyurt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Drucker, P. (1985). İnnovation and entrepreneurship. New York: Harper & Row.
- Filnkelstein, M. A. (2006). Dispositional predictors of organizational citizenship Behavior:
Motives, motive fulfillment and role identity. Social Behavior and Personality, 34(6), 603-616.
- Fisher, C.D. (1980). On the dubious wisdom of expecting job satisfaction to correlate with
performance. Academy of Management Journal, 5, 607-612.
- Hoy, W. K. & Miskel C. G. (2010). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama (Çev. Turan
S.). Ankara:Nobel Yayınları.
- Niehoff, B.P. & MOORMAN, R.H. (1993). Justice as a mediator of the relationship between
methods of monitoring and organizational citizenship behavior. Academy of Managemenet Journal, 36, 527-556.
- Nguni, S., Sleegers, P., & Denessen, E. (2006). Transformational and transactional leadership
effects on teachers’ job satisfaction, organizational commitment, and organizational
citizenship behavior in primary schools: The Tanzanian case. School Effectiveness and School Improvement, 17(2), 145-177.
- Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2017). Örgütsel Davranış (Çev. Ed: İnci Erdem). Ankara: Nobel
Yayıncılık
- Kabasin, O. (2019). Öğretmenlerin psikolojik sermaye ile örgütsel vatandaşlık davranışı algıları
arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
- Karaaslan, A., Özler, E, D. & Kulaklıoğlu, A. S. (2009). Örgütsel vatandaşlık ve bilgi paylaşımı
arasındaki ilişkiye yönelik bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İ. İ. B. F. Dergisi, (5-2), 24-45.
- Karaaslan, A., D.E. Özler ve A.S. Kulaklıoğlu (2009). Örgütsel vatandaşlık davranışı ve bilgi
paylaşımı arasındaki ilişkiye yönelik bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi. 11(2) 135-160.
- Kärkkäinen, K., (2012). Bringing about curriculum innovations”, OECD Education Working
Papers,(82), OECD Publishing.
- Keleş, Y. Pelit E. (2009).Otel işletmesi iş görenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları:
İstanbul’daki beş yıldızlı otel işletmelerinde bir araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi,(5-2), 24-45.
- Lunenburg, F. C., & Ornstein A. C. (2013). Eğitim yönetimi (Çev. Arastaman, G.). Ankara: Nobel
Yayınları.
- Lubienski C. (2009) Do Quasi-markets foster innovation in education?: A Comparative
perspective. OECD Education Working Papers, (25), OECD Publishing.
- Looney J. W. (2009) Assessment and innovation in education, OECD Education Working Papers,
(24), OECD Publishing.
- Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Paine J. B., & Bachrach, D. G. (2000). Organizational
citizenship behaviors: A critical review of the theoretical and empirical literature and
suggestions for future research. Journal of Management, 26(3), 513-563.
- Organ, D.W. (1997). Organizational citizenship behaviour: It’s construct clean-up time. Journal
Of Human Performance. 10(2), 85-92.
- Oğuz, E. (2011). Öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları ile yöneticilerin liderlik stilleri
arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(3), 377-403.
- Özdevecioğlu, M. (2003). Örgütsel vatandaşlık davranışı ile üniversite öğrencilerinin bazı
demografik özellikleri ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin belirlenmesine yönelik
bir araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (20), 117-135.
- Selçuk, Ş. (2018). Özel ortaöğretim kurumlarında yöneticilerin inovasyon yeterlilikleri ile örgütsel
imaj algısı ilişkisi (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Slaughter, J. (1997). Organizational citizenship behavior: discussion, review and reformulation.
Paper Presented at the Academy of Management Conference, Boston.
- Williams, L. & Anderson, S. E. (1991). Job satisfaction and organizational commitment its
predictors of organizational citizenship and ın-role behaviors. Journal of Management, 17(3), 601-617.
- Ünüvar, T. G. (2006). An integrative model of job characteristics, job satisfaction, organizational
commitment, andorganizational citizenship behavior (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin
Yayıncılık.