Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİR KAMU YÖNETİCİSİ OLARAK OKUL YÖNETİCİLERİNİN ŞİDDET OLAYLARININ ÇÖZÜMLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 55 - 73, 27.12.2021

Öz

Bu araştırmada Bursa ilinde resmi liselerde öğrenci, öğretmen, yönetici ve veli boyutunda yaşanan şiddet olaylarına yönelik alınan önlemler, izlenecek stratejiler konusunda okul yöneticilerinin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırma örneklemi 54 resmi lise yöneticisinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, il genelinde 54 okul yöneticisi ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Veriler kategorisel içerik analizi ve frekans analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına dayalı olarak sonuçlar elde edilmiştir. Mesleki ve teknik anadolu lisesinde okullarda şiddetin önlenmesine yönelik olarak yöneticilerin öğrencilerden ve öğretmenlerden beklentilerinin daha fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Tüm okul türlerinde okulun fiziki koşullarına yönelik olarak ders dışı etkinlik alanları sunulmalı ve okullar yaşam alanı haline gelmeli önerilerinin daha yoğun olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aktaş, A. (2019). Sınıf yönetiminde sınıf içi disiplin sorunları ve çözüm yöntemleri konusunda yönetici ve öğretmen görüşleri. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arslan, Y. (2015). Okullarda yaşanan şiddet olaylarının düzey ve dinamiklerini anlamak: Batman Merkez Örneği/Türkiye. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4, 5, 1-17.
  • Atmaca, T. & Öntaş, T. (2014). Velilerin öğretmenlere uyguladığı şiddete yönelik nitel bir araştırma. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 2, 1, 47-62.
  • Avcı, A. (2010). Eğitimde şiddet olgusu lise öğrencilerinde şiddet, saldırganlık ve ahlakî tutum ilişkisi, Küçükçekmece ilçesi örneği. [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Can, Y. (2007). İlköğretim okullarında şiddet (öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin yaklaşımları). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • EARGED (2007). Ortaöğretim okullarında görevli yöneticilerin şiddet konusundaki bilgi ve becerilerine ilişkin mevcut durum analizi. Millî Eğitim Bakanlığı, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED).
  • EARGED (2008). Öğretmenlerin şiddet konusundaki bilgileri, gözlemleri, değerlendirmeleri ve çözüm önerileri. Millî Eğitim Bakanlığı, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED).
  • Elliot, M. (1997). 101 Ways of dealing with bullying. Hodder Childrens' Book.
  • İldeniz, B. (2015). Okullarda şiddetin nedenleri ve önlenmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Jasper, M. A. (1994). Issues in phenomenology for researchers of nursing. Journal of Advanced Nursing, 19, 309- 314.
  • Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis [28 Paragraphs]. Forum Qualitative Sozial for schung / Forum: Qualitative Social Research, 1 (2), Art.20, http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0002204.
  • Miller, S. (2003). Analysis of phenomenological data generated with children as research participants. Nurse Researcher, 10(4), 68-82.
  • Özdere, M. & Terzi, Ç. (2018). Liselerde öğretmene yönelik şiddetin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Niğde ili örneği. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4, 1, 68-88.
  • Özgür, G., Yörükoğlu, G. & Baysan Arabacı, L. (2011). Lise öğrencilerinin şiddet algıları, şiddet eğilim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi - Journal of Psychiatric Nursing, 2, 2, 53-60.
  • Taşar, H. H. (2019). Eğitimde şiddet ve şiddeti azaltma. Erciyes İletişim Dergisi, 6, 2, 899-912. DOI: 10.17680/erciyesiletisim.557870 .
  • Tekeli, A. (2010). Sınıf öğretmenlerinin kullandıkları sınıf yönetimi yaklaşımlarıyla öğrencilerin sınıfta gösterdikleri şiddet (bullying) davranışları arasında ilişki. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yüzer, M. F. (2013). Okullarda şiddetin önlenmesinde güvenlik hizmetlerinin rolü: Okul polisi uygulaması Ankara ili örneği. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Polis Akademisi Güvenlik Bilimleri Enstitüsü.

The Views of School Managers as Public Administrators on the Solutions of Violence Incidents

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 55 - 73, 27.12.2021

Öz

In this study, it is aimed to determine the opinions of school managers about the precautions taken and strategies to be followed against the violence incidents experienced at the level of students, teachers, administrators and parents in public high schools in Bursa. Phenomenological design, one of the qualitative research methods, was used in the study. The research sample consists of 54 official high school managers. A semi-structured interview form developed by the researchers was used as a data collection tool in the study. Interviews were held with 54 school managers. The data were analyzed with categorical content analysis and frequency analysis. Results have been obtained based on the research findings. It has been concluded that managers have higher expectations from students and teachers in order to prevent violence in vocational and technical anatolian high schools. It has been concluded that the suggestions that extracurricular activity areas should be offered for the physical conditions of the school in all school types and that schools should become living spaces are more intense.

Kaynakça

  • Aktaş, A. (2019). Sınıf yönetiminde sınıf içi disiplin sorunları ve çözüm yöntemleri konusunda yönetici ve öğretmen görüşleri. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arslan, Y. (2015). Okullarda yaşanan şiddet olaylarının düzey ve dinamiklerini anlamak: Batman Merkez Örneği/Türkiye. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4, 5, 1-17.
  • Atmaca, T. & Öntaş, T. (2014). Velilerin öğretmenlere uyguladığı şiddete yönelik nitel bir araştırma. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 2, 1, 47-62.
  • Avcı, A. (2010). Eğitimde şiddet olgusu lise öğrencilerinde şiddet, saldırganlık ve ahlakî tutum ilişkisi, Küçükçekmece ilçesi örneği. [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Can, Y. (2007). İlköğretim okullarında şiddet (öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin yaklaşımları). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • EARGED (2007). Ortaöğretim okullarında görevli yöneticilerin şiddet konusundaki bilgi ve becerilerine ilişkin mevcut durum analizi. Millî Eğitim Bakanlığı, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED).
  • EARGED (2008). Öğretmenlerin şiddet konusundaki bilgileri, gözlemleri, değerlendirmeleri ve çözüm önerileri. Millî Eğitim Bakanlığı, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED).
  • Elliot, M. (1997). 101 Ways of dealing with bullying. Hodder Childrens' Book.
  • İldeniz, B. (2015). Okullarda şiddetin nedenleri ve önlenmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Jasper, M. A. (1994). Issues in phenomenology for researchers of nursing. Journal of Advanced Nursing, 19, 309- 314.
  • Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis [28 Paragraphs]. Forum Qualitative Sozial for schung / Forum: Qualitative Social Research, 1 (2), Art.20, http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0002204.
  • Miller, S. (2003). Analysis of phenomenological data generated with children as research participants. Nurse Researcher, 10(4), 68-82.
  • Özdere, M. & Terzi, Ç. (2018). Liselerde öğretmene yönelik şiddetin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Niğde ili örneği. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4, 1, 68-88.
  • Özgür, G., Yörükoğlu, G. & Baysan Arabacı, L. (2011). Lise öğrencilerinin şiddet algıları, şiddet eğilim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi - Journal of Psychiatric Nursing, 2, 2, 53-60.
  • Taşar, H. H. (2019). Eğitimde şiddet ve şiddeti azaltma. Erciyes İletişim Dergisi, 6, 2, 899-912. DOI: 10.17680/erciyesiletisim.557870 .
  • Tekeli, A. (2010). Sınıf öğretmenlerinin kullandıkları sınıf yönetimi yaklaşımlarıyla öğrencilerin sınıfta gösterdikleri şiddet (bullying) davranışları arasında ilişki. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yüzer, M. F. (2013). Okullarda şiddetin önlenmesinde güvenlik hizmetlerinin rolü: Okul polisi uygulaması Ankara ili örneği. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Polis Akademisi Güvenlik Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muammer Değirmendere 0000-0002-6617-3946

Halime Güngör 0000-0002-3283-1250

Suat Gürbüz 0000-0002-5080-2605

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Kabul Tarihi 26 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Değirmendere, M., Güngör, H., & Gürbüz, S. (2021). The Views of School Managers as Public Administrators on the Solutions of Violence Incidents. Eğitim Yönetimi Ve Politikaları Dergisi, 2(2), 55-73.