The purpose of this research is to detect the unequal behavior of school administrators towards different generations of teachers and to identify the reasons and effects of these unequal behaviors. The phenomenology pattern, which is one of the qualitative research designs, was used in the research. Participants consist of 18 teachers selected from purposeful sampling using the maximum diversity technique. Data were collected using semi-structured interview forms. As a result of the research, the unequal behavior of school administrators compared to teachers who are representatives of different generations was grouped within the framework of two themes: discriminatory and favoritism. According to teachers representing different generations, discriminatory behaviors were seen in preparing the curriculum, inequality in task distribution, different attitudes in keeping watch, putting pressure, not considering the opinions of young teachers and imposing drudgery on them. Favoritist behaviors were seen in providing materials/resources, granting permission, exempting from additional workload, rewarding, including them in projects/competitions, and ignoring mistakes. It has been understood that such discriminatory and favoritism behaviors seen in schools damage teachers' commitment to the school, cause them to become psychologically and professionally worn out, and cause them to want to leave their current school.
School administrator teacher discrimination favoritism generation.
Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin farklı kuşak öğretmenlere eşit olmayan davranışlarını saptamak ve bu eşit olmayan davranışların nedenlerini ve etkilerini tespit etmektir. Araştırma nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Katılımcılar amaçlı örneklem seçiminden maksimum çeşitlilik tekniği ile seçilen 18 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formları ile yapılmıştır. Bulgular içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda okul yöneticilerinin farklı kuşakların temsilcisi olan öğretmenlere göre eşit olmayan davranışlarına ilişkin ayrımcı ve kayırmacı davranışlar olmak üzere iki tema çerçevesinde toplanmıştır. Farklı kuşakların temsilcisi olan öğretmenlere göre ayrımcı davranışlar ders programı hazırlama, görev dağılımı eşitsizliği, nöbet tutmada farklı tutumlar sergilenmesi, baskı kurma, genç öğretmenlerin görüşlerini dikkate almama ve angarya iş yükleme konularında görülmüştür. Kayırmacı davranışlar ise materyal/kaynak sağlama, izin verme, ek iş yükünden muaf tutma, ödüllendirme, proje/yarışmalara dahil etme, hataları görmezden gelme konularında görülmüştür. Okullarda görülen bu tür ayrımcı ve kayırmacı davranışların öğretmenlerin okula bağlılığını zedelediği, psikolojik ve mesleki açıdan yıpranmalarına neden olduğu ve bulundukları okuldan ayrılma isteğine neden olduğu anlaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2 |