Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

‘ÖĞRENCİLERİMİZİN TAKİPÇİSİYİZ’ PROJESİNİN ETKİLİLİĞİ HAKKINDA VELİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 21 - 32, 30.06.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı, ‘öğrencilerimizin takipçisiyiz’ adlı projenin etkiliği hakkında veli görüşlerini almaktır. Proje, okula geç gelmeyi alışkanlık haline getiren ve devamsızlık problemi bulunan öğrencilerin velileriyle iletişime geçilerek okula gelmeme nedenlerini ortaya koymayı ve öğrencilerin okula devamını sağlamayı hedeflemektedir. Çalışma, Tokat ili merkezinde yer alan bir ortaokulda gerçekleştirilmiştir. Proje uygulamasının 1 eğitim-öğretim dönemi uygulanmasının ardından proje hakkında velilerin görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması deseninden yararlanılmıştır. Toplamda 20 velinin görüşünün alındığı görüşme sonuçları velilerin bu uygulamadan memnun olduklarını, devamlılığının sağlanmasını istediklerini ortaya koymaktadır. Uygulama sayesinde veliler, öğrencilerinin okula karşı ilgilerinin ne seviyede olduğunun saptanabildiğini, okula karşı tutum ve davranışların ortaya konulabildiğini, öğrenci hatalarının bir an önce düzeltilmesinin sağlandığını ve öğretmen-öğrenci ve veli üçgeninde doğru iletişimin kurulabildiğini belirtmişlerdir. Ayrıca veliler bu proje sayesinde okula daha fazla güven duyduklarını ve öğrencilerini daha rahat bir şekilde gönderebildiklerini ifade etmişlerdir. Velilerden biri uygulamayı olumlu bulmakla birlikte telefon yerine yüz yüze iletişimin daha işe yarar olacağını, bu nedenle devamsızlık problemi olan öğrenci velilerinin en azından haftada bir gün okula çağırılıp bu problem hakkında görüşülmesi gerektiğini belirtmiştir. Öğretmenlerin kendilerini, dersleri ve okulu sevdirmelerinin öğrencilerin geç gelme ve devamsızlık problemine bir nebze olsun çözüm olacağı öneriler arasında yer almıştır. Bunun yanı sıra rehberlik servisinin bu konunun üzerinde daha fazla çalışmalar yapması önerilmiştir. Proje hala devam etmekte olup velilerin olumlu görüşlerinin yanı sıra öğrencilerin özürsüz devamsızlıklarında azalma olduğu gözlemlenmiştir. Bu uygulamanın diğer okullarda da uygulanması veya devamsızlık ve geç gelmeyi önlemeye yönelik farklı projelerin ortaya konması öğrencilerin bu problemlerinin çözümü için faydalı olabilecektir.

Kaynakça

  • Aküzüm, C., YavaĢ, T., Tan, Ç. ve Uçar, M. B. (2015). Ġlköğretim kurumu öğrencilerinin devamsızlık ve okul terki nedenleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 167-192.
  • Adıgüzel, A. ve Karadağ, H. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okula ilişkin tutumlarının devamsızlık ve okul başarıları arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 49-66.
  • Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci devamsızlıklarının nedenleri ve devamsızlığın akademik baĢarıya olan etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 129-142.
  • Bahalı, K. ve yolga-Tahiroğlu, A. (2010). Okul reddi: Klinik özellikler, tanı ve tedavi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 2(3), 362-383.
  • Balkıs, M., Arslan, G. ve Duru, E. (2016). The school absenteeism among high school students: contributing factors. Educatıonal Scıences: Theory & Practıce, 16(6), 1819-181
  • Büyüköztürk, ġ., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, ġ. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri, (6.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dube, S. H., ve Orpinas, P. (2009). Understanding excessive school absenteeism as school refusal behavior. Children & Schools, 31(2), 87-95.
  • Guinan, M., McGuckin, M., ve Ali, Y. (2002). The effect of a comprehensive handwashing program on absenteeism in elementary schools. American Journal of Infection Control, 30(4), 217-220.
  • HoĢgörür, V. ve Polat, M. (2015). Ortaokul öğrencilerinin okula devamsızlık nedenleri (Söke ilçesi örneği). MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 25-42).
  • Kearney, C. A. (2008). School absenteeism and school refusal behavior in youth: A contemporary review. Clinical Psychology Review, 28(3), 451-471.
  • Kearney, C. A., ve Bensaheb, A. (2006). School Absenteeism and School Refusal Behavior: A Review and Suggestions for School-Based Health Professionals. Journal of School Health, 76(1), 3-7.
  • Makarova, E. ve Herzog, W. (2013). Hidden school dropout among immigrant studenst: a cross-sectional study. Intercultural Education, 24(6), 559-572.
  • Mallett, C. A. Truancy: It’s not about skipping school. Child and Adolescent Social Work Journal, 33, 337-347.
  • McConnell, B. M. ve Kubina, R. M. (2014). Connecting with families to improve students’ school attendance: A review of the literature. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 58(4), 249-256, DOI: 10.1080/1045988X.2013.821649
  • ÖzbaĢ, M. (2010). Ġlköğretim okullarında öğrenci devamsızlığının nedenleri. Eğitim ve Bilim, 35(156), 32-44.
  • Rençber, B. A. (2012). Üniversite öğrencilerinin akademik baĢarılarını etkileyen faktörler. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 191-198.
  • Rocque, M., Jennings, W. G., Piquero, A. R., Ozkan, T. ve Farrington, D. P. (2017). The Importance of School Attendance: Findings From the Cambridge Study in Delinquent Development on the LifeCourse Effects of Truancy. Crime and Delinquency, 63(5) 592–612.
  • Sheldon, S. B. (2007). Improving student attendance with school, family, and community partnerships. The Journal of Educational Research, 100(5), 267- 275
  • Sheldon, S. B. ve Epstein, J. L. (2004). Getting students to school: using family and community ınvolvement to reduce chronic absenteeism. School Community Journal, 14, 39-56.
  • Silverstein, M. D., Mair, J. E., Katusic, S. K., Wollan, P. C., O’Connell, E., ve Yunginger, J. W. (2001). School attendance and school performance: A population-based study of children with asthma. The Journal of Pediatrics, 139(2), 278-283.
  • Şanlı Kula, K. ve Yıldız, M. (2014). Ġlköğretim okulu 7. ve 8. Sınıf öğrencilerinin devamsızlık nedenleri ile cinsiyet ve sınıf düzeyi arasındaki iliĢkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 251-266.
  • ŞimŞek, H. ve ġahin, S. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okulu bırakma eğilimi ve nedenleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41-72. Wallace, C. M. (2017). Parent/guardian perspectives on chronic absenteeism and the factors that influence decisions to send their children to school. (Dissertation Thesis). Pittsburg: University of Pittsburg.
Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 21 - 32, 30.06.2019

Öz

Kaynakça

  • Aküzüm, C., YavaĢ, T., Tan, Ç. ve Uçar, M. B. (2015). Ġlköğretim kurumu öğrencilerinin devamsızlık ve okul terki nedenleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 167-192.
  • Adıgüzel, A. ve Karadağ, H. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okula ilişkin tutumlarının devamsızlık ve okul başarıları arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 49-66.
  • Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci devamsızlıklarının nedenleri ve devamsızlığın akademik baĢarıya olan etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 129-142.
  • Bahalı, K. ve yolga-Tahiroğlu, A. (2010). Okul reddi: Klinik özellikler, tanı ve tedavi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 2(3), 362-383.
  • Balkıs, M., Arslan, G. ve Duru, E. (2016). The school absenteeism among high school students: contributing factors. Educatıonal Scıences: Theory & Practıce, 16(6), 1819-181
  • Büyüköztürk, ġ., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, ġ. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri, (6.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dube, S. H., ve Orpinas, P. (2009). Understanding excessive school absenteeism as school refusal behavior. Children & Schools, 31(2), 87-95.
  • Guinan, M., McGuckin, M., ve Ali, Y. (2002). The effect of a comprehensive handwashing program on absenteeism in elementary schools. American Journal of Infection Control, 30(4), 217-220.
  • HoĢgörür, V. ve Polat, M. (2015). Ortaokul öğrencilerinin okula devamsızlık nedenleri (Söke ilçesi örneği). MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 25-42).
  • Kearney, C. A. (2008). School absenteeism and school refusal behavior in youth: A contemporary review. Clinical Psychology Review, 28(3), 451-471.
  • Kearney, C. A., ve Bensaheb, A. (2006). School Absenteeism and School Refusal Behavior: A Review and Suggestions for School-Based Health Professionals. Journal of School Health, 76(1), 3-7.
  • Makarova, E. ve Herzog, W. (2013). Hidden school dropout among immigrant studenst: a cross-sectional study. Intercultural Education, 24(6), 559-572.
  • Mallett, C. A. Truancy: It’s not about skipping school. Child and Adolescent Social Work Journal, 33, 337-347.
  • McConnell, B. M. ve Kubina, R. M. (2014). Connecting with families to improve students’ school attendance: A review of the literature. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 58(4), 249-256, DOI: 10.1080/1045988X.2013.821649
  • ÖzbaĢ, M. (2010). Ġlköğretim okullarında öğrenci devamsızlığının nedenleri. Eğitim ve Bilim, 35(156), 32-44.
  • Rençber, B. A. (2012). Üniversite öğrencilerinin akademik baĢarılarını etkileyen faktörler. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 191-198.
  • Rocque, M., Jennings, W. G., Piquero, A. R., Ozkan, T. ve Farrington, D. P. (2017). The Importance of School Attendance: Findings From the Cambridge Study in Delinquent Development on the LifeCourse Effects of Truancy. Crime and Delinquency, 63(5) 592–612.
  • Sheldon, S. B. (2007). Improving student attendance with school, family, and community partnerships. The Journal of Educational Research, 100(5), 267- 275
  • Sheldon, S. B. ve Epstein, J. L. (2004). Getting students to school: using family and community ınvolvement to reduce chronic absenteeism. School Community Journal, 14, 39-56.
  • Silverstein, M. D., Mair, J. E., Katusic, S. K., Wollan, P. C., O’Connell, E., ve Yunginger, J. W. (2001). School attendance and school performance: A population-based study of children with asthma. The Journal of Pediatrics, 139(2), 278-283.
  • Şanlı Kula, K. ve Yıldız, M. (2014). Ġlköğretim okulu 7. ve 8. Sınıf öğrencilerinin devamsızlık nedenleri ile cinsiyet ve sınıf düzeyi arasındaki iliĢkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 251-266.
  • ŞimŞek, H. ve ġahin, S. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okulu bırakma eğilimi ve nedenleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41-72. Wallace, C. M. (2017). Parent/guardian perspectives on chronic absenteeism and the factors that influence decisions to send their children to school. (Dissertation Thesis). Pittsburg: University of Pittsburg.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özge Maviş Sevim Bu kişi benim

Murat Ağar

Engin Zabun

Ramazan Maviş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Maviş Sevim, Ö., Ağar, M., Zabun, E., Maviş, R. (2019). ‘ÖĞRENCİLERİMİZİN TAKİPÇİSİYİZ’ PROJESİNİN ETKİLİLİĞİ HAKKINDA VELİ GÖRÜŞLERİ. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 2(1), 21-32.
AMA Maviş Sevim Ö, Ağar M, Zabun E, Maviş R. ‘ÖĞRENCİLERİMİZİN TAKİPÇİSİYİZ’ PROJESİNİN ETKİLİLİĞİ HAKKINDA VELİ GÖRÜŞLERİ. EYYAD. Haziran 2019;2(1):21-32.
Chicago Maviş Sevim, Özge, Murat Ağar, Engin Zabun, ve Ramazan Maviş. “‘ÖĞRENCİLERİMİZİN TAKİPÇİSİYİZ’ PROJESİNİN ETKİLİLİĞİ HAKKINDA VELİ GÖRÜŞLERİ”. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi 2, sy. 1 (Haziran 2019): 21-32.
EndNote Maviş Sevim Ö, Ağar M, Zabun E, Maviş R (01 Haziran 2019) ‘ÖĞRENCİLERİMİZİN TAKİPÇİSİYİZ’ PROJESİNİN ETKİLİLİĞİ HAKKINDA VELİ GÖRÜŞLERİ. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi 2 1 21–32.
IEEE Ö. Maviş Sevim, M. Ağar, E. Zabun, ve R. Maviş, “‘ÖĞRENCİLERİMİZİN TAKİPÇİSİYİZ’ PROJESİNİN ETKİLİLİĞİ HAKKINDA VELİ GÖRÜŞLERİ”, EYYAD, c. 2, sy. 1, ss. 21–32, 2019.
ISNAD Maviş Sevim, Özge vd. “‘ÖĞRENCİLERİMİZİN TAKİPÇİSİYİZ’ PROJESİNİN ETKİLİLİĞİ HAKKINDA VELİ GÖRÜŞLERİ”. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi 2/1 (Haziran 2019), 21-32.
JAMA Maviş Sevim Ö, Ağar M, Zabun E, Maviş R. ‘ÖĞRENCİLERİMİZİN TAKİPÇİSİYİZ’ PROJESİNİN ETKİLİLİĞİ HAKKINDA VELİ GÖRÜŞLERİ. EYYAD. 2019;2:21–32.
MLA Maviş Sevim, Özge vd. “‘ÖĞRENCİLERİMİZİN TAKİPÇİSİYİZ’ PROJESİNİN ETKİLİLİĞİ HAKKINDA VELİ GÖRÜŞLERİ”. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, c. 2, sy. 1, 2019, ss. 21-32.
Vancouver Maviş Sevim Ö, Ağar M, Zabun E, Maviş R. ‘ÖĞRENCİLERİMİZİN TAKİPÇİSİYİZ’ PROJESİNİN ETKİLİLİĞİ HAKKINDA VELİ GÖRÜŞLERİ. EYYAD. 2019;2(1):21-32.