Küreselleşme ile birlikte
her alanda ortaya çıkan rekabetin yoğunluğu işletmeleri doğrudan
etkilemektedir. İşletmeler bu yoğun rekabet ortamında devamlılıklarını sürdüre
bilmek için örgütsel yapılarını anlamak ve çalışanlarının memnuniyetlerini
arttırmak zorunda kalmışlardır. Personele yönelik olarak yapılan bu çalışmalar
beraberinde birçok kuramında ortaya çıkmasını sağlamıştır. Bu kuramlar örgütün
ve örgüt içerisinde yer alan personelin içsel ve dışsal dinamiklerini
inceleyerek onların iş hazzını arttırma yönünde gelişmişlerdir. İşletmeler
çalışanlarının işten aldıkları hazzı üst seviyede tuttukları sürece kendilerine
karlılığı sağlayan müşterilerin tatminini de arttırabilmektedirler. Artan
müşteri tatmini ise işletmeye doğrudan karlılık sağlayarak rekabet avantajının
oluşmasını sağlamaktadır. Çalışanların işletmelerine karşı beslemiş oldukları
sempati genel olarak örgütsel güven olarak karşımıza çıkmaktadır. Bütün sosyal
ilişkilerin temeli için güven ön koşuldur. Verilen sözlerin ya da vaatlerin
yerine getirilmesi, yönetimdeki şeffaflık, adalet ve eşitlik dengesi,
özdeşleşme, örgüt kültürü, örgüte olan bağlılık, örgütsel vatandaşlık davranışı
örgüte duyulan güveni arttırmaktadır. Çalışanların örgütsel güvenlerinin
artması işletmenin vizyon ve misyonuna ulaşmasında temel öğe olan personel
imkan ve kabiliyetini arttırmanın yanı sıra onların işten algıladıkları haz
anlamında kullanılan iş tatminlerini de arttırmaktadır. İş tatmini bireylerin
mevcut işte kalma ya da farklı bir işletmede iş imkânı aramasını etkilemektir.
İşletmeler için personellerinin devamlı olarak değişmesi örgütsel güvenin
oluşmasının önündeki en büyük engellerden biri olarak görülmektedir. Personel
sirkülâsyonu yeni personelin adaptasyonu, iş veriminin değerlendirilmesi,
kabiliyetlerinin analiz edilmesi, iş verimliliğinin arttırılması gibi hususlar
düşünüldüğünde örgütün var oluşunu doğrudan olumsuz olarak etkilemektedir.
Karlılığı arttıran müşterilerle doğrudan temasta olan çalışanlar tutum ve
faaliyetleri ile işletmeleri doğrudan temsil ettiklerinden personelde ki olası
örgüte kaşı güvensizlik ve iş tatminsizliği işletmeyi olumsuz yönde
etkileyecektir. İşletmeler istikrarlı bir büyüme ve rekabet avantajı oluşturmak
için çalışanlarının örgütsel güven ve iş tatminlerini tespit ederek bunları
arttırmalıdır. Bu doğrultuda yürütülen çalışmada örgütsel güven ve iş tatmini
incelenmiş olup örgütsel güvenin iş tatminine olan etkilerinin araştırılması
amaçlanmıştır. Çalışmanın ilk bölümünde örgütsel güven kavramı açıklanarak
örgütsel güvene etki eden faktörler belirtilmiştir. İkinci kısımda iş tatmini
kavramı üzerinde durulmuş olunup çalışmada son bölümdeyse katılımcılardan edinilen
veriler doğrultusunda ortaya konan hipotezler test edilmiştir. Bu doğrultuda
çalışmanın temel amacı Kastamonu ili ve çevre ilçelerinde yer alan kamu ve özel
bankalarındaki çalışanların algıladıkları örgütsel güven ve iş tatminini
öğrenmektir. Araştırmanın evrenini Kastamonu ili ve ilçelerinde yer alan kamu
ve özel bankalar oluşturmaktadır.
Algılanan örgütsel güven
ve iş tatmininin belirlenmesi amacıyla 16.11.2017-10.01.2018 tarihleri arasında
yüz yüze anket yapılmıştır. Elde edilen verilerin işletmelerin örgütsel güven
ve çalışanlarının iş tatminlerini arttırma kapsamında oluşturulacak
stratejilerin hazırlanmasında fayda sağlayacağı gibi hizmet alanlarında
memnuniyetini arttırarak daha kaliteli hizmetler sunulmasında gerekli olan
analitik bilgilerin tespit edilmesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Mevcut Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 18 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 3 |
The open access statement