Bu çalışmanın amacı sağlık profesyonellerinin yapay zekaya dair görüşlerini metafor analizi yöntemiyle incelemektir. Nitel araştırma modelinin kullanıldığı bu araştırmada olgu bilim deseninden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu hekim, hemşire ve ebelerden oluşan 112 kişilik sağlık personelinden oluşmaktadır. Sağlık profesyonellerinin yapay zekaya ilişkin metaforik algılarını belirlemek amacıyla; (i):“Yapay zekâ denilince aklınıza ilk olarak gelen şey nedir?”, (ii): “Yapay zekâ bir hayvan olsaydı ……………..olurdu, çükü o …………….’dır.”, (iii): “Yapay zekâ bir marka olsaydı ……………..olurdu, çükü o …………….’dır.” , (iv):“Yapay zekâ bir hastalık olsaydı ……………..olurdu, çükü o …………….’dır.” ifadelerinin yer aldığı dört adet yarı yapılandırılmış bir metafor belirleme formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında veri değerlendirme yöntemi olarak içerik analizinden faydalanılmıştır. İlk formda katılımcıların 27, ikincide 28, üçüncüde 30, dördüncüde ise 21 farklı metafor ürettikleri saptanmıştır. İlk formda katılımcıların yapay zekâyı en fazla “Robot”, “Teknoloji” ve “İşsizlik” metaforları ile özdeşleştirdikleri belirlenmiştir. İkinci formda katılımcıların yapay zekâyı bir hayvan olarak; komutlara uyması, eğitilebilir olması, çok akıllı olması gibi özellikleri dolayısıyla en fazla “Köpek” metaforu ile açıkladıkları tespit edilmiştir. Üçüncü formda katılımcıların yapay zekâyı bir marka olarak; hızlı, kaliteli ve devrim gibi olması türünden özellikleri dolayısıyla en fazla “Apple” metaforu ile açıkladıkları tespit edilmiştir. Dördüncü formda katılımcıların yapay zekâyı bir Hastalık olarak; dünyada çok yaygın olması, yayılmaya başladığında zor durması, akıllıca hareket eden sinsi bir hastalık olması gibi özellikleri dolayısıyla en fazla “Kanser” metaforu ile açıkladıkları tespit edilmiştir. Ayrıca katılımcıların yapay zekâya ilişkin algılarının genel olarak olumlu yönde olduğu ve yarıya yakınının bu konunun kendilerini meraklandırdığı tespit edilmiştir.
Teknoloji Yapay Zekâ Robotik Metafor Analizi Sağlık Personeli Technology Artificial Intelligence Robotics Metaphor Analysis Healthcare Personnel
Yok
Yok
Çalışmamıza gönüllü olarak katılım gösteren tüm sağlık çalışanlarına şükranlarımızı sunarız.
The aim of this study is to examine the opinions of health professionals about artificial intelligence by using metaphor analysis method. In this study, in which the qualitative research model was used, the phenomenology design was used. The study group of the research consists of 112 health personnel consisting of physicians, nurses and midwives. In order to determine the metaphorical perceptions of health professionals about artificial intelligence; (i):“What is the first thing that comes to mind when you hear the word artificial intelligence?”, (ii): “If artificial intelligence were an animal, it would be …………….. because it is …………….”, ( iii): “If artificial intelligence were a brand, it would be ………….. because it is ………………….” , (iv): “If artificial intelligence were a disease, it would be ………….. because it is …………..”. Four semi-structured metaphor identification forms were used. Content analysis was used as a data evaluation method within the scope of the research. It was determined that the participants produced 27 different metaphors in the first form, 28 in the second, 30 in the third, and 21 in the fourth. In the first form, it was determined that the participants mostly identified artificial intelligence with the metaphors of "Robot", "Technology" and "Unemployment". In the second form, the participants used artificial intelligence as an animal; It was determined that they mostly explained with the metaphor of "Dog" because of their features such as obeying commands, being trainable, being very smart. In the third form, the participants used artificial intelligence as a brand; It has been determined that they mostly describe it with the metaphor of "Apple" due to its fast, high quality and revolutionary features. In the fourth form, the participants used artificial intelligence as a Disease; It has been determined that they mostly explain it with the metaphor of "Cancer" due to its features such as being very common in the world, being difficult when it starts to spread, and being an insidious disease that acts wisely. In addition, it was determined that the perceptions of the participants about artificial intelligence were generally positive and nearly half of them were curious about this subject.
Technology Artificial Intelligence Robotics Metaphor Analysis Healthcare Personnel
Yok
Teknoloji Yapay Zekâ Robotik Metafor Analizi Sağlık Personeli Technology Artificial Intelligence Robotics Metaphor Analysis Healthcare Personnel
Yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Yok |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Mart 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 1 |
The open access statement