Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

WebQuest Destekli Fen Öğretiminin 6. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı, Eleştirel Düşünme Becerileri ve Teknolojiye Yönelik Tutumlarına Etkisi

Yıl 2022, , 139 - 176, 29.06.2022
https://doi.org/10.56423/fbod.1094208

Öz

Bu araştırma, WebQuest destekli araştırma ve sorgulama yaklaşımının ortaokul 6.sınıf öğrencilerinin fen akademik başarıları, eleştirel düşünme becerileri ve teknolojiye yönelik tutumları üzerindeki etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır. Çalışma, 2021-2022 öğretim yılında, Bursa ilindeki bir ortaokulda öğrenim gören 38 (Deney grubu = 19, Kontrol grubu = 19) 6. sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak, Vücudumuzdaki Sistemler ve Kuvvet ve hareket ünitesi akademik başarı testleri, eleştirel düşünme ölçekleri ve teknolojiye yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde, grupların öntest-sontest farklarının analizi için bağımlı örneklem t-testi; gruplar arasındaki farkın analizi için ise bağımsız örneklem t-testi kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular, WebQuest destekli araştırma ve sorgulama yaklaşımının, deney grubu öğrencilerinin her iki ünitedeki fen akademik başarılarına, eleştirel düşünme becerilerine ve teknolojiye yönelik tutumlarına olan katkısının, programa dayalı öğretimin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinden daha fazla olduğunu göstermektedir. Fen bilimleri konularının öğretiminde WebQuest destekli uygulamalar kullanılabilir.

Kaynakça

  • Abbitt, J., & Ophus, J. (2008). What we know about the impacts of WebQuests: A review of research. AACE Review (formerly AACE Journal), 16(4), 441-456.
  • Akçay, A., ve Şahin, A. (2012). Webquest (Web Macerası) öğrenme yönteminin Türkçe dersindeki akademik başarı ve tutuma etkisi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 33-45.
  • Alshumaimeri, Y. A., & Almasri, M. M. (2012). The effects of using WebQuests on reading comprehension performance of Saudi EFL students. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 11(4), 295-306.
  • Asker, E., Zencirci, İ., ve ASKER, E. (2009). Ağ araştırması (webquest) tasarlayıcılarının bu etkinliklerin hazırlanması sürecine ve Türkiye'de uygulanabilirliklerine ilişkin görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(2), 124-148.
  • Auditor, E., & Roleda, L. (2014). The WebQuest: Its impact on students’ critical thinking, performance, and perceptions in physics. International Journal of Research Studies in Educational Technology, 3(1).
  • Bagiryan, D. (2014). Integration of webquests into esp course curriculum. Pixel (Ed.), ın conference proceedings. The future of education (pp. 430-434). Italy, libreriauniversitaria.it Edizioni.
  • Bahar, S. (2018). Çevre eğitiminde ağ araştırması kullanımının öğrencilerin başarısı üzerindeki etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Balcı, M. (2018). Webquest destekli etkinliklerin öğrencilerin güneş sistemi ünitesindeki başarısına ve astronomiye yönelik tutumuna etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Balcı, A. (2017). WebQuest (Web Macerası) öğrenme yönteminin Türk edebiyatı dersindeki akademik başarıya etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Ballıel, B. (2014). Webquest destekli işbirlikli öğrenme yaklaşımının öğrenme ürünlerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bauer, W. I. (2020). Music Learning Today: Digital Pedagogy For Creating, Performing, And Responding To Music. Oxford University Press.
  • Bayburtlu, B. (2005). Webquest öğretim yönteminin öğrencilerin yaratıcı düşünme beceri ve motivasyon düzeylerine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bayram, D. (2015). Webquest destekli eleştirel düşünme eğitiminin Türk İngilizce öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilim seviyeleri ve İngilizce yazma becerilerine etkileri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Benjamin, A. (2014). Differentiated İnstruction Using Technology: A Guide For Middle & HS Teachers. New York: Routledge.
  • Berezova, L. М., Mudra, S. М., & Yakushko, K. H. (2018). The effect of webquests on the writing and reading performance of university students. Інформаційні технології і засоби навчання, 64(2), 110-118.
  • Bilir, U., ve Özdilek, Z. (2021). Webquest destekli araştırma-sorgulama yaklaşımının ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin güneş sistemi ve tutulmalar ünitesi akademik başarılarına etkisi. S.Z.Genç ve diğerleri (Ed.), Proceedings of The Fourteenth International Congress of Educational Research, (s. 160-168) içinde. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart üniversitesi.
  • Börekci, C. (2010). Bilişim teknolojileri dersi için tasarlanan bir ağ araştırması (Webquest) etkinliğinin öğrenci başarısı üzerine etkisi .(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Buffington, M. L. (2007). Contemporary approaches to critical thinking and the world wide web author(s). Art Education, 60(1), 18-23.
  • Çığrık, E. (2009). İlköğretim 6. sınıf fen öğretiminde webquest tekniğinin öğrenci başarı ve tutumuna etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi, BURSA.
  • Coil, C. (2007). Successful teaching in the differentiated classroom. USA: Pieces of Learning.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları: Nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi. İstanbul: Edam Yayıncılık.
  • Demir, M.K. (2006a). İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler derslerinde eleştirel düşünme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demir, M. K. (2006b). İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler derslerinde eleştirel düşünme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(3), 155-170. https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/6752/90797 ‘dan alınmıştır.
  • Dodge, B. (1997). Some thoughts about WebQuests. 05.03.2022 tarihinde http://webquest.org/sdsu/about_webquests.html ‘den alınmıştır.
  • Ebadi, S., & Rahimi, M. (2018). An exploration into the impact of WebQuest-based classroom on EFL learners’ critical thinking and academic writing skills: A mixed-methods study. Computer Assisted Language Learning, 31(5-6), 617-651.
  • Gilbert, R., Tudball, L., & Brett, P. (2019). Teaching Humanities & Social Sciences. Cengage AU.
  • Gökalp, M. S. (2011). The effect of webquest based instruction on ninth grade students’ achievement in and attitude towards force and motion. (Yayımlanmamış doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, ANKARA.
  • Gülbahar, Y., Madran, R. O., ve Kalelioglu, F. (2010). Development and evaluation of an ınteractive webquest environment: “web macerasi”. Educational Technology & Society, 13 (3), 139–150.
  • Güler, N. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi yayıncılık.
  • Hamarat, E. (2019). 21. yüzyıl becerileri odağında Türkiye’nin eğitim politikaları. Seta Analiz, 272.
  • Hassanien A., ( 2006). An evaluation of the WebQuest as a computer-basd learning tool. Research in Post-Compulsory Education, 11(2), 235-250.
  • Ikpeze, C. H., & Boyd, F. B. (2007). Web‐based inquiry learning: Facilitating thoughtful literacy with WebQuests. The Reading Teacher, 60(7), 644-654.
  • İlhan, M.(2019). Madde analizi ve madde ile test istatistikleri arasındaki ilişki. Bayram Çetin (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 269-299). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kalaycı, Ş. (Ed.) (2010), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kaur, S., & Kauts, A. (2018). Impact of webquest on student engagement. Indian Journal Of Public Health, 9(12), 1665-1669. DOI Number: 10.5958/0976-5506.2018.02230.1
  • Keeley-Browne, L. (2013). Training To Teach İn The Learning And Skills Sector: From Threshold Award To QTLS. New York: Routledge.
  • Kiliç, R. (2007). Webquest destekli işbirlikçi öğrenme yönteminin matematik dersindeki tutum ve erişiye etkisi. (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kocoglu, Z. (2010). WebQuests in EFL reading/writing classroom. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3524-3527.
  • Kurtuluş, A., Ada, T., & Yanık, H. B. (2014). Bir ortaokul matematik öğretmeninin Webquestin uygulamasına yönelik görüşü. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi - Journal of Qualitative Research in Education, 2(1), 87-106. doi: 10.14689/issn.2148-2624.1.2s4m
  • Leahy*, M., & Twomey, D. (2005). Using web design with pre‐service teachers as a means of creating a collaborative learning environment. Educational Media International, 42(2), 143-151.
  • Leung, C. B., & Unal, Z. (2013). Advantages and disadvantages of classroom instruction with WebQuests: Connecting literacy and technology. Journal of reading education, 38(2), 31-38.
  • Liang, W., & Fung, D. (2020). Development and evaluation of a WebQuest-based teaching programme: Students’ use of exploratory talk to exercise critical thinking. International Journal of Educational Research, 104(2020), 101652.
  • Lyons, J. F. (2008). Teaching History Online. London: Routledge
  • Özerbaş, M. A. (2012). Webquest öğrenme ortamının öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 299-315.
  • Onsekizoğlu, A. S. (2018). Webquest destekli STEM eğitiminin akademik başarıya etkisi ve zekâ türleri ile öğrenme stilleri arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Peterson, C. L., & Koeck, D. C. (2001). When students create their own webQuests. Learning and Leading with Technology, 29(1), 10-17.
  • Renau, M., & Pesudo, M. (2016). Analysis of the implementation of a WebQuest for learning English in a secondary school in Spain. International Journal of Education and Development using ICT, 12(2), 26-49.
  • Schrum, L., & Levin, B. B. (2009). Leading 21st-Century Schools: Harnessing Technology For Engagement And Achievement. California: Corwin Press.
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahin, N. (2010). 6. sınıf bilişim teknolojileri dersinde ağ araştırması (WebQuest) aracı kullanarak oluşturulan eğitim ortamının akademik başarı ve derse karşı olan tutuma etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Şahin, Ş. (2012). 5E öğrenme modeli ile desteklenmiş webquest ortamlarının öğrencilerin başarı ve memnuniyetlerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Tsichouridis, C., Batsila, M., Vavougios, D., & Tsihouridis, A. (2019). WebQuests: From an Inquiry-Oriented Instruction to the Connectivist Approach to Science Teaching for the 21 st Century Learners. In International conference on interactive collaborative learning (s. 395-405). Cham, İsviçre: Springer.
  • Turville, J. (2013). Differentiating By Student Learning Preferences: Strategies And Lesson Plans. New York: Routledge.
  • Uçak, S. ve Erdem, H. H. (2020). Eğitimde yeni bir yön arayışı bağlamında “21. yüzyıl becerileri ve eğitim felsefesi”. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 76-93.
  • Ulu, H. ve Ulusoy, M. (2018). Ekran okumada bir yol: Ağ araştırması’na dayalı öğretim yoluyla dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin geliştirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 591-635.
  • Ünal, B. B., Çakır, N. K., & Sarıkaya, M. (2018). Webquest destekli işbirlikli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarısı ve hatırda tutma düzeylerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1524-1544.
  • Ünal, A. (2012). İlköğretim 7. sınıf fen konularının öğretiminde webquestlerin öğrencilerin fen başarısı, fen ve teknoloji ile web destekli çalışmaya yönelik tutumları üzerine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Vidoni, K. L., & Maddux, C. D. (2002). WebQuests: Can they be used to improve critical thinking skills in students?. Computers in the Schools, 19(1-2), 101-117.
  • Yang, C. H., Tzuo, P. W., & Komara, C. (2011). WebQuests and collaborative learning in teacher preparation: a Singapore study. Educational Media International, 48(3), 209-220.
  • Yurdugül, H., ve Aşkar, P. (2008). An investigation of the factorial structures of pupils’ attitude towards technology (patt): A Turkish sample. Elementary Education Online, 7(2), 288-309. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8601/107109 ‘den alınmıştır.
  • Yücel, Z. (2011). WebQuest destekli matematik öğretiminin altıncı sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Zhou, Q., Ma, L., Huang, N., Liang, Q., Yue, H., & Peng, T. (2012). Integrating webquest into chemistry classroom teaching to promote students’ critical thinking. Creative Education, 3(03), 369.
Toplam 62 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Uğur Bilir 0000-0002-5956-8368

Zehra Özdilek 0000-0002-0441-1048

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 27 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Bilir, U., & Özdilek, Z. (2022). WebQuest Destekli Fen Öğretiminin 6. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı, Eleştirel Düşünme Becerileri ve Teknolojiye Yönelik Tutumlarına Etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 10(1), 139-176. https://doi.org/10.56423/fbod.1094208

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR