Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Lisesi Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 1, 132 - 152, 26.06.2023
https://doi.org/10.56423/fbod.1264038

Öz

Bu araştırmanın amacı, fen lisesi öğrencilerinin Grasha-Riechmann öğrenme stilleri ölçeğine göre okul, sınıf seviyesi, cinsiyet ve mezun olunan ortaokul değişkenleri çerçevesinde öğrenme stillerini belirlemektir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama araştırması ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi, 2021-2022 öğretim yılında Amasya ilindeki üç fen lisesinde öğrenim gören her sınıf düzeyindeki öğrencilerdir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Sarıtaş & Süral (2010) tarafından Türkçeye uyarlanan 60 maddelik Grasha-Riechmann öğrenme stili ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 25 paket programı yardımıyla ANOVA ve t-Testi uygulanarak gerçekleştirilmiştir. Verilerden belirlenen araştırma sorularının tümüne dönük “İşbirlikli” ve “Rekabetçi” öğrenme stillerinde yüksek düzeyde öğrenme gerçekleştiği sonucuna varılmıştır. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak, öğrencilerin yüksek düzeyde öğrenmeler gerçekleştirdiği öğrenme stilleri dikkate alınarak onlara uygun etkinliklerle dersler verilmeli, şeklinde ilgililere gerekli önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Al Ghazali Ab Hamid, M., Mahzan Awang, M., Alias, J., & Alif Shahdan, M. (2019). The relationship of students learning Styles and historical Thinking. Religación. Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(20), 121-128. Retrieved from https://revista.religacion.com/index.php/religacion/article/view/483
  • Aydemir, H., Koçoğlu, E., & Karalı, Y. (2016). Grasha-Riechmann ölçeğine göre öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1881-1896. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/27734/327600
  • Bayrak Karadeniz, B. (2014). Öğrenme stilleri ve fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlar üzerine bir araştırma. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 7(1), 1-15. http://dx.doi.org/10.5578/keg.5203
  • Bakır, S., & Mete, H. (2014). Ortaokul öğrencilerinin öğrenme stilleri: Burdur il örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 127-145. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59454/854167
  • Berber, M. (2021). Rasyonel sayılar konusunun farklılaştırılmış öğretim yöntemi ile öğretiminin farklı öğrenme stillerine sahip olan yedinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve matematik kaygılarına etkisi [Basılmamış yüksek lisans tezi]. Uludağ Üniversitesi.
  • Bilgin, İ., & Bahar, M. (2008). Sınıf öğretmenlerinin öğretme ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 19-38. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/6748/90725
  • Bozkurt, O., & Aydoğdu, M. (2009). İlköğretim 6. sınıf fen bilgisi dersinde Dunn ve Dunn öğrenme stili modeline dayalı öğretim ile geleneksel öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarı düzeyleri ve tutumlarına etkisinin karşılaştırılması. İlköğretim Online, 8(3), 1-14. https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8597/106993
  • Budakoğlu, I. İ. (2011). Gazi üniversitesi tıp fakültesi Türkçe ve İngilizce bölümü 1. sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri [Basılmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Canbazoğlu Bilici, S. (2019). Örnekleme yöntemleri. Özmen, H. & Karamustafaoğlu, O. (Eds.). Eğitimde araştırma yöntemleri içinde (2. Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2018). Research Methods in Education. 8th ed. New York: Routledge. Çelik, M. C. (2017). Üniversite öğrencilerinin öğrenme stilleri ve yansıtıcı düşünme düzeylerinin incelenmesi [Basılmamış yüksek lisans tezi]. ÇOMÜ.
  • Grasha, A. F. (2002). Teaching with style: A practical guide to enhancing learning by understanding teaching and learning styles. San Bernadio USA: Alliance Publishers.
  • Hamidah, J. S., Sarina, M. N., & Jusoff, K. (2009). The social interaction learning styles of science and social science students. Asian Social Science, 5(7), 58-64. https://doi.org/10.5539/ass.v5n7p58
  • Kaleci, F. (2012). Matematik öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile öğrenme ve öğretim stilleri arasındaki ilişki [Basılmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Karamustafaoğlu, O., Şeker, Ş., Şahin, H., & Denizli, Z. (2016). Ortaokul öğrencilerinin öğrenme stillerinin farklı değişkenlerle incelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 51-68. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gebd/issue/35204/390652
  • Karamustafaoğlu, O., Tutar, M., & Sontay, G. (2017). Fen bilimleri öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin çeşitli değişkenlerle incelenmesi. Journal of Computer and Education Research, 5(10), 255-280. https://doi.org/10.18009/jcer.298669
  • Karamustafaoğlu, O., Yurtyapan, E., Çoşkun, Ö., Divarcı, Ö. F. & Derin, M. (2015). Ortaokul öğrencilerinin öğrenme stilleri ile bazı değişkenler arasındaki ilişkinin araştırılması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 29-44. https://dergipark.org.tr/en/pub/gebd/issue/35201/390639
  • Koçak, T. (2007). İlköğretim 6. 7. 8. sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Basılmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • McKillup, S. (2012). Statistics explained: An introductory guide for life scientists (2nd edition). United States: Cambridge University Press.
  • MEB, (1973). https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf adresinden 22/12/2022 tarihinde alınmıştır.
  • Mutlu, M. (2010). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stilleri. Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 1-21. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunikkefd/issue/2770/37016
  • Öztekin, Z. (2012). Lise öğrencilerinin öğrenme stillerinin, lise türü, akademik başarı ve cinsiyete göre karşılaştırılması [Basılmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Öztürk, D. (2019). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ile matematik dersi akademik başarıları ve ders çalışma alışkanlıkları arasındaki ilişki [Basılmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Riechmann, S. W., & Grasha, A. F. (1974) A rational approach to developing and assessing the construct validity of a student learning style scales instrument, The Journal of Psychology, 87(2), 213-223, https://doi.org/10.1080/00223980.1974.9915693
  • Rüzgar, M. E. (2014). Beşinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeylerinin öğrenme stilleri bağlamında incelenmesi [Basılmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Sarıtaş, E., & Süral, S. (2010). Grasha-Riechmann öğrenme ve öğretme stili ölçeklerinin Türkçe uyarlama çalışması. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 5(4), 2162-2177. https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsaedu/issue/19822/212269
  • Süral, S., & Sarıtaş, E. (2015). Sınıf öğretmenliği adaylarının fen ve teknoloji öğretimi dersindeki öğrenme stilleri ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 31-44. https://dergipark.org.tr/tr/pub/rteusbe/issue/26019/274045
  • Sezgin Selçuk, G. (2019). Tarama yöntemi. Özmen, H. & Karamustafaoğlu, O. (Eds.). Eğitimde araştırma yöntemleri içinde (2. Baskı), Ankara: Pegem Akademik Yayıncılık.
  • Şentürk, F., & Yıldız İkikardeş, N. (2011). Öğrenme ve öğretme stillerinin 7. sınıf öğrencilerinin matematik başarısı üzerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 5(1), 250-276. https://dergipark.org.tr/tr/pub/balikesirnef/issue/3372/46545
  • Tabachnick B. G., & Fidell, I. S. (2013). Using multivariate statistics (8nd Ed.). Boston: Pearson Equcation Limited.
  • Tüysüz, C., & Tatar, E. (2008). Öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin kimya dersine yönelik tutum ve başarılarına etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 97-107. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mkusbed/issue/19561/208531
  • Topuz, F. G., & Karamustafaoğlu, O. (2013). Öğrenme stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Fen bilgisi öğretmen adayları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 30-46. https://dergipark.org.tr/en/pub/zgefd/issue/47941/606518
  • Türkmen, İ. (2019). Formasyon eğitimindeki öğrencilerin boş zaman yoluyla stresle baş etme stratejileri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Basılmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Uzuntiryaki, E., Bilgin, İ. ve Geban, Ö. (2004). The relationship between gender differences and learning style preferences of preservice teachers at elementary level. Hacettepe University Journal of Education, 26, 182-187.
  • Varışoğlu, M. C. (2018). Türk dili ve edebiyatı öğretmeni adaylarının öğrenme stilleri: Gaziosmanpaşa üniversitesi örneği. Ekev Akademi Dergisi 22(73), 573-584. https://dergipark.org.tr/en/pub/sosekev/issue/71391/1148114
  • Vaughn, L. M. & Baker, R. C. (2008). Do different pairings of teaching styles and learning styles make a difference? Preceptor and resident perceptions. Teaching and Learning in Medicine: An International Journal, 20(3), 239-247. https://doi.org/10.1080/10401330802199559
  • Yeşilyurt, E. (2014). Öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin belirlenmesi ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 10(4), 999-1021. https://dergipark.org.tr/tr/pub/eku/issue/5462/74155
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Dağ 0000-0001-9712-1076

Orhan Karamustafaoğlu 0000-0002-2542-0998

Erken Görünüm Tarihi 21 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 12 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dağ, M., & Karamustafaoğlu, O. (2023). Fen Lisesi Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 11(1), 132-152. https://doi.org/10.56423/fbod.1264038

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR