Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Oyunlaştırılmış Ters Yüz Sınıf Modelinin İlkokul Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerine, Problem Çözme Becerilerine Ve Fen Öğrenme Motivasyonlarına Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 1, 1 - 18, 30.06.2024
https://doi.org/10.56423/fbod.1377092

Öz

Bu araştırmanın amacı oyunlaştırılmış ters yüz sınıf modelinin ilkokul öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerine, problem çözme becerilerine ve fen öğrenme motivasyonlarına etkisini incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden öntest – sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen tercih edilmiştir. Mersin ili Akdeniz ilçesinde yer alan bir devlet ilkokulunun 3.sınıf öğrencileri bu araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırma 3.sınıf Fen Bilimleri dersi öğretim programı çerçevesinde 6 hafta sürmüştür. İlkokul Öğrencileri İçin Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği, İlköğretim Düzeyindeki Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri ve Fen Öğrenme Motivasyon Ölçeği ile elde edilen bulgular Mann Whitney U testi ile analiz edilmiştir. Öntest sonuçlarında gruplar arasında anlamlı fark bulunmazken sontest sonuçları incelendiğinde deney grubu öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinde, problem çözme becerilerinde ve fen öğrenme motivasyonlarında anlamlı farklar tespit edilmiştir. Sonuç olarak oyunlaştırılmış ters yüz sınıf modelinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerine, problem çözme becerilerine ve fen öğrenme motivasyonlarına olumlu etki ettiği görülmüştür.

Kaynakça

  • Alsancak Sırakaya, D. (2017). Oyunlaştırılmış tersyüz sınıf modeline yönelik öğrenci görüşleri. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 36(1), 114-132.
  • Altay Köse, T. & YANGIN, S. (2015). İlkokul ve ortaokul öğrencilerinin bilimsel kariyer ilgileri. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 45-66.
  • Arkün-Kocadere, S., ve Samur, Y. (2016). Oyundan oyunlaştırmaya. içinde A. İşman, F. Odabaşı, & B. Akkoyunlu, Eğitim Teknolojileri Okumaları (s. 397-414). Tojet- Sakarya Üniversitesi.
  • Asigigan, S. İ., & Samur, Y. (2021). Oyunlaştırılmış stem uygulamalarının öğrencilerin içsel motivasyonlarına, eleştirel düşünme eğilim düzeylerine ve problem çözme becerilerine ilişkin algılarına etkisi. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 9(2), 332-352.
  • Aşıksoy, G. (2018). Oyunlaştırılmış ters yüz edilmiş sınıf ortamının (GFCE) fizik dersinde öğrencilerin motivasyon, öğrenme başarıları ve algılarına etkisi. Qual Quant 52 (Ek 1), 129–145 https://doi.org/10.1007/s11135-017-0597-1
  • Ayas, A. (2013). Eğitimle ilgili temel kavramlar. İçinde H. Özmen & D. Ekiz (Ed.), Eğitim Bilimine Giriş. (ss. 2-22). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bruff, D. (2013). Using peer instruction to flip your classroom: Highlights From Eric Mazur‟s Recent Visit. Blog post, vanderbilt University Center for Teaching. https://cft.vanderbilt.edu/2013/04/using-peer-instruction-to-flip-your-classroom-highlights-from-eric-mazurs-recent-visit/
  • Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Akademi.
  • Can, A. (2019). Spss ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi, Pegem Akademi.
  • Dehghanzadeh, S., & Jafaraghaee, F. (2018). Comparing the effects of traditional lecture and flipped classroom on nursing students' critical thinking disposition: A quasi-experimental study. Nurse Education Today, 71, 151-156.
  • Deterding, S., Sicart, M., Nacke, L., O'Hara, K., & Dixon, D. (2011). Gamification. using game-design elements in non-gaming contexts. İçinde CHI'11 extended abstracts on human factors in computing systems (ss. 2425-2428). Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/1979742.1979575
  • Duerdan, D. (2013). Disadvantages of a flipped classroom. http://www.360-edu.com/commentary/disadvantages-of-a-flippedclassroom.htm#. UtaQkvRdUpW.
  • Durrani, U. K., & Kamal, M. M. (2021). Application of arcs model for a blended teaching methodologies: a study of students’ motivation amid the COVID-19. EAI Endorsed Transactions on e-Learning, 7(21), 1-9.
  • Ekiz, D. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Etemadfar, P., Soozandehfar, SMA., & Namaziandost, E. (2020). Ters yüz edilmiş sınıf modelinde EFL öğrencilerinin dinlediğini anlama ve eleştirel düşünme becerilerinin bir açıklaması. Cogent Education, 7(1), 1-22.
  • Fidan, N., & Baykul, Y. (1994). İlköğretimde temel öğrenme ihtiyaçlarının karşılanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 7-20
  • Fulton, K. (2012) The flipped classroom: transforming education at byron high school. Technological Horizons in Education. Journal, 39(3), 18-20.
  • Fulton, K. (2012). Upside down and inside out: Flip your classroom to improve student learning. Learning & Leading with Technology, 39(8), 12-17.
  • Gelen, I., & Özer, B. (2010). Oyunlaştırmanın beşinci sınıf matematik dersinde problem çözme becerisi ve derse karşı tutum üzerindeki etkisi. Education Sciences, 5(1), 71-88
  • Glynn, S. M., Brickman, P., Armstrong, N., & Taasoobshirazi, G. (2011). Science motivation questionnaire II: Validation with science majors and nonscience majors. Journal of Research in Science Teaching, 48(10), 1159-1176.
  • Gómez-Carrasco, CJ, Monteagudo-Fernández, J., Moreno-Vera, JR., & Sainz-Gómez, M. (2020). Öğretmen eğitiminde kullanılan bir oyunlaştırma ve tersine çevrilmiş sınıf programının değerlendirilmesi: Öğrenme algısı ve sonuç. PloS bir, 15(7), e0236083.
  • Görü Doğan, T. (2015). Sosyal medyanın öğrenme süreçlerinde kullanımı: ters-yüz edilmiş öğrenme yaklaşımına ilişkin öğrenen görüşleri, AUAd, 1(2), 24-48.
  • Hasan, Ã., Kanbul, S., & Ozdamli, F. (2018). Effects of the gamification supported flipped classroom model on the attitudes and opinions regarding game-coding education. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 13(1), 109-123.
  • Huang, B., Hew, K. F., & Warning, P. (2018). Engaging learners in a flipped information science course with gamification: A quasi-experimental study [Paper presentation]. International Conference on Technology in Education, Springer, Singapore.
  • Huang, LY., & Yeh, YC (2017). Gazetecilik öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeleri için anlamlı oyunlaştırma. Uluslararası Oyun Tabanlı Öğrenme Dergisi (IJGBL), 7(2), 47-62.
  • Hung, H. T. (2018). Gamifying the flipped classroom using game-based learning materials. ELT Journal, 72(3), 296-308.
  • Işın, O., Akcay, H., & KAPICI, H. (2020). Fen Öğrenme Motivasyon Ölçeğinin Türkçe’xxye Uyarlanması. Mediterranean Journal of Educational Research, 14(31).
  • Jenkins, C. (2017). The advantages and disadvantages of the flipped classroom. LectureTools Blogu. http://blog.echo360.com/blog/bid/59158/The-Advantages-and-Disadvantages-of-theflipped-classroom.
  • Koç Akran, S., & Bayrak, F. (2020). Flipped öğrenme uygulamasının öğretmen adaylarının sorunu çözme becerilerine etkisi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(2), 128-156.
  • Koç Deniz, H. (2019). Matematik dersinde oyun ve etkinlik destekli ters yüz sınıf modelinin öğrenci başarısına, problem çözme ve problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Kurnianto, B., Wiyanto, W., & Haryani, S. (2019). Ters yüz edilmiş sınıf modelinde motivasyonu artırarak eleştirel düşünme becerileri ve öğrenme çıktıları. İlköğretim Dergisi, 8(6), 282-291.
  • Lin, Y.T. (2019). Bir yazılım mühendisliği dersinde akıllı öğrenme teşhis sistemine sahip ters yüz edilmiş bir sınıfın öğrencilerin öğrenme performansı, algısı ve problem çözme yeteneği üzerindeki etkileri. İnsan Davranışında Bilgisayarlar, (95), 187-196.
  • MEB. (2018). 2023 eğitim vizyonu. https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/2023_E%C4%9Fitim%20Vizyonu.pdf
  • Miller, A. (2012). Five best practices for the flipped classroom. Edutopia, 24, 2-12.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. http://mufredat.meb.gov.tr
  • Öz, A. M. (2022). Güneş, dünya ve ay ünitesinde ters yüz sınıf modelinin farklı sosyo-ekonomik düzeydeki öğrencilerin başarı ve eleştirel-analitik düşünme becerisine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kafkas Üniversitesi.
  • Özer, F. (2017). Ciddi oyunların ilkokul 4.sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarılarına, derse yönelik motivasyonlarına ve problem çözme becerilerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Parra-González, M. E., López-Belmonte, J., Segura-Robles, A., & Moreno-Guerrero, A. J. (2021). Gamification and flipped learning and their influence on aspects related to the teaching-learning process. Heliyon, 7(2), e06254.
  • Pehlivan, F. (2020). Dönüştürülmüş sınıflarda oyunlaştırmanın matematik başarısına, güdülenme ve öğrenme stratejilerine olan etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Aydın Üniversitesi.
  • Pozo Sánchez, S., López Belmonte, J., Fuentes Cabrera, A., & López Núñez, JA (2020). Ters yüz edilmiş öğrenmeye metodolojik bir tamamlayıcı olarak oyunlaştırma öğrenmeyi iyileştirmede bir olay faktörü. Çok Modlu Teknolojiler ve Etkileşim, 4(2), 1-13.
  • Sakar, D., & Uluçınar Sağır, Ş. (2017). Flipped classroom model in education. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(5), 1904-1916.
  • Say, F.S. & Yıldırım, F.S (2020). Flipped classroom ımplementation in science teaching. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 7(2), 606-620.
  • Serin, O., Serin, N. B., & Saygılı, G. (2010). Developing problem solving inventory for children at the level of primary education (PSIC). Elementary Education Online, 9(2), 446-458.
  • Şengün, A. (2021). İlkokul sosyal bilgiler dersinde oyunlaştırılmış ters yüz sınıf modelinin okuduğunu anlama ve motivasyona etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Uluçinar, U., & Akar, C. (2021). The Critical Thinking Dispositions Scale for Elementary School Students: A Study of Scale Development 1. Third Sector Social Economic Review, 56(3), 2031-2047.
  • Uyar, T. (2020). Eğitimde oyunlaştırma Nedir?. İienstitu. https://www.iienstitu.com/blog/egitimde-oyunlastirma-nedir
  • Wolff, L.C., & Chan, J. (2016). Flipped classrooms for legal education. Springer Nature.
  • Yardımcı, F. & Başbakkal, Z. (2011). İlköğretim öğrencilerinin öz-yeterlik düzeylerinin ve etkileyen değişkenlerin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 27 (2), 19-33.
  • Zainuddin, Z. (2018). Students' learning performance and perceived motivation in gamified flipped-class instruction. Computers & education, 126, 75-88.
  • Zichermann, G., & Cunningham, C. (2011). Gamification by design: Implementing game mechanics in web and mobile apps. " O'Reilly Media, Inc.".
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ümit Gazi Uçaş 0000-0003-3695-8133

Serkan Say 0000-0002-0917-8660

Erken Görünüm Tarihi 29 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2023
Kabul Tarihi 26 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uçaş, Ü. G., & Say, S. (2024). Oyunlaştırılmış Ters Yüz Sınıf Modelinin İlkokul Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerine, Problem Çözme Becerilerine Ve Fen Öğrenme Motivasyonlarına Etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 12(1), 1-18. https://doi.org/10.56423/fbod.1377092

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR