Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Başarı Testi Geliştirme Çalışması: Elektrik Yükleri ve Elektrik Enerjisi

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 2, 318 - 347, 31.12.2024
https://doi.org/10.56423/fbod.1450924

Öz

Bu çalışma, fen bilimleri dersi 8. sınıf “Elektrik Yükleri ve Elektrik Enerjisi” ünitesine yönelik bir başarı testi geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaca yönelik olarak 24 maddelik çoktan seçmeli sorulardan oluşan bir testin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Yöntemi nicel olan araştırmanın, deseni ise tarama olarak kurgulanmıştır. Araştırmanın örneklemini Kırıkkale merkez ilçesinde 6 farklı ortaokulda öğrenim görmekte olan 8. sınıfa devam eden 240 öğrenci oluşturmaktadır. Geçerliğe yönelik, madde indeksleri, kapsam, ölçüt ve yapı geçerliği çalışmaları yapılmıştır. Yapı geçerliği, SPSS programı kullanılarak açımlayıcı faktör analizi ile tespit edilmiştir. Güvenirlik için KR-20 iç tutarlık katsayısı 0.76 olarak hesaplanmıştır. Ayrıca AMOS istatistik programı kullanılarak doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır ve böylece açımlayıcı faktör analizi yoluyla belirlenen faktörler doğrulanmıştır. Yapılan analizler sonunda, geçerliği ve güvenirliği test edilerek sağlanmış olan bir başarı testi geliştirilmiştir. Araştırma sonucunda geçerlik ve güvenirlik çalışmalarına yönelik bulgulardan hareketle önerilerde bulunulmuştur.

Etik Beyan

226179 sayı numaralı etik belge Kırıkkale Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu tarafından 18.12.2023 tarihinde alınmıştır.

Kaynakça

  • Ali, S. H., Carr, P. A., & Ruit, K. G. (2016). Validity and reliability of scores obtained on multiple-choice questions: Why functioning distractors matter. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 16(1), 1-14. https://doi.org/10.14434/josotl.v16i1.19106
  • Baybars, M. G. (2018). The determination of the mental models of pre-service science teachers about electrical conductivity of the metals. Journal of Theory and Practice in Education, 14(1), 36-47. https://doi.org/10.17244/eku.328952
  • Beuchert, A. K., & Mendoza, J. L. (1979). A Monte Carlo comparison of ten item discrimination indices. Journal of Educational Measurement, 16(2), 109-117. https://www.jstor.org/stable/1434454
  • Bonett, D. G., & Wright, T. A. (2015). Cronbach's alpha reliability: Interval estimation, hypothesis testing, and sample size planning. Journal of organizational behavior, 36(1), 3-15. https://doi.org/10.1002/job.1960
  • Considine, J., Botti, M., & Thomas, S. (2005). Design, format, validity and reliability of multiple choice questions for use in nursing research and education. Collegian, 12(1), 19-24. https://doi.org/10.1016/S1322-7696(08)60478-3
  • Çepni, S., Bayrakçeken, S., Yılmaz, A., Semerci, Ç., Köse, E., Sezgin, F., Demircioğlu, F. & Gündoğdu, K. (2012). Ölçme Değerlendirme (Edit.:Karip, E.). 5. baskı. Pegem A yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, N., Kızılay, E., & Bektaş, O. (2016). Development of an achievement test about solutions for 7th graders: A validity and reliability study. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), https://doi.org/209-237. 10.17522/nefefmed.52947
  • D'Sa, J. L., & Visbal-Dionaldo, M. L. (2017). Analysis of multiple choice questions: Item difficulty, discrimination index and distractor efficiency. International Journal of Nursing Education, 9(3), 109-114. https://doi.org/10.5958/0974-9357.2017.00079.4
  • Dumanoğlu, F., & Akçay, B. (2018). Elektrik enerjisi başarı testinin geliştirilmesi. e-Kafkas Journal of Educational Research, 5(2), 20-39. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.422251
  • Graham, K. (2012). Development and validation of a measure of intention to stay in academia for physician assistant faculty. Unpublished doctoral dissertation. University of Toledo, Ohio, USA. https://www.proquest.com/pagepdf/1353104385?accountid=16369
  • Griffard, P. B. (2001). The Two-tier instrument on photosynthesis: What does it diagnose? International Journal of Science Education, 23(20), 1039-1052. https://doi.org/10.1080/09500690110038549
  • Güler, N. (2012). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Hanif, M., Khan, T.A., Masroor, U., & Amjad, A. (2017). Development of online RAW achievement battery test for primary level. Cogent Education, 4(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2017.1290332
  • Hasançebi, B., Terzi, Y., & Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldirici analizi. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 10(1), 224-240. https://doi.org/10.17714/gumusfenbil.615465
  • Heale, R., & Twycross, A. (2018). What is a case study?. Evidence-Based Nursing, 21(1), 7-8. https://doi.org/10.1136/eb-2017-102845
  • Hingorjo, M. R., & Jaleel, F. (2012). Analysis of one-best MCQs: the difficulty index, discrimination index and distractor efficiency. JPMA-Journal of the Pakistan Medical Association, 62(2), 142. https://www.researchgate.net/publication/228111127
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. (2008, September). Evaluating model fit: a synthesis of the structural equation modelling literature. In 7th European Conference on research methodology for business and management studies (Vol. 2008, pp. 195-200).
  • Kelley, T. L. (1939). The selection of upper and lower groups for the validation of test items. Journal of Educational Psychology, 30(1), 17–24. https://doi.org/10.1037/h0057123
  • Khoshaim, H., & Rashid, S. (2016). Assessment of the assessment tool: Analysis of items in a non-MCQ Mathematics exam. International Journal of Instruction, 9(1), 119-132. http://doi.org/ 10.12973/iji.2016.9110a
  • Mahjabeen, W., Alam, S., Hassan, U., Zafar, T., Butt, R., Konain, S., & Rizvi, M. (2017). Difficulty index, discrimination index and distractor efficiency in multiple choice questions. Annals of PIMS-Shaheed Zulfiqar Ali Bhutto Medical University, 13(4), 310-315. https://doi.org/10.48036/apims.v13i4.9
  • Mamolo, L. A. (2021). Development of an achievement test to measure students’ competency in general mathematics. Anatolian Journal of Education, 6(1), 79-90. https://doi.org/10.29333/aje.2021.616a
  • McDermott, L. C., & Shaffer, P. S. (1992). Research as a guide for curriculum development: an example from introductory electricity, part I: Investigation of student understanding. American Journal of Physics, 60(11), 994-1013.
  • Ogan Bekiroğlu, F. (2004). Ne kadar başarılı? klasik ve alternatif ölçme- değerlendirme yöntemleri: fizikte uygulamalar, 1. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım,
  • Olufemi, O. J. (2009). Test construction techniques and principles. https://www.researchgate.net/publication/265085817
  • Özaşkın Arslan, A. G., & Karamustafaoğlu, S. (2019). 2018 Fen bilimleri öğretim programı kapsamındaki 7. sınıf güneş sistemi ve ötesi ünitesine yönelik bir başarı testi geliştirme. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 172-205. https://doi.org/10.7822/omuefd.528571
  • Özkan, E. B., & Eryılmaz Muştu, Ö. (2018). Developing an achievement test for the unit of simple machines in the 8th grade curriculum: validity and reliability study. Hitit University Journal of Social Sciences Institute, 11, 737-754.
  • Pallant J. (2016). SPSS kullanma kılavuzu SPSS ile adım adım veri analizi. (S. Balcı ve B. Ahi, Çeviri). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Pandra, V., Sugiman, & Mardapi, D. (2017). Development of mathematics achievement test for third-grade students at elementary school in Indonesia. International Electronic Journal of Mathematics Education, 12(3), 769-776. https://doi.org/10.29333/iejme/647
  • Quaigrain, K., & Arhin, A. (2017). Using reliability and item analysis to evaluate a teacher-developed test in educational measurement and evaluation. Cogent Education, 4(1), 1-11. https://doi.org/10.1080/2331186X.2017.1301013
  • Salar, R., & Uğurel, E. (2020). Onuncu sınıf fizik dersi elektrik konusu ile ilgili ölçme aracı geliştirilmesi ve öğrencilerin ön bilgilerinin tespit edilmesi. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science & Mathematics Education, 14(1). 217-239. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.630221
  • Salar, R., Uzun, E., Karaman, İ., & Turgut, Ü. (2016). Fizik öğretmeni adaylarının 12. sınıf elektrik ve elektronik konusunu ile ilgili bilgi düzeyleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 41-54.
  • Schneider, D., & Mather, N. (2015). Achievement testing. Wiley Online Library. https://doi.org/10.1002/9781118625392.wbecp136
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2010). A beginner's guide to structural equation modeling (3rd ed.). New York, NY: Routledge
  • Seçer, İ. (2013). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi: Analiz ve raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Shipstone, D. M. (1984). A study of children’s understanding of electricity in simple DC circuits. European Journal of Science Education, 6(2), 185-198. https://doi.org/10.1080/0140528840060208
  • Şen, H. C., & Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-39.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş, temel ilkeler ve LİSREL uygulamaları, (p.4-22). Ankara: Ekinoks.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2019). Using multivariate statistics (7th ed.). Pearson.
  • Timur, S., Doğan, F., Çetin, N. İ., Timur, B., &, Işık, R. (2019). Developing achievement test on cell subject for 6th grade: A validity and reliability study. Cukurova University Faculty of Education Journal, 48(2), 1202-1219. https://doi.org/10.14812/cuefd.602535
  • Treagust, D. F. (1988). Development and use of diagnostic tests to evaluate students’ misconceptions in science. International Journal of Science Education, 10(2), 159-169. https://doi.org/10.1080/0950069880100204
  • Yazar, O. G., & Nakiboğlu, C. (2019). Development of achievement test about unit of" nature and chemistry" for 9th grades: A validity and reliability study. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 13(1), 76-104. http://doi.org/10.17522/balikesirnef.571399 Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, H. (2004). Eğitimde ölçme ve değerlendirme, 7. baskı. Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: design and methods (4th ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hüseyin Miraç Pektaş 0000-0001-5963-5877

Sevilay Karamustafaoğlu 0000-0002-2852-7061

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 11 Mart 2024
Kabul Tarihi 11 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Pektaş, H. M., & Karamustafaoğlu, S. (2024). Başarı Testi Geliştirme Çalışması: Elektrik Yükleri ve Elektrik Enerjisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 12(2), 318-347. https://doi.org/10.56423/fbod.1450924

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR