Cilt: 12 Sayı: 2, 31.12.2024

Yıl: 2024

Araştırma Makalesi

Fen ve Matematik Alanları Eğitimi, Kimya Eğitimi, Fen Bilgisi Eğitimi
Hasan Bakırcı
Prof. Dr. Hasan BAKIRCI VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ
İlköğretim
Default avatar
Doç. Harika Özge ARSLAN DÜZCE ÜNİVERSİTESİ
Eğitim, Biyoloji Eğitimi
Default avatar
Prof. Dr. Ersin KARADEMİR ESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ
Ölçek Geliştirme, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi, Fen Bilgisi Eğitimi, STEM Eğitimi
Tuğba Yüksel
Doç. Dr. Tuğba YÜKSEL RECEP TAYYİP ERDOĞAN ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ
Dr. Tuğba Yüksel, Hacettepe Üniversitesi Fizik Öğretmenliği bölümünden lisans ve MsED derecesi aldıktan sonra, 2017 yılında Purdue Üniversitesi'nde (ABD) müfredat ve fen eğitimi alanında doktora yaptı. Doktora çalışması, temel kuantum mekaniği kavramlarının model-temelli öğrenilmesi üzerineydi. 2012-2017 yılları arasında çeşitli projelerde araştırmacı olarak yer aldı ve yurt dışında fen ve fizik eğitimi projelerinde deneyim kazandı. Şu anda Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü'nde görev yapmaktadır. Dr. Yüksel, doktora sürecinde Fen Eğitiminde Jane ve Michael Wilson Doktora Ödülü ile Dekanlık Doktora Ödülü'ne layık görüldü. Araştırmaları, bireylerin bilimsel kavramları anlamak için meta-modeller oluşturma ve uygulama süreçlerine odaklanıyor. Aynı zamanda fiziksel, matematiksel ve AR tabanlı manipülatifleri içeren model-temelli öğrenme ortamlarının tasarımı, teknoloji entegrasyonu ve okul dışı öğrenme dinamikleri üzerine projeler yürütmektedir.
Okul Dışı Öğrenme, Fizik Eğitimi
Default avatar
Prof. Dr. Sevil AKAYGÜN BOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ Web

Prof. Dr. Sevil Akaygün, meslek yaşamına 12 yıl kimya öğretmenliği yaparak başladı. Boğaziçi Üniversitesi’nden Fen Bilimleri Eğitimi alanında yüksek lisans (2000), Kuzey Kolorado Üniversitesi’nden kimya alanında yüksek lisans (2008) ve kimya eğitim alanında doktora (2009) derecelerini aldı. 2010 yılında Boğaziçi Üniversitesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü öğretim üyelerinin arasına katıldı. Araştırma alanları arasında, kimya eğitiminde görselleştirme, STEM eğitimi ve nanoteknoloji eğitimi yer alan Dr. Akaygün, bu konularda ulusal ve uluslararası kurumlar tarafından desteklenen projeler yürütmekte ve öğretmen eğitimleri vermektedir.

Eğitim
Default avatar
Doç. Dr. Ali Derya ATİK AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ
Çevre Eğitimi ve Yaygınlaştırılması, Koruma ve Biyolojik Çeşitlilik, Eğitim, Biyoloji Eğitimi
Default avatar
Yrd. Doç. Dr. Arzu TANIŞ ÖZÇELİK AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ
Fen ve Matematik Alanları Eğitimi, Temel Eğitim, Söylem ve Bağlamsal Dilbilim, Fen Bilgisi Eğitimi, Fizik Eğitimi
Default avatar
Doç. Dr. Ekrem CENGİZ BAYBURT ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
Eğitim, Fen Bilgisi Eğitimi
Fen Bilgisi Eğitimi
Fen ve Matematik Alanları Eğitimi, Eğitim, Fen Bilgisi Eğitimi
Default avatar
Doç. Dr. Halil İbrahim YILDIRIM GAZİ ÜNİVERSİTESİ, GAZİ EĞİTİM FAKÜLTESİ
Eğitim
Hanife Gamze Hastürk
Doç. Dr. Hanife Gamze HASTÜRK Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi
Çevre Eğitimi ve Programlarının Geliştirilmesi, Fen Bilgisi Eğitimi, Eğitim
Hüseyin Artun
Prof. Dr. Hüseyin ARTUN VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ
Fen Bilgisi Eğitimi
Default avatar
Doç. Dr. Hüseyin EŞ SİNOP ÜNİVERSİTESİ
Fen Bilgisi Eğitimi
Orçun Bozkurt
Prof. Dr. Orçun BOZKURT Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Fen Bilgisi Eğitimi
Tuncay Özsevgeç
Prof. Dr. Tuncay ÖZSEVGEÇ Fatih Faculty of Education Web

Tuncay ÖZSEVGEÇ is Professor of Science Education at Trabzon University. He has a wide range of research interests in science education. He found as a visiting scholar in the USA at Western Michigan University during six months. He was President of The Turkish Science Education and Research Association (SERA). He is the author of more than 170 papers and acts as reviewer for a range of journals, and is on editorial/advisory/review boards.

Eğitim
Default avatar
Prof. Dr. Yakup DOĞAN Kilis 7 Aralık Üniversitesi
Çevre Eğitimi ve Programlarının Geliştirilmesi, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi, Biyoloji Eğitimi, Fen Bilgisi Eğitimi
Çiğdem Şahin Çakır
Prof. Dr. Çiğdem ŞAHİN ÇAKIR GİRESUN ÜNİVERSİTESİ
Fen Bilgisi Eğitimi
Default avatar
Doç. Dr. Ümmü Gülsüm DURUKAN GİRESUN ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ
Fen Bilgisi Eğitimi, Fizik Eğitimi, Okul Dışı Öğrenme
Fen Bilgisi Eğitimi, Biyoloji Eğitimi, Kimya Eğitimi, Eğitim
Default avatar
Doç. Dr. İdris AKTAŞ AMASYA ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ
Fen Bilgisi Eğitimi, Sınıf Eğitimi
Fen Bilgisi Eğitimi

  • Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği tarafından çıkarılan “Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi”, alanında nitelikli araştırmaların ve etkinliklerin makalelerini ilgili akademisyen ve öğretmenlere ulaştırmayı amaçlamaktadır. 

  • Fen Bilimleri Eğitimi, Fizik Eğitimi, Kimya Eğitimi ve Biyoloji Eğitimi alanlarında yapılan nitelikli araştırmaların ve araştırma boyutu olan etkinliklerin makaleleri dergi kapsamındadır. 

FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİMİ DERGİSİ YAZIM KURALLARI

  • Dergiye gönderilecek bütün çalışmalar için "Yazarlar İçin Rehber" sayfasında yer alan Makale Şablonu kullanılmalıdır. Çalışmaların makale şablonuna uygun olarak hazırlanması yazar(lar)ın sorumluluğundadır.
  • Yazarlar yazım sırasında Makale Şablonunda yer alan başlıkları kullanmalıdır. Etkinlik geliştirme çalışmalarında metodoloji, bulgular ve tartışma bölümlerinin nasıl olması gerektiği şablonda sunulmuştur.

Genel Kurallar

  • FEAD’a başvurusu yapılacak aday makaleler, Publication Manual of the American Psychological Association nın (American Psychological Association, 2009) 6. baskısında tarif edilen APA’ ya uygun olarak hazırlanmalıdır. Makaleler Türkçe yazılmalıdır.
  • Makalenin içerik ve kapsam açısından dergiye uygun olup olmadığı hususunda "Yazarlar için Rehber" sayfasında verilen bilgilerin dikkate alınması gereklidir.
  • Yazarlar metinleri APA’6 Publication Manual yayın ilkelerine uygun olarak hazırlamalıdır.
  • Dergiye gönderilecek çalışmalar dergi web sayfasında yer alan “Makale Gönder” sekmesinden sisteme yüklenmelidir.
  • Makale ile birlikte Etik Kurul Belgesi de gönderilmelidir. 2020 yılı öncesine ait çalışmalar için ise verilerin 2020 öncesinde toplandığına dair kanıtlar ve gerekli izin belgesi makale ile birlikte gönderilmelidir.
  • Makalelerin sunumunda makale şablonunun kullanılması gerekir. Bu şablonla gönderilmeyen çalışmalar dikkate alınmayarak yazar(lar)a düzeltmeleri için iade edilecektir.
  • Sisteme yükleme yapılırken ilk başvuru esnasında; Tam metin(isimsiz), Başlık sayfası, Etik Belgesi, Benzerlik raporu ve Telif Hakkı Devir Sözleşme Formu yüklenmelidir.
  • Kaynaklar kısmındaki referanslar, Tablo (lar) ve Şekil (ler) yazılırken taslak şablonda verilen APA 6 kriteri baz alınarak hazırlanmış örnekler dikkatlice incelenerek yazılmalıdır.
  • Makale gönderim sürecinde kullanılacak formlar aşağıda verilmiştir. İlgili dosyayı üzerine tıklayarak indirebilirsiniz.

Yazım Kuralları Kontrolü

  • Başvuru sürecinde yazarlar makaleyi dergiye göndermeden önce başvurularının dergi yazım kurallarına uygun olduğunu, başvurunun makale şablonuna uygun olarak hazırlandığını ve derginin yayın politikasına uygun olduğunu kontrol etmelidirler. Derginin kabul ettiği yayın grubu dışında olan ve/veya yazım kurallarına uymayan başvurular doğrudan yazarlara iade edilecektir.

Gizlilik Beyanı

  • Bu dergi sitesindeki isimler ve elektronik posta adresleri bu derginin belirtilen amaçları doğrultusunda kullanılacaktır ve diğer amaçlar veya başka bir bölüm için kullanılmayacaktır.



Araştırma ve Yayın Etiği
Yayın Etiği

Dergiye gönderilecek çalışmaların aynı anda başka bir dergide değerlendirme sürecinde olmaması gerekir. Bu tür bir durum tespit edildiğinde çalışma yazara iade edilir.
Dergiye gönderilen makaleler öncelikle editör tarafından yazım kurallarına ve dergi makale kabul esaslarına uygunluk ve nitelik açısından ön incelemeden geçirilir. Bu aşamayı geçemeyen çalışmalar yazar(lar)a iade edilir. Ön incelemeyi geçen çalışmalar editör tarafından iThenticate programına yüklenerek taranır. Makul kabul edilebilecek oranlara sahip olmayan çalışmalar yazar(lar)a iade edilir. Kabul edilebilir düzeydeki çalışmalar ise yazar bilgileri silindikten sonra ilgili alan editörüne yönlendirilir. Alan editörü çalışmayı içerik yönünden inceledikten sonra hakemlere gönderilmesi veya iade edilmesi yönünde karar alabilir.

Kongrelerde sunulmuş ve özeti basılmış olan çalışmaların tam metinleri dergiye kabul edilir. Tam metin halinde kongre kitapçığında basılan çalışmalar dergiye kabul edilmez. Bu durumda yazar(lar)ın beyanı esas alınır. Aksine bir durum tespit edilirse değerlendirme sürecinin hangi aşamasında olunduğuna bakılmaksızın çalışma iade edilir. Kongrelerde sunulan ve özet halinde basılan çalışmaların hangi kongrede sunulduğu makalenin ilk sayfasında dipnot olarak belirtilir. Bu tür başvurular da diğer makalelerle aynı değerlendirme sürecinden geçirilerek yayımlanır. Editör, ilgili alan editörü ve/veya hakem(ler) tarafından reddedilen çalışmalar yazar(lar)a iade edilir.

Araştırma Etiği

Dergiye gönderilecek çalışmalarda yazarların ulusal ve uluslararası geçerli “etik kurallara” ve araştırma ve yayın etiğine uygun hareket etmeleri son derece önem taşımaktadır. Dergiye gönderilecek olan ve etik kurul izni alınmasını gerektiren tüm çalışmalar için etik kurul izni (kurul adı, kurul değerlendirme tarihi, etik değerlendirme belgesi sayı numarası) alınması zorunluluğu vardır. Bu bağlamda dergiye gönderilecek olan ve etik kurul izni alınmasını gerektiren tüm çalışmalar için etik kurul izin bilgilerinin yazarlar tarafından eksiksiz şekilde doldurulması gerekmektedir. Etik kurul belgesi olmayan çalışmalar (TR Dizinin izin verdiği durumlar hariç) değerlendirmeye kabul edilmeyecektir.

Dergide yayımlanacak ve etik kurul belgesi alınmasını gerektiren bütün çalışmalar için etik kurul bilgileri makale şablonunda yer alan “Etik ile İlgili Hususlar” başlığı altında verilmelidir. Ayrıca bu başlık altında aşağıdaki bilgilere de yer verilmelidir.

1. Etik Kurul izni gerekliyse, hangi kurumdan, hangi tarihte ve hangi karar ve sayı numarası ile alındığı belirtilmesi, (Etik Kurul Belgesi de sunulmalıdır). Etik kurul izni alınmasını gerektiren çalışmalar şunlardır:

i. Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar,

ii. İnsanların (materyal/veriler dahil) deneysel ya da diğer bilimsel amaçlarla kullanılması,

iii. İnsanlar üzerinde yapılan klinik araştırmalar,

iv. Sınıf ortamlarında öğrencilerle yürütülen çalışmalar,

v. Kişisel verilerin korunması kanunu gereğince retrospektif çalışmalar.

2. Olgu sunumlarında (vaka analizi) “Aydınlatılmış Onam Formu” alındığının belirtilmesi,

3. Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,

4. Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi,

5. Çalışmada yasal / özel izin alınması gerekli ise nasıl alındığının belirtilmesi (Örneğin Milli Eğitim Müdürlüğü’nden, Bakanlıklardan alınan izinler vb.),

6. Olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmesi,

7. Çalışma insanlar üzerinde yürütülmüş ise çalışmanın uluslararası deklerasyon, kılavuz, vb. uygun gerçekleştirildiğinin belirtilmesi gerekir.

Yasal/Özel İzin Belgesi

Dergiye gönderilen çalışmalarda yasal anlamda veya özel izin gerektiren araştırmalar için gerekli izinlerin alındığı makalede yöntem bölümünde belirtilmelidir. Bu bağlamda;

- Olgu sunumlarında “Aydınlatılmış Onam Formu”nun alındığının belirtilmesi, çalışmanın veya örneklem grubun yaşının küçüklüğü veya özel durumu nedeniyle velilerden izin alınması gerektiği durumlarda “Veli Onam Formu”nun doldurulması gerekir.

- Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi: Etik Kurul izni (anket ya da ölçek uygulamayı gerektiren, görüşme ve gözlem içeren; doküman, ölçek, resim, fotoğraf, anket vb. gibi başkaları tarafından geliştirilen ve kullanım izni gerektiren çalışmalar, deneysel müdahale gerektiren çalışmalar) için etik kurullardan ya da komisyonlardan gerekli izinlerin alınması ve bunların makale içeriğinde (yöntem bölümünde) belirtilmesi gerekir.

- Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekir.

Dergiye gönderilen çalışmalarda “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmalı ve bu husus çalışmada “Etik İle İlgili Hususlar“ başlığı altında ifade edilmelidir. Ayrıca yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemelidir.

Etik kurallara uygunluk beyanı ve bu uygunluğu sağlama yazarların sorumluluğundadır. Dergi yönetimi veya hakemler etik hususlarla ilgili bilgi, belge vb. talep ettiğinde yazarlar bu istekleri karşılamakla yükümlüdür.

FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır.

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR