Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

4.Sınıf Aydınlatma ve Ses Teknolojileri Ünitesinde Web 2.0 Araçları Kullanımının Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 2, 348 - 372, 31.12.2024
https://doi.org/10.56423/fbod.1505067

Öz

Araştırmanın amacı, ilkokul 4. sınıf fen bilimleri dersinde Web 2.0 araçlarının kullanılmasının öğrencilerin fen bilimleri dersi akademik başarısına, fen bilimleri dersine yönelik tutumlarına ve teknolojiye karşı tutumlarına etkisini araştırmaktır. Araştırma, 2022-2023 eğitim-öğretim yılı fen bilimleri dersi aydınlatma ve ses teknolojileri ünitesinde 40 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubunda Web 2.0 araçlarıyla oluşturulmuş materyallerle desteklenen dersler işlenirken, kontrol grubunda ise mevcut öğretim programı uygulanmıştır. Veri toplama araçları olarak; aydınlatma ve ses teknolojileri ünitesi akademik başarı testi ile fen bilimleri dersine yönelik tutum ölçeği ve teknolojiye yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, deney grubundaki öğrencilerin akademik başarılarının, fen bilimleri dersine yönelik tutumlarının ve teknolojiye yönelik tutumlarının anlamlı olarak (p<.01) arttığını göstermiştir. Araştırma sonuçları dikkate alındığında fen bilimleri derslerinde Web 2.0 araçlarının sıklıkla kullanılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akbaba, K., & Ertaş Kılıç, H. (2022). Web 2.0 uygulamalarının öğrencilerin fene ve teknoloji kullanımına yönelik tutumlarına etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 130-139. https://doi.org/10.17556/erziefd.880542
  • Altın Zeybek, U. (2022). İlkokul 4. sınıf fen bilimleri dersi aydınlatma ve ses teknolojileri ünitesinde STEM uygulamalarının akademik başarıya etkisinin araştırılması [Basılmamış yüksek lisans tezi]. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Altunışık, M., & Aktürk, A. O. (2021). Türkiye'de Web 2.0 araçlarının eğitim-öğretim ortamlarında kullanımına bir bakış: 2010-2020 dönemi tezlerinin incelenmesi. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 5(2), 205-227. https://doi.org/10.46328/bestdergi.66
  • Arslan, K., & Yıldırım, M. (2021). Effect of online science courses supported with Web 2.0 tools on the academic achievement of fifth grade students and student opinions. Science Education International, 32(4), 311-322. https://doi.org/10.33828/sei.v32.i4.6
  • Baki, Y. (2022). Web 2.0 araçlarının dijital okuryazarlık becerilerinin ve web pedagojik içerik bilgisinin gelişimine etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 10(3), 671-695. https://doi.org/10.16916/aded.1109642
  • Bates, T. (2011). Understanding Web 2.0 and its implications for e-learning. In Web 2.0-Based E-learning: Applying social informatics for tertiary teaching (pp. 21-42). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-60566-294-7.ch002
  • Bertiz, Y., & Baltacı, Ş. (2023). Eğitim teknolojilerinde Web 2.0 araçlarının kullanımına yönelik yapılmış çalışmaların sistematik incelemesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 13(2), 352-372. https://doi.org/10.17943/etku.1198669
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (10. basım). Pegema Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, B. (2021). Fen bilimleri dersinde web 2.0 destekli kavramsal karikatür kullanımının akademik başarı ve tutuma etkisi [Basılmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Can, M. İ., Onbaşılı, Ü. İ., & Yalman, F. E. (2024). Sınıf öğretmenleri web 2.0 araçları kullanımında ne kadar yetkin? Fen bilimleri dersi örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (59), 597-625. https://doi.org/10.53444/deubefd.1392508
  • Crane, B. (2012). Using Web 2.0 and social networking tools in the K-12 classroom. American Library Association.
  • Demirezer, Ö. (2022). Web 2.0 destekli 5E modeline dayanan fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarı, görsel okuryazarlık düzeyi ve uzamsal görselleştirme becerileri üzerine etkisi [Basılmamış yüksek lisans tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Demirezer, Ö., & İlkörücü, Ş. (2023). The effects of web 2.0 tools on seventh-grade students' academic achievement, visual literacy, and spatial visualization. Journal of Turkish Science Education, 20(4). https://doi.org/10.36681/tused.2023.036
  • Fener, N. İ. (2020). İlkokul 2. sınıfta Web 2.0 araçlarının kullanımına ilişkin bir durum çalışması [Basılmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Gündoğdu, M. (2017). Web 2.0 teknolojileri ile geliştirilmiş işbirlikli öğrenme ortamının ortaokul öğrencilerinin akademik başarıları ile problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerine ve motivasyon düzeylerine etkisi [Basılmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Gündüzalp, C. (2021). Web 2.0 araçları ile zenginleştirilmiş çevrimiçi öğrenmenin öğrencilerin üst bilişsel ve yaratıcı düşünme becerilerine etkisi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(3), 1158-1177. https://doi.org/10.7884/teke.5318
  • Güngören, S. Ç., & Yazıcıoğlu, S. (2021). Işık ve ses ünitesi için oyun temelli etkinlikler ve öğrenci görüşleri. Journal of Inquiry Based Activities, 11(1), 51-68.
  • Hamlı, S., & Hamlı, D. (2021). Web 2.0 araçlarının derslerde kullanılmasının akademik başarıya etkisi. Uygulamada Eğitim ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-16.
  • Horzum, M. B. (2010). Öğretmenlerin web 2.0 araçlarından haberdarlığı, kullanım sıklıkları ve amaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 603-634.
  • Karakuzu, B., Saraçoğlu, S., & Bektaş, O. (2023). Ulusal alan yazında fen eğitiminde web 2.0 araçları konulu çalışmaların sistematik incelemesi. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 8(2), 228-249. https://doi.org/10.47214/adeder.1375043
  • Kenar, İ., & Balcı, M. (2012). Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme: İlköğretim 4 ve 5. sınıf örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34(2012), 201-210.
  • Kenar, İ., & Balcı, M. (2013). Öğrencilerin derslerde teknoloji ürünü kullanımına yönelik tutumu: Bir ölçek geliştirme çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(22), 249-262.
  • Kılıç, S. (2014). Etki büyüklüğü. Journal of Mood Disorders, 4(1), 44-46.
  • Laçin, Ö. (2021). Fen bilimleri dersinde ClassDojo ile destekli e-öğrenme süreçlerinin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, fene yönelik motivasyonlarına, dijital okuryazarlıklarına ve teknolojiyle kendi kendine öğrenmelerine etkisinin incelenmesi [Basılmamış yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Orhan, A. T. (2022). Fen eğitiminde Web 2.0 araçları. S. Girgin (Ed.), Eğitimde güncel yaklaşımlar 2 (s. 313-326). Efeakademi Yayınları.
  • Özdemir, A. M., & Eren, P. (2024). İlkokul 3. sınıfta fen bilimleri dersinde Web 2.0 uygulamaları kullanımının etkisinin incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 14(1), 372-392. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1431873
  • Özer, M. (2019). Teknoloji destekli araştırma sorgulamaya dayalı fen öğretiminin etkililiğinin değerlendirilmesi: “ışık ve ses” örneği [Basılmamış yüksek lisans tezi]. Giresun Üniversitesi.
  • Özpınar, İ. (2023). Effects of using Web 2.0 tools in mathematics instruction on academic achievement and attitude and examination of relevant teacher-student views. Kastamonu Eğitim Dergisi, 31(4), 639-650. https://doi.org/10.24106/KEFDERGI-2022-0080
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Çev. Ed.). Pegem Akademi.
  • Salgut, B. (2007). İlköğretim 5. sınıf fen ve teknoloji dersi ışık ve ses ünitesinde internetin de kullanıldığı bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarısına etkisi [Basılmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Saraç, E. (2021). Fen öğretiminde öğretim teknolojileri ve öğrenme araçları. M. Okur ve A. T. Orhan (Eds.), İlkokulda fen öğretimi (s. 119-157). Vizetek Yayıncılık.
  • Sargent, J. M. (2023). Leveraging technology to develop students' critical thinking skills. Journal of Educational Technology Systems, 51(4), 393-418. https://doi.org/10.1177/00472395231166613
  • Seitan, W. I., Ajlouni, A. O., & Al-Shara'h, N. (2020). The impact of integrating flipped learning and information and communication technology on the secondary school students' academic achievement and their attitudes towards it. International Education Studies, 13(2), 1-10. https://doi.org/10.5539/ies.v13n2p1
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • Tan, Ş. (2010). Öğretimde ölçme ve değerlendirme (5. basım). Pegema Yayıncılık.
  • Timur, S., Timur, B., Arcagök, S., & Öztürk, G. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin Web 2.0 araçlarına yönelik görüşleri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 63-108.
  • Trach, J. (2020). Scientific and technological progress in the context of development of “technological” society. Culture and Arts in the Modern World, 0(21), 172-181. https://doi.org/10.31866/2410-1915.21.2020.208252
  • Uysal, M. Z., & Çaycı, B. (2022). The effect of using Web 2.0 tools in the primary school 4th-grade science course on various variables. Participatory Educational Research, 9(1), 137-149. https://doi.org/10.17275/per.22.8.9.1
  • Uzun, Y. (2022). Fen bilimleri dersinde kullanılan STEM eğitimi etkinliklerinin dördüncü sınıf öğrencilerinin “aydınlatma ve ses teknolojileri” ünitesindeki öğrenmelerine etkisi [Basılmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Yazıcı, S., Ocak, İ., & Bozkurt, M. (2021). Web 2.0 araçları ile ilgili eğitim çalışmalarının incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 474-487. https://doi.org/10.51725/etad.1009299
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahmet Koçtürk 0000-0001-8045-259X

Ahmet Turan Orhan 0000-0001-9613-3761

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 25 Haziran 2024
Kabul Tarihi 31 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Koçtürk, A., & Orhan, A. T. (2024). 4.Sınıf Aydınlatma ve Ses Teknolojileri Ünitesinde Web 2.0 Araçları Kullanımının Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 12(2), 348-372. https://doi.org/10.56423/fbod.1505067

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR