Yörük ve Türkmen kavramsallaştırmaları, en genel anlamda “kolektif aidiyet
biçimleri” olarak “kolektif kimlik örüntüleri entegrasyonları” biçiminde değerlendirilebilecek
bir nitelik taşımaktadır. Kolektif aidiyet biçimleri, nesnel toplumsal ger-
çeklik içerisinde öznel düzeyde bireylerin “kimliklenme” süreci içinde edindikleri,
pratik ve sembolik boyutlarda işlerlik taşıyan bir sosyokültürel inşa biçimine karşı-
lık gelmektedir. Kolektif kimliğin söz konusu örüntü entegrasyonları açısından; dinsel-inançsal,
sınıfsal-sosyal güç ilişkilerinin dolayımladığı tabakalar, sosyokültürel etnisite,
ulusal referanslar, toplumsal cinsiyet rolleri ve geliştirilmesi olası “diğer” sınıflandırma
ölçütleri açısından kategorilere ayrılması mümkün görünmektedir.
Nesnel toplumsal gerçeklik içinde bireylerin, kolektif aidiyet referansları açısından
“benzeşme” ve “farklılaşma” süreçlerinin temelinde, söz konusu kolektif kimlik
örüntüsü entegrasyonlarına yönelik “grup içi” ve “grup dışı” meşrulaştırma dinamikleri
rol oynamaktadır.
Bu çalışmada Yörüklerin, kolektif kimlik örüntüsü entegrasyonları açısından
aynı tarihsel açıdan sosyokültürel etnisite, ulusal aidiyet ve konar-göçer bir yaşam tarzını
uzunca bir süre “benzer biçimde sürdürmüş” oldukları Türkmenlere yönelik,
“algılarını” biçimlendiren kavramsal gösterge ve sosyal temsil biçimleri üzerinde
durulmuştur.
Çanakkale yöresinde kendilerini Tahtacı Türkmeni olarak tanımlayan toplulukların,
kolektif kimlik örüntüsü entegrasyonları açısından en baskın kodları oluşturan,
grup içi ve dışına yönelik değerlendirmelerinde genel bir üst kimlik örüntüsü
entegrasyonu olarak rol oynayan; “Türklük” noktasında kendilerini “Yörük” olarak
nitelendiren topluluklarla benzeştikleri, ancak bağlamsal olarak Sünni Müslüman
olan bu kesimlerle inanç-din entegrasyonları çerçevesinde Türk-Türkmen ayrımı referansı
ile ayrıştıkları gözlemlenmektedir.
The conceptualizations of Yuruk and Turkmen hold a qualification that can be
evaluated in the form of ‘integrations of collective identity patterns’ as ‘collective
belonging forms’ in the most general sense. Collective belonging forms correspond
to a socio-cultural construction format that the individuals acquire during ‘identification’
process at subjective level in objective social reality and that have operability
practically and symbolically. In terms of pattern integrations in question, it seems
possible for collective identity to be categorized as layers mediated by religiousspiritual,
denominational-social power relations, socio-cultural ethnicity, national
references, gender roles and ‘other’ classification criteria that is possible to develop.
On the basis of ‘affinity’ and ‘differentiation’ processes in terms of collective belonging
references; ‘in-group’ and ‘off-group’ legitimation dynamics of individuals
within the objective reality play role for integrations of collective identity pattern.
In this study, conceptual indicator and the ways of social representations,
which form the ‘perceptions’ of the Yuruk about the Turkmen, who ,from the same
historical angle in terms of integrations of collective identity pattern, continued socio-cultural
ethnicity, national belonging and a nomadic lifestyle for a long time in a
similar way are emphasized.
It is observed that communities in Çanakkale that define themselves as Tahtacı
Turkmen resemble communities that call themselves ‘Yuruk’ in the point of ‘ Turkishness’
which forms the most dominant codes in terms of integrations of collective
identity pattern and which play role as an integration of general super ordinate
identity pattern in the evaluation aimed at in-group and off-group, yet within the
framework of faith-religion integrations they contextually differ from these people
who are Sunni-Muslim with Turkish-Turkmen distinction references
Yuruk Turkmen Culture Perception Prejudice Affinity Differentiation
Diğer ID | JA67MU97MY |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri - Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 18 Sayı: 70 |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)