BibTex RIS Kaynak Göster

Kültürel Bir Mekân Olarak Çermik Hamamı

Yıl 2014, Cilt: 20 Sayı: 77, 9 - 20, 01.04.2014

Öz

Diyarbakır’ın ilçelerinden biri olan Çermik, yörede “şifa merkezi” addedilen
kaplıcasıyla bilinir. Nitekim ilçe, adını “sıcak su” anlamına gelen “çermik”ten alır. Yöre
halkı tarafından çoğunlukla “hamam” diye adlandırılan kaplıca, nesilden nesile aktarılan
“Melike Belkıs Efsanesi” ile adeta şifa vericiliğini kanıtlar.
Çermik hamamı, uzun yıllar gelin hamamlarına ev sahipliği yapar. Ancak toplumun
değişen yüzüyle birlikte eski önem ve itibarını kaybeden gelenek, son on yılda neredeyse
unutulacak düzeye gelir. Bir zamanlar sosyal yaşamın önemli mekânlarından olan Çermik
hamamı, halk arasında birçok inanışın ortaya çıkmasına da vesile olur. Bilhassa çocuk
sahibi olmak isteyenlerin ziyaret yerlerinden biri olan hamam, günümüzde bilhassa
yöreye yakın il ve ilçelerden birçok ziyaretçiyi ağırlamaya devam etmektedir.
Geçmiş yıllarda annelerin oğulları için kız beğendikleri, gelin hamamı eğlencelerinin
düzenlendiği ve “şifa festivalleri”nin yapıldığı bir kültür mekânı olan Çermik
hamamı, günümüzde, büyük ölçüde, turizm sektörüne hizmet vermektedir. Oysaki
tarihin zenginlikleriyle beslenmiş, insanlar arasında birlik, beraberlik ve kaynaşmayı
sağlayan geleneksel değerlerin korunması; değişen, gelişen ve küreselleşen bir dünyada,
kültürlerini kaybetmiş ya da kaybetme tehlikesi içinde olan halklar dikkate alındığında,
önemli olmalıdır.

Kaynakça

  • Bozok, Duriye (2005). “türk Hamamı ve geleneklerinin turizmde Uygulanışı (Bursa Merkez ilçede Bir araştırma)”, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 13 Sayfa: (62-86).
  • Cengiz, gülizar; akkuş Çetin (2012). “Kırsal turizm Kapsamında yöre Halkının Kalkındırılması: erzurum Örneği” KMÜ Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi 14 (22): Sayfa: (61-74).
  • İslam Ansiklopedisi (1997). “Hamam” maddesi, Cilt: 5. sayfa: (402-435). türkiye Diyanet Vakfı yayınları, istanbul.
  • izbırak, reşat (1996). türkiye ı, Öğretmen Kitapları Dizisi, Milli eğitim Bakanlığı yayınları, istanbul.
  • Meşeli, aydoğan (2005), “Çermik ve yakın Çevresinin Morfografik Özellikleri”, D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi: 5, s.: 54-66.
  • Meydan Larousse, “Hamam” maddesi Cilt: 5, sayfa: (568-570).
  • Ögel, Bahaeddin (1991). türk Kültür tarihine giriş, türklerde ev Kültürü (göktürklerden Osmanlılara) Cilt: ııı, Kültür Bakanlığı yayınları, ankara.
  • türkan, Kadriye (2009). “türk Masallarında Mimari: Hamam ve işlevleri, Millî Folklor Dergisi, Yıl: 21 Sayı: 84. Sayfa: (162-174).
  • yeni Hayat ansiklopedisi, “Kaplıca” maddesi, 4. Cilt, Doğan Kardeş yayınları. http://tdkterim.gov.tr/bts/ (erişim tarihi: 05.04.2013). Sözlü Kaynaklar K1: esma Orhan, 1960 doğumlu, ilkokul mezunu, Diyarbakır-Çermik K2: naciye Bandeoğlu, 1955 doğumlu, okuryazar, Diyarbakır-Çermik.

Cermik Bath as a Cultural Venue

Yıl 2014, Cilt: 20 Sayı: 77, 9 - 20, 01.04.2014

Öz

Cermik, one of the counties of Diyarbakir, is known for its hot spring that is
considered a ‘recovery centre’ in the vicinity. In fact, the county has been named after
‘cermik’ which means ‘hot water’. This thermal spring that is commonly called ‘hamam’
by the locals, fairly demonstrates its restoring quality with ‘Melike Belkis Legend’ that
has been told by generations.
Cermik bath has hosted bridal baths for long years. Nevertheless, losing its
former significance and recognition with the changing face of society, this tradition has
almost been forgotton during the last decade. Once being one of the important venues of
social life, Cermik bath has also lead to numerous beliefs among the public. In particular,
as one of the visiting places for those longing for a baby, it still continues to welcome
many visitors from neighboring cities and towns at present.
Cermik bath which, in the past, was a cultural venue for mothers choosing a girl/ bride-to-be for their sons, as well as the organization of bridal bath entertainments and
‘recovery festivals’, today widely serves the tourism sector. However, considering the
protection of the traditional values fed by historical richness that enable unity, solidarity
and cultural amalgamation among the people; and the communities under the threat of
having lost or losing their cultural values in a developing and globalizing world, it must
be re-considered.

Kaynakça

  • Bozok, Duriye (2005). “türk Hamamı ve geleneklerinin turizmde Uygulanışı (Bursa Merkez ilçede Bir araştırma)”, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 13 Sayfa: (62-86).
  • Cengiz, gülizar; akkuş Çetin (2012). “Kırsal turizm Kapsamında yöre Halkının Kalkındırılması: erzurum Örneği” KMÜ Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi 14 (22): Sayfa: (61-74).
  • İslam Ansiklopedisi (1997). “Hamam” maddesi, Cilt: 5. sayfa: (402-435). türkiye Diyanet Vakfı yayınları, istanbul.
  • izbırak, reşat (1996). türkiye ı, Öğretmen Kitapları Dizisi, Milli eğitim Bakanlığı yayınları, istanbul.
  • Meşeli, aydoğan (2005), “Çermik ve yakın Çevresinin Morfografik Özellikleri”, D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi: 5, s.: 54-66.
  • Meydan Larousse, “Hamam” maddesi Cilt: 5, sayfa: (568-570).
  • Ögel, Bahaeddin (1991). türk Kültür tarihine giriş, türklerde ev Kültürü (göktürklerden Osmanlılara) Cilt: ııı, Kültür Bakanlığı yayınları, ankara.
  • türkan, Kadriye (2009). “türk Masallarında Mimari: Hamam ve işlevleri, Millî Folklor Dergisi, Yıl: 21 Sayı: 84. Sayfa: (162-174).
  • yeni Hayat ansiklopedisi, “Kaplıca” maddesi, 4. Cilt, Doğan Kardeş yayınları. http://tdkterim.gov.tr/bts/ (erişim tarihi: 05.04.2013). Sözlü Kaynaklar K1: esma Orhan, 1960 doğumlu, ilkokul mezunu, Diyarbakır-Çermik K2: naciye Bandeoğlu, 1955 doğumlu, okuryazar, Diyarbakır-Çermik.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA67KE25HA
Bölüm Araştırma Makaleleri - Research Articles
Yazarlar

Rezan Karakaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 20 Sayı: 77

Kaynak Göster

APA Karakaş, R. (2014). Kültürel Bir Mekân Olarak Çermik Hamamı. Folklor/Edebiyat, 20(77), 9-20.

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)