Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gelişim Alanlarına Uygunluğu Açısından Bilgin Adalı’nın Çocuk Romanları

Yıl 2018, Cilt: 24 Sayı: 96, 77 - 96, 06.11.2018
https://doi.org/10.22559/folklor.312

Öz

Bu çalışmada çağdaş çocuk edebiyatının önemli isimlerinden Bilgin Adalı’nın çocuk 

romanlarının çocuğun gelişim alanlarına uygunluğunun tespit edilmesi amaçlanmıştır. 

Çocuk romanlarında ilkçağ insanlarını günümüz çocuklarına tanıtan Adalı, bunu 

yaparken kuru bir tarih bilgisi vermek yerine okuyucularının akranlarıyla eğlenceli 

vakit geçirmelerini amaçlamıştır. Eserlerde zengin karakter çeşitliliğinin yanı sıra 

bilgi, dil zenginliği temelinde öyküleştirilmektedir. Adalı’nın çocuk romanları bu 

özelliklerinin yanı sıra çocuğun gelişim alanlarının bütünlük içinde izlenebileceği 

kurgusal yapıyı barındırmaktadır. Çalışma, betimsel nitelikte bir araştırma olup 

doküman incelemesi yöntemi temelinde gerçekleştirilmiştir. Yazarın Dünya Artık Daha 

Güzel, Mavi Gezegenin İlk İnsanları, Çatalhöyük Öyküleri 1, 2 ve 3, Zaman Bisikleti 

1, 2 ve 3, Aninna’nın Serüvenleri 1 ve 2 başlıklı on romanı, uzman görüşü alınarak 

belirlenmiş bilişsel, dilsel ile kişilik ve toplumsal gelişim alanlarına uygunluk temaları 

açısından incelenmiştir. Bu on eserin bilişsel ve dil alanında yeterli olduğu, kişilik ve toplumsal gelişim alanlarında ise kısmen yeterli olduğu belirlenmiştir. Bu bulgulardan 

Bilgin Adalı’nın çocuk romanlarının 9-12 yaş arası çocukların gelişim alanlarına uygun 

olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Adalı, B. (2005a). Dünya artık daha güzel. İstanbul: Büyülü Fener.
  • Adalı, B. (2005b). Ateşin çocukları, Çatalhöyük öyküleri 2. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2005c). Bolluk ve savaş, Çatalhöyük öyküleri 3. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2006a). Mavi gezegenin ilk insanları. İstanbul: Büyülü Fener.
  • Adalı, B. (2006b). Dünyamızın ilk şafağı, Çatalhöyük öyküleri 1. İstanbul: Can. Adalı, B. (2006c). Zaman bisikleti 1. İstanbul: Can. Adalı, B. (2006d). Geçmişten gelen konuklar, Zaman bisikleti 2. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2009). Zamanda kaza, Zaman bisikleti 3. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2012). Aninna’nın serüvenleri 1, Alev Kız Aninna. İstanbul: Can.
  • Adalı, B. (2014). Aninna’nın serüvenleri 2, Alev Kız Aninna. İstanbul: Can.
  • Budak, S. (2003). Psikoloji sözlüğü. Ankara: Bilim Sanat.
  • Charles, C.M. (2003). Piaget ilkeleri. Ankara: Nobel.
  • Çağlayan, Ö. (2009). Bilgin Adalı’nın çocuk romanlarının çocuk kitaplarının çocuğun gelişim alanlarına etkileri açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Zonguldak Karelmas Üniversitesi. Zonguldak.
  • Dilidüzgün, S. (2004). İletişim odaklı Türkçe derslerinde çocuk kitapları. İstanbul: Morpa.
  • Dilidüzgün, S. (2007). Çağdaş çocuk yazını, yazın eğitimine atılan ilk adım. İstanbul: Morpa.
  • Houdé, O. (2006). Çocuk psikolojisi. Ankara: Dost.
  • Gander M. ve Gardiner H. (2007). Çocuk ve ergen gelişimi. Ankara: İmge.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji terimleri sözlüğü. (O. Akınhay ve D. Kömürcü, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Burger, J. (2004). Kişilik. İstanbul: Kaknüs.
  • Onur, B. (2005). Anılardaki aşklar -Çocukluğun ve gençliğin psikoseksüel tarihi. İstanbul: Kitap.
  • Mutlu, B. (2006). Çatalhöyük Öyküleri’nde uygarlık tarihinin yapılandırılışı. II. Ulusal çocuk ve gençlik edebiyatı sempozyumu bildirileri. (s.123-131). Ankara: AÜ.
  • Piaget, J. (2004). Çocukta zihinsel gelişim. İstanbul: Cem.
  • Piaget, J. (2007). Çocukta dil ve düşünme. Ankara: Palme.
  • Senemoğlu, N. (2001). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi.
  • Sever, S. (2008). Çocuk ve edebiyat. İzmir: Tudem.
  • Yavuzer, H. (1992). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yurttaş, H. (1997). Çocuk ve kitap. Anadili eğitimi ve çocuk kitapları sempozyumu bildirileri. (s.56-64). Ankara: Tömer.
  • Zülfikar, H. (1995). Türkçede ses yansımalı kelimeler. Ankara: TDK.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Derleme Makaleleri -Compilation Articles
Yazarlar

Betül Mutlu

Özgül Çağlayan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 6 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 24 Sayı: 96

Kaynak Göster

APA Mutlu, B., & Çağlayan, Ö. (2018). Gelişim Alanlarına Uygunluğu Açısından Bilgin Adalı’nın Çocuk Romanları. Folklor/Edebiyat, 24(96), 77-96. https://doi.org/10.22559/folklor.312

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)

Prof.Dr. Zekiye Antakyalıoğlu ( İstanbul Aydın Üniversitesi-zekabe@hotmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)