Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kaybolmaya Yüz Tutan Bir Halk Geleneği: Çelüm Çelüm Çemçecük veya Çemçegelin

Yıl 2019, Cilt: 25 Sayı: 97, 29 - 40, 11.02.2019
https://doi.org/10.22559/folklor.850

Öz

Tüm insanlık için hayati değere sahip olan su ve onun kaynağı olan yağmur,
doğal olarak kültürümüzde kutsanmış, suyun ve yağmurun yokluğu ya da azlığı
halkı endişelendirmiştir. Bu endişe, halkın kendi içinde sorgulama, kendince
çözüm üretme yollarını araştırmasına yol açmıştır. İşte bu arayışlar sonucunda
halkın ürettiği çözüm yolları zaman içinde kabul görerek kültüre mal olmuş,
nesilden nesile aktarılarak günümüze ulaşmış, kültürümüzün önemli yapı
taşlarını oluşturmuştur.
Çelüm çelüm çemçecük ya da çemçegelin, çıkış itibariyle bir inanışı temsil
etse de çocuklar bunu sahiplenmiş, oyuna dönüştürmüş, yayılmasında ve
yaşatılmasında önemli rol oynamışlardır. Bu inanış ve oyun, tüm halk kültürü
değerlerinde olduğu gibi farklı yörelerde farklı şekillerde yer alsa da Muş kültürü denince ilk akla gelen ve kaybolmaya yüz tutmuş değerlerdendir. İlahi
ve maniler eşliğinde oynanan oyun, hem çocuklar için bir eğlence aracı hem de
yağmur yağması için edilen bir halk duasıdır.
Çelüm Çelüm Çemçecük, tahta bir çömçenin ya da bir araya getirilen çubuk
şeklindeki tahta parçalarının çeşitli bez parçaları ile süslenerek gelin haline
getirilmesiyle oynanır. Çocuklar bunu kapı kapı dolaştırıp bir yandan yağmur
yağması için maniler söylerken diğer yandan kapısını çaldıkları evlerden
kendilerine de bir şeyler isterler. Ev sahibi, kapı kapı dolaştırılan bu tahtadan
oyuncağın üzerine yağmur yağması dileğiyle su döker, çocuklara da başta
şeker olmak üzere evinde var olan yiyeceklerden verir.
Araştırmada, farklı yörelerde farklı şekillerde oynansa da daha çok Muş
ile özdeşleşen Çelüm Çelüm Çemçecük geleneği ve çocuk oyunu; tarihsel
geçmişi, içerdiği mani, ilahi ya da inanışlarıyla ayrıntılı olarak incelenmiş,
günümüzde unutulmaya yüz tutan bu geleneksel oyunun geleceğe taşınması
hedeflenmişti

Kaynakça

  • Acıpayamlı, O. (1964). Türkiye’de yağmur duası. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, XXII (3- 4), Temmuz - Aralık, 221-250.
  • Akalın, F. (1970). Muş İl Yıllığı, Muş.
  • Aliyeva Esen, M. (2008). Geleneksel çocuk oyunlarının eğitimsel değeri ve unutulmaya yüz tutmuş Ahıska oyunları. Eğitim Fakültesi Dergisi XXI (2), 357-367.
  • And, M. (2003). Oyun ve bügü. 2. baskı. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Bulakçıbaşı, D. S. (2018, Mart Perşembe). Çemçegelin oyunu. (K. Erdal, Röportaj yapan) Çoruhlu, Y. (2002). Türk mitolojisinin ana hatları. İstanbul: Kabalcı.
  • Demren, Ö. (2006 / 12). Yağmur yağdırma ritüeli çerçevesinde Ortaköy “yağmur duası”. Türkbilig, 76-92.
  • Gökşen, G. (2016). Çomçalı Gelin-Belgesel. (Yönetmen, G. M. Bozokul)
  • Huizinga, J. (1995). Homo ludens, oyunun toplumsal ı̇şlevi üzerine bir deneme, (Çev. M. A. Kılıçbay). İstanbul: Ayrıntı.
  • Özdemir, N. (2006). Türk çocuk oyunları. Cilt I, Ankara: Akçağ.
  • Sayar, A. (2016). Çomçalı gelin-Belgesel. Gaziantep (Yönetmen, G. M. Bozokul) Sel, R. (1974). Eğitsel oyun. Ankara: Ayyıldız.
  • Sınar Çılgın, A. (2007). Çocuk edebiyatı. İstanbul: Morpa Kültür.
  • Şimşek, E. (2003). Anadolu’da yağmur duasına bağlı olarak oynanan bir oyun: Çömçeli gelin. Milli Folklor, Sayı 60, s. 79-87.
  • Taşkın, H. (Yöneten). (1986, Muş). Muş’un genel özellikleri. İl İl Türkiye. TRT Belgesel [Sinema Filmi]
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Derleme Makaleleri -Compilation Articles
Yazarlar

Kelime Erdal

Yayımlanma Tarihi 11 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 25 Sayı: 97

Kaynak Göster

APA Erdal, K. (2019). Kaybolmaya Yüz Tutan Bir Halk Geleneği: Çelüm Çelüm Çemçecük veya Çemçegelin. Folklor/Edebiyat, 25(97), 29-40. https://doi.org/10.22559/folklor.850

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)