Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Eğitsel İnternet Kullanımına Yönelik Öz Yeterlik Düzeyi İle Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 25 Sayı: 97, 47 - 63, 20.09.2019
https://doi.org/10.22559/folklor.926

Öz

Bu araştırmanın temel amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım öz-yeterlilik
inançları (EİKÖYİ) ve bilgisayar destekli eğitime (BDE) bakılıp bu tutumlarını birçok değişken açısından
inceleyip bu değişken arasında bir ilişki varmı yokmu ortaya koymaktır. Araştırma Fırat ve İnönü
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümünde ders gören 461 öğretmen olma
adayıları ile yürütülmüştür. İlişkisel tarama modeline uygun bir yönü takip eden araştırmada, veri toplama
aracı olarak “EİKÖYİ Ölçeği”, “BDE Yapmaya İlişkin Tutum Ölçeği” ve araştırmacı tarafından
geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna bakıldığında kadın öğretrmen
adayları, erkeklere bakıldığında teknoloji ve internet kullanımının daha fazla olarak belirlenirken;
EİKÖYİ ve BDE yönelik tutumları arasında farklılık gözlenmemiştir. Bunun yanında fen bilgisi öğretmen
adaylarının EİKÖYİ ve BDE yönelik tutumlarına interneti olma durumu, interneti kullanma süresi, sosyal
ağ üyeliği olma durumuna göre anlamlı farklılık gözlenmiştir. Araştırma kapsamında BDE yapmaya
ilişkin tutum puanları ile EİKÖYİ puanları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemek için
yapılan korelasyon analizi sonucunda aralarında orta düzeyde ve pozitif yönde ilişki belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Adalier, A. (2013). Prospective Teachers Educational Internet Usage Self-Efficacy Beliefs. Mediterranean Journal of Educational Research, 918-925.
  • Akkoyunlu, B. (1998). Çağdaş eğitimde yeni teknolojiler. Eğitimde teknolojik gelişmeler, 3-12.
  • Akkoyunlu, B. (n.d.). Öğretmenlerin İnternet Kullanımları Üzerine Bir Çalışma.
  • Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü yıl üniversitesi eğitim fakültesi dergisi, 24-33.
  • Başaran, M. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgi okuryazarlıklarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 163-177.
  • Başarici, R., & Ural, A. (2009). Bilgisayar öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime yönelik tutumları. International Online Journal of Educational Sciences.
  • Başkaya, A. (2015). İlköğretimde Görev Yapan Branş Öğretmenlerinin Bilgisayar Destekli Eğitime İlşkin Tutumlarının İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Dursun, F. (2016). Formasyon programından mezun öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım öz yeterlik inançları ve çağdaş öğretmen niteliklerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 423-440.
  • Erkeskin, M. (2001). Türk Hava Yolları Eğitim Merkezinde Eğitim Teknolojisi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12-23.
  • Kahraman, E. (2013). Türkçe Öğretmenlerinin Bilgisayar Destekli Eğitime ve Teknolojiye Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Niğde üniversitesi fen bilimleri enstitüsü, Yüksek lisans tezi.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara.
  • Kaya, A., Balay, R., & Adigüzel, R. (2014). Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım becerileri ile bilgi edinme becerileri arasındaki ilişki düzeyi. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi., 83-99.
  • Kiliç, H., & Coşkun, Y. (2010). Öğretmen adaylarının eğitsel amaçlı internet kullanım özyeterlik inanç düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. 19. Eğitim bilimleri kurultayi,. Lefkoşa.
  • Kuş, B. (2005). Öğretmenlerin Bilgisayar Öz-Yeterlik İnançları ve Bilgisayar Destekli Öğretime Yönelik Tutumları. Hacettepe üniversitesi, Yüksek lisans tezi.
  • Kutluca, T., & Ekici, G. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin. Hacettepe üniversitesi eğitim fakültesi dergisi, 38.
  • Oral, B. (2004). Öğretmen Adaylarının İnternet Kullanma Durumları. 13. Ulusal eğitim bilimleri kurultayı. Malatya.
  • Ozan, C., & Taşkin, A. (2017). Öğretmen adaylarinin eğitim teknolojisi standartlarina yönelik öz yeterliklerinin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 236-253.
  • Polat, H., & Güzel, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin bilgisayar ve internet kullanımına yönelik tutumları. In 5th International Computer&Instructional Technologies Symposium, (pp. 22-24).
  • Sarcaloğlu, A., Dincer, B., & Dedebali, N. (2017). Sinif öğretmeni adaylarinin internet ve teknolojiye yönelik tutumlari ile bilgisayar özyeterlik algilarinin incelenmesi. Journal of International Social Research, 51.
  • Shashaani, L. (1993). Gender-based differences in attitudes toward computers. Computers & education, 169-181.
  • TARMAN, B., & Bayrak, A. (2011). Teknolojinin Eğitimdeki Yeni Rolü: Sosyal Bilgiler . University of Gaziantep Journal of Social Sciences,, 891-908.
  • Tosun, N., Geçer, A., & KAŞIKÇI, D. (2016). Öğretmen adaylarının internet etiği algıları ve kontrol odağı algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi,, 83-103.
  • Tuncer, M., & Özüt, A. (2012). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Eğitsel İnternet Kullanımına Yönelik Öz Yeterlik İnançları. Electronic Turkish Studies, 2-7.
  • Yildirim, S., & Kaban, A. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime karşı. Uluslararası insan bilimleri dergisi, 158-168.

Examination of Attitudes of Computer Science Teachers About Self-Efficacy and Computer Assisted Instruction for Educational Internet Usage in Terms of Different Variables

Yıl 2019, Cilt: 25 Sayı: 97, 47 - 63, 20.09.2019
https://doi.org/10.22559/folklor.926

Öz

The main purpose of this research is to examine the attitudes of science teacher candidates towards
educational internet self-efficacy and computer-aided education in terms of different variables and to find
out whether there is a relationship between them. The research was carried out on 461 teacher candidates
who were educated at Fırat and İnönü University Faculty of Education Science Education. In this research,
which is followed by a relational screening model, "Educational Internet Usage Self-Proficiency
Engraving Scale", "Attitude Scale Related to Computer Assisted Education" and "Personal Information
Form" developed by the researcher were used as data collection tools. According to the results of the
research, the female teacher candidates have higher attitudes towards technology compared to men;
educational internet self-efficacy and attitudes towards computer-aided education. Besides, there was a
significant difference between the attitudes of science teacher candidates towards educational internet
usage self-efficacy beliefs and attitudes towards computer-assisted education according to the state of
internet, the duration of internet usage, and social network membership. As a result of the correlation
analysis to determine whether there is a meaningful relationship between attitude scores for computeraided education and educational internet use self-efficacy beliefs, mid-level and positive relationship were
determined.

Kaynakça

  • Adalier, A. (2013). Prospective Teachers Educational Internet Usage Self-Efficacy Beliefs. Mediterranean Journal of Educational Research, 918-925.
  • Akkoyunlu, B. (1998). Çağdaş eğitimde yeni teknolojiler. Eğitimde teknolojik gelişmeler, 3-12.
  • Akkoyunlu, B. (n.d.). Öğretmenlerin İnternet Kullanımları Üzerine Bir Çalışma.
  • Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü yıl üniversitesi eğitim fakültesi dergisi, 24-33.
  • Başaran, M. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgi okuryazarlıklarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 163-177.
  • Başarici, R., & Ural, A. (2009). Bilgisayar öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime yönelik tutumları. International Online Journal of Educational Sciences.
  • Başkaya, A. (2015). İlköğretimde Görev Yapan Branş Öğretmenlerinin Bilgisayar Destekli Eğitime İlşkin Tutumlarının İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Dursun, F. (2016). Formasyon programından mezun öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım öz yeterlik inançları ve çağdaş öğretmen niteliklerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 423-440.
  • Erkeskin, M. (2001). Türk Hava Yolları Eğitim Merkezinde Eğitim Teknolojisi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12-23.
  • Kahraman, E. (2013). Türkçe Öğretmenlerinin Bilgisayar Destekli Eğitime ve Teknolojiye Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Niğde üniversitesi fen bilimleri enstitüsü, Yüksek lisans tezi.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara.
  • Kaya, A., Balay, R., & Adigüzel, R. (2014). Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım becerileri ile bilgi edinme becerileri arasındaki ilişki düzeyi. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi., 83-99.
  • Kiliç, H., & Coşkun, Y. (2010). Öğretmen adaylarının eğitsel amaçlı internet kullanım özyeterlik inanç düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. 19. Eğitim bilimleri kurultayi,. Lefkoşa.
  • Kuş, B. (2005). Öğretmenlerin Bilgisayar Öz-Yeterlik İnançları ve Bilgisayar Destekli Öğretime Yönelik Tutumları. Hacettepe üniversitesi, Yüksek lisans tezi.
  • Kutluca, T., & Ekici, G. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin. Hacettepe üniversitesi eğitim fakültesi dergisi, 38.
  • Oral, B. (2004). Öğretmen Adaylarının İnternet Kullanma Durumları. 13. Ulusal eğitim bilimleri kurultayı. Malatya.
  • Ozan, C., & Taşkin, A. (2017). Öğretmen adaylarinin eğitim teknolojisi standartlarina yönelik öz yeterliklerinin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 236-253.
  • Polat, H., & Güzel, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin bilgisayar ve internet kullanımına yönelik tutumları. In 5th International Computer&Instructional Technologies Symposium, (pp. 22-24).
  • Sarcaloğlu, A., Dincer, B., & Dedebali, N. (2017). Sinif öğretmeni adaylarinin internet ve teknolojiye yönelik tutumlari ile bilgisayar özyeterlik algilarinin incelenmesi. Journal of International Social Research, 51.
  • Shashaani, L. (1993). Gender-based differences in attitudes toward computers. Computers & education, 169-181.
  • TARMAN, B., & Bayrak, A. (2011). Teknolojinin Eğitimdeki Yeni Rolü: Sosyal Bilgiler . University of Gaziantep Journal of Social Sciences,, 891-908.
  • Tosun, N., Geçer, A., & KAŞIKÇI, D. (2016). Öğretmen adaylarının internet etiği algıları ve kontrol odağı algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi,, 83-103.
  • Tuncer, M., & Özüt, A. (2012). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Eğitsel İnternet Kullanımına Yönelik Öz Yeterlik İnançları. Electronic Turkish Studies, 2-7.
  • Yildirim, S., & Kaban, A. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime karşı. Uluslararası insan bilimleri dergisi, 158-168.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Bilimi
Bölüm Derleme Makaleleri -Compilation Articles
Yazarlar

Hüseyin Gökal

Ayşe Sönmez Bu kişi benim

Orhan Ercan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 25 Sayı: 97

Kaynak Göster

APA Gökal, H., Sönmez, A., & Ercan, O. (2019). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Eğitsel İnternet Kullanımına Yönelik Öz Yeterlik Düzeyi İle Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Folklor/Edebiyat, 25(97), 47-63. https://doi.org/10.22559/folklor.926

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)