Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Gösterim Modeli Üzerinden Bağrıyanık Ömer Adlı Romanı Okuma Denemesi

Yıl 2019, Cilt: 25 Sayı: 100, 775 - 787, 22.11.2019
https://doi.org/10.22559/folklor.1007

Öz

İlhan Başgöz’ün (D.1923- Sivas) bilimsel araştırmaları üzerine akademisyen Serdar Öztürk kapsamlı ve dikkate değer bir çalışma yapmıştır. Araştırmacı Serdar
Öztürk bu çalışmasında İlhan Başgöz’ün bilimsel çalışmalarına dair çok önemli
saptamalarda bulunmuştur. Bunlardan biri de İlhan Başgöz’ün iletişim bilimi ile
halkbilimi birleştirmiş olduğudur. Serdar Öztürk, İlhan Başgöz’ün halk hikâyelerini
incelerken kullandığı yöntemin ana çatısını gösterimci ekolün argümanlarının
oluşturduğunu öne sürer ve İlhan Başgöz’e göre “sözlü anlatım sosyal bir gösterimdir” saptamasında bulunur. Serdar Öztürk, hikâye anlatımının sosyal gösterim
olduğu düşüncesinden ve bu çerçevede öne sürdüğü görüşlerden yola çıkarak İlhan Başgöz’ün sosyal gösterim anlayışını modelleştirir. Hikâye anlatıcısının uzak
ve yakın toplumsal çevre ile dinleyici arasındaki iletişimini şematik bir çerçeveye
oturtur. Bu şema ile Serdar Öztürk, İlhan Başgöz’ün hikâye inceleme tarzını açık
ve anlaşılır hale getirir. “Sosyal Gösterim Modeli Üzerinden Bağrıyanık Ömer Adlı
Romanı Okuma Denemesi” başlıklı bu çalışma da Serdar Öztürk tarafından oluşturulan şemayı temel alarak romanı incelemeyi amaçlamaktadır. Mahmut Yesari
(1895-1945) tarafından yazılan bu romanın ilk basımı 1930 yılında yapılmıştır. Kahramanının bir çocuk olması bakımından edebiyatımızın ilkleri arasında sayılan
bu roman, geleneksel ve modern anlatıyı birleştirmektedir. Bu çalışma, geleneksel
anlatıyı incelemek üzere İlhan Başgöz tarafından uygulanan bir yöntemin modern
bir anlatı metnine uygulaması şeklindedir. Başka bir ifade ile İlhan Başgöz’ün Serdar Öztürk tarafından “sosyal gösterim” olarak formüle edilen yönteminin romana
uygulanmasıdır. Bu uygulama ile İlhan Başgöz’ün iletişim bilimi ile halkbilimi
birleştiren yaklaşımının geleneksel olan ile modern olanı birleştiren, ancak sözlü
değil yazılı kültürün ürünü olan bir metin üzerinde gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır. Böylece Bağrıyanık Ömer, edebî metin incelemeleri için yeni bir bakış
açısıyla ve birden çok disiplini kapsayan bir model ile incelenmiş; ele alınan roman
sosyal bir gösterim midir sorusuna yanıt aranmıştır.

Kaynakça

  • Alemdar, K.; Kaya, R. (1983). Kitle iletişiminde temel yaklaşımlar. Ankara: Savaş.
  • Alemdar, K.; Erdoğan, İ. (1994). Popüler kültür ve iletişim. Ankara: Ümit.
  • Arkonaç, S. A. (2001). Sosyal psikoloji (genişletilmiş 2. baskı). İstanbul: Alfa.
  • Başgöz, İ. (1998). Sözlü anlatım türlerinde konudan sapmalar (digresyon). folklor/edebiyat İlhan Başgöz Özel Sayısı. Cilt: III. Sayı: 14. s.99-112.
  • Debord, G. (2006). Gösteri toplumu ve yorumlar (2. basım). (A. Ekmekçi, O. Taşkent, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Doubtfire, D. (1999). İnsanlarla iyi geçinmenin yöntemleri (3. Baskı). İstanbul. Rota.
  • McQuail, D.; Windhal, S. (1997). Kitle iletişim modelleri. (K. Kumlu, Çev.) Ankara: İmge.
  • Yesari, M. (2017). Bağrıyanık Ömer. İstanbul: Özgür.
  • Aydın, O.; Baran, G. (Ekim 2010). Toplumsal değişme sürecinde evlenme ve boşanma. Toplum ve Sosyal Hizmet. Cilt: 21. Sayı: 2. s. 117-126. (http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423931266.pdf) (E.T.: 19.04.2019) Doğan, C. (1998). Türkiye’de boşanma sorununun sosyolojik ve istatistiki açıdan değerlendirilmesi. Sosyoloji Konferansları. Cilt: 0. Sayı: 25. sf. 59-69. (http://dergipark.gov.tr/iusoskon/issue/9525/119014. E.T. 04.04.2019)
  • Maydaer, S. (2007). Klasik dönem Osmanlı toplumunda boşanma (Bursa Şer’iyye Sicillerine Göre). T.C. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Cilt: 16, Sayı: 1, s. 299-320. (http://dergipark. gov.tr/download/article-file/143797 E.T. 5.04.2019)
  • Moscovici, S. (1984). The Phenomenon of social representations. In R.M. Farr & S. Moscovici (Eds.), Social Representations. Cambridge: Cambridge Press. / Moscovici, S. (1988). Notes tovvards a description of social representations. European Journal of Social Psychology, 18, 211-250.
  • Öner, B. (2002). Sosyal temsiller. Kriz Dergisi. Cilt: 10. Sayı: 1. s. 29-35. (http://dergipark.gov.tr/kriz/ issue/41084/496543 E.T. 06.4.2019)
  • Öztürk, S. (2006).İletişim bilimi ile halkbilimi buluşturan bir bilim insanı: İlhan Başgöz. Folklor/Edebiyat. Cilt: 12, Sayı :48, s. 45-59. [https://www.academia.edu/36831267/%C4%B0LET%C4%B0 %C5%9E%C4%B0M_B%C4%B0L%C4%B0M%C4%B0_%C4%B0LE_HALKB%C4%B0L%C 4%B0M%C4%B0N%C4%B0_BULU%C5%9ETURAN_B%C4%B0R_B%C4%B0L%C4%B0M _%C4%B0NSANI_%C4%B0LHAN_BA%C5%9EG%C3%96Z (E.T. 04.04.2019)]
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Derleme Makaleleri -Compilation Articles
Yazarlar

Tülin Arseven Bu kişi benim 0000-0002-2410-5662

Yayımlanma Tarihi 22 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 25 Sayı: 100

Kaynak Göster

APA Arseven, T. (2019). Sosyal Gösterim Modeli Üzerinden Bağrıyanık Ömer Adlı Romanı Okuma Denemesi. Folklor/Edebiyat, 25(100), 775-787. https://doi.org/10.22559/folklor.1007

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)