Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kazak Folkloru Çocuk Oyunları Araştırmalarının Güncel Meseleleri

Yıl 2022, Cilt: 28 Sayı: 109, 75 - 82, 01.02.2022

Öz

Makalede çocuk folklorunun oluşum süreci ve oyun folkloru araştırmalarında ihmal
edilen güncel meseleleri ele alınmıştır. “Çocuk folkloru” teriminin kullanılmaya
başlandığı ХХ. yüzyıldan bu yana gelişim süreci ve oyun folkloru konularında
araştırmalar yaptık. Oyun folklorunu çocuk folklorundan ayrılıp çeşitli bölümlere
ayırarak araştırdık. Araştırmalarda folklor bilimciler ile etnograflar arasında tar-
tışma doğuran birçok konu mevcuttur. Örnek olarak oyun folkloruna dâhil edilen
eserlerin senkretizmi ile çok yönlülüğünün ayrımındaki zorluk; türlere ayırırken
somut ilkelerin olmaması; çocuklardan toplanan folklor metinlerinin editör tarafından
“düzeltmelere” uğraması; alanlar arası ilişki ve ortak sistemin olmaması;
oyunların zamana göre değişikliğe uğraması gibi meseleler söylenebilir. Makalede
Kazak çocuk oyunları folkloru araştırmalarıyla ilgili güncel meseleler incelenmiş,
konuların geniş ve derin araştırılabilmesi için bu alandaki çalışmaları sistemli
yürütmeye dair teklifler sunulmuştur. Makale Kazakistan Cumhuriyeti Bilim ve
Eğitim Bakanlığı Bilim Komitesinin AR08856460 “Ulu Bozkır Oyunları (Oyun
Folkloru): Milli Oyunların Özel Kültürel Varlık Olarak Toplumsal Bilinci Yenilemedeki
Hizmeti” adlı Karşılıksız (grant) Finanse Edilen Proje kapsamında hazırlanmıştır.
Hazırlanan bu proje tamamlanmış ve yayın aşamasındadır. Bu makalede
Kazak çocuk oyunların kültürel yaşamdaki izleri ve kültürel değer yargılarının
oyunlar üzerinden öğretilmesi incelenmiştir. Aynı zamanda güncel çocuk oyunlarının
kültürel çözümlemesi yapılmış ve gelecekte çocuk oyunlarının kültürel değer
yargılarının öğretilmesinde ne kadar etkili olduğu tespit edilmiştir. Çalışma, Kazak
halkının çocuk folklorundaki yapılması gerekleri tespit etmiş ve bu tespitler üzerinden
çözüm önerilerinde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Bаbаlаr Sözi: Jüztоmdıq, Bаlаlаr fоlklоrı. (2011). Cilt, 72. Аstаnа: Fоliyаnt.
  • Çeredniykоvа M . P . (2002). Gоlоsdetstvа Iyz dаlney dаliy. Mоskvа: Lаbiyriynt.
  • Kunanbayulı, Abay. (2020). Abay Şığarmalarının Tolık Jıynağı, II. Tom.Almatı: Yazuvşı.
  • Mаtıjаnоv K . (2008). Ruwhаniy Uwız: Qаzаq bаlаlаr fоlklоrı. Аlmаtı: Аnа Tili.
  • Pоkrоvskiyy E . А . (1994) Detskiyeiygrı, Preiymuwşçestvennоruwsskiye. Mоskvа: Prоsveşçeniye.
  • Sаğındıqоv E . (1991). Qаzаqtıñ ulttıq оyındаrı. Аlmаtı: (Rаuwаn).
  • Teylоr E . B . (1989). Pervоbıtnаyаkuwltuwrа. M. Prоsveşçeniye.
  • Qаzаq bаlаlаr ädebiyetiniñ hrestоmаtiyyаsı. (1989). Аlmаtı: Mektep.

Current Issues of Kazakh Children’s Games Folklore Studies

Yıl 2022, Cilt: 28 Sayı: 109, 75 - 82, 01.02.2022

Öz

The article is devoted to the actual problems of children’s folklore formation,
namely those that are not considered in the study of game folklore. Starting from
the twentieth century, when the term «children’s folklore» was introduced, a
deeper study of its development, as well as the study of game folklore began. Game
folklore was divided from children’s folklore and classified into genres. However,
during the research process, there were many problems that have caused discussions
between folklorists and ethnographers. These include issues such as the obscurity
of works covered by game folklore; lack of clarity in the classification of genres;
correction of children’s folklore texts by editors; lack of intersectoral links and
a common system; changing games to a modern way. The article analyzes these
problems, gives recommendations for in-depth study of the topic, development of
this direction. This Project has been completed and is in the publishing phase. In
this article, the traces of Kazakhchildren’s games in cultural life and the teaching of
cultural value judgments through games are examined. At the same time, a cultural
analysis of current children’s games are in teaching cultural value judgments in
the future. The study determined the requirements of Kazakh people in children’s
folklore and suggested solutions based on these determinations.

Kaynakça

  • Bаbаlаr Sözi: Jüztоmdıq, Bаlаlаr fоlklоrı. (2011). Cilt, 72. Аstаnа: Fоliyаnt.
  • Çeredniykоvа M . P . (2002). Gоlоsdetstvа Iyz dаlney dаliy. Mоskvа: Lаbiyriynt.
  • Kunanbayulı, Abay. (2020). Abay Şığarmalarının Tolık Jıynağı, II. Tom.Almatı: Yazuvşı.
  • Mаtıjаnоv K . (2008). Ruwhаniy Uwız: Qаzаq bаlаlаr fоlklоrı. Аlmаtı: Аnа Tili.
  • Pоkrоvskiyy E . А . (1994) Detskiyeiygrı, Preiymuwşçestvennоruwsskiye. Mоskvа: Prоsveşçeniye.
  • Sаğındıqоv E . (1991). Qаzаqtıñ ulttıq оyındаrı. Аlmаtı: (Rаuwаn).
  • Teylоr E . B . (1989). Pervоbıtnаyаkuwltuwrа. M. Prоsveşçeniye.
  • Qаzаq bаlаlаr ädebiyetiniñ hrestоmаtiyyаsı. (1989). Аlmаtı: Mektep.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Bilimi
Bölüm Araştırma Makaleleri - Research Articles
Yazarlar

Akbota Islyambekova Bu kişi benim 0000-0003-0987-6247

Kenjehan Matıjanov Bu kişi benim 0000-0002-7016-0304

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 28 Sayı: 109

Kaynak Göster

APA Islyambekova, A., & Matıjanov, K. (2022). Kazak Folkloru Çocuk Oyunları Araştırmalarının Güncel Meseleleri. Folklor/Edebiyat, 28(109), 75-82.

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)