Bitkilerin edebî eserlerde ne şekilde temsil edildiğini açımlayan kuramsal ve yöntemsel
çerçeveler, sayıca hâlen çok azdır. Ekoeleştirmenler tarafından geliştirilen
inceleme araçlarından biri olan “bitki inceleme haritası,” edebî metinlerin analizinde
kullanılmak üzere tasarlanmıştır. Başta çocuk edebiyatının kurgusal metin
leri için olmak üzere her türden edebî metin analizi için düşünülerek hazırlanmış
olan bitki inceleme haritasının kurgusal olmayan metinlerde de kurgusal olmayan
metinlerde de uygulanabilir olduğu görülmüştür. Bitki inceleme haritası, kök ve
kök sistemine sahip, altı yapraklı bir çiçek biçiminde görselleştirilmiştir ve her
bir yaprak, metni analiz ederken izlenecek adımları temsil etmektedir. Bu şekilde
tasarlanan bir metin inceleme aracı; bilim, sanat, felsefe, edebiyat, din, küresel mitler
ve yerel gelenekler, bitkilere yönelik farklı tutum ve görüşleri metinlerarasılık
bağlamında ele almaktadır. Bu çalışmada da bitki inceleme haritasını bir araştırma
tekniği olarak tanıtıp bu tekniği, Antoine De Saint-Exupery’nin Küçük Prens başlıklı eserinin
incelenmesinde kullandık. Sonuç olarak bu çalışmada okuyucularımıza bitki inceleme
haritasının edebiyat eserlerinin incelenmesinde kullanılmasının
olumlu yönlerini sunarak sınırlıklarını da tartıştık.
Araştırma ve Yayın Etiği Beyanı: Bu makale, orijinal veriler temelinde hazırlanmış özgün bir araştırma makalesidir. Daha önce hiçbir yerde yayımlanmamış olup başka bir yere yayımlanmak üzere gönderilmemiştir. Yazar, araştırma sürecinde etik ilkelere ve kurallara uymuştur. Yazarların Katkı Düzeyleri: Makale üç yazarlıdır. Birinci yazarın katkısı % 40, ikinci yazarın %35 ve üçüncü yazarınki ise %25 olarak belirlenmiştir. Etik Komite Onayı: Bu çalışma için etik kurul onayı gerekmemektedir. Finansal Destek: Bu araştırma için herhangi bir finansal destek alınmamıştır. Çıkar Çatışması: Bu çalışmaya etki eden herhangi bir çıkar çatışması bulunmamaktadır.
The number of theoretical and methodological frameworks used to articulate how
plants are represented in literary works needs to be higher. There are a few research
techniques designed by ecocritics, albeit few. One such technique, the PhytoAnalysis
Map, was prepared primarily to analyze children’s fiction, yet other
studies also indicated its applicability to non-fiction texts. The Phyto-Analysis Map
is visualized as a six-petaled flower with a stem and a root system, each including
the steps to be taken during the analysis. The inherent relationship of the text with
science, art, philosophy, literature, religion, global myths, and local traditions is
also dealt with intertextually. In this study, we introduced the Phyto-Analysis Map
as a technique/tool and used it to examine Antoine De Saint-Exupery’s work titled
The Little Prince. We discussed the positive aspects of the technique and provided
our readers with the limitations of using The Phyto-Analysis Map in the analysis
of literary texts.
flover plant ecocriticism children's literature phyto-analysssssssis
Research and Publication Ethics Statement: This article constitutes an original research paper based on original data. It has neither been published previously nor submitted for publication elsewhere. The author has adhered to ethical principles and guidelines throughout the research process. Authors’ Contributions: The article is authored by three researchers. Authors’ contributions are as follows: The first author’s is 40%, the second author’s 35%, and the third author’s 25%. Ethics Committee Approval: Ethical committee approval is not required for this study. Financial Support: No financial support was obtained for this research. Conflict of Interest: There are no potential conflicts of interest related to this study.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Halk Bilimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri - Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 30 Sayı: 120 |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)